تام

تام

معنی کلمه تام در لغت نامه دهخدا

تام. ( ص ) بمعنی بسیار کم و بغایت اندک. ( از برهان ). و رجوع به انجمن آرا و آنندراج و شرفنامه منیری و فرهنگ جهانگیری و ناظم الاطباءشود. بمعنی اندک بزبان طوس لیکن مشهور سوتام است. ( فرهنگ رشیدی ). و آنرا سوتام نیز گویند. ( فرهنگ جهانگیری ). || ناتوان و ضعیف. ( ناظم الاطباء ).
تام. [ م م ] ( ع ص ) چیزی که اجزاء آن کامل باشد. تمام. درست. ضد ناقص. ( از اقرب الموارد ). و رجوع به منتهی الارب و غیاث اللغات و برهان و فرهنگ جهانگیری و آنندراج و انجمن آرا و فرهنگ نظام و ناظم الاطباء شود :
ناتام در این جایت آوریدند
تا روزی از اینجا برون شوی تام.ناصرخسرو.گشته بدو تام نام احمد و حیدر
بارخدای جهان تمام تمامان.ناصرخسرو.ز ده دشمن کمندش خام تر بود
ز نه قبضه خدنگش تام تر بود.نظامی.- مه تام و ماه تام ؛ کنایه از بدر است :
برآمد سیه چشم گلرخ ببام
چو سرو سهی بر سرش ماه تام.فردوسی.انگشت نمای خلق بودم
مانند هلال از آن مه تام.سعدی.- || ماهی که ایام آن سی روز باشد. ( اقرب الموارد ).
- اسم تام ؛ در اصطلاح نحو اسم مبهمی را نامند که به یکی از چهار چیز تمام شود: تنوین. نون تثنیه. نون شبیه به نون جمع و اضافه. مثال تنوین مانند «رطل » در این جمله : عندی رطل زیتاً. مثال نون تثنیه مانند «منوان » در این جمله : عندی منوان سمناً. مثال نون شبیه به نون جمع مانند «عشرون » در این جمله : عندی عشرون درهما. و مثال اضافه مانند «قدر راحة» در این جمله : مافی السماء قدر راحة سحابا. ( از کشاف اصطلاحات الفنون چ احمد جودت ج 1 ص 187 ).
- فعل تام ؛ مقابل فعل ناقص ، فعلی که فاعل گیرد، مقابل فعل ناقص که دارای اسم و خبر است. || نزد شعرا بیتی است که نیمه آن نیمه دایره را استیفا کند. ( از کشاف اصطلاحات الفنون چ احمد جودت ج 1 ص 187 ). بیتی باشد که اجزاء صدر آن بر اصل دایره باشد اگرچه بعضی ازاحیف که بحشو تعلق دارد به عروض آن راه یافته باشد. ( از المعجم فی معاییر اشعار العجم چ مدرس رضوی ص 48 ). || در اصطلاح محاسبان عددی است که مجموع اجزاء آن مساوی با آن عدد باشد. ( از کشاف اصطلاحات الفنون چ احمد جودت ج 1 ص 187 ). اجزاء عدد را چون جمعکنند اگر مثل او باشد آن را تام و عدد تام خوانند همچو شش که اجزای او را که نصف و ثلث و سدس بود چون جمع کنند مثل او باشد و اگر زیادت باشد آن را عدد زائد خوانند همچو دوازده که اجزاء او نصف است و ثلث و ربع و سدس و این مجموع پانزده است و اگر کمتر باشد عدد ناقص است همچو چهار که نصف و ربع اجزای اویند از او کمتر باشد. ( نفایس الفنون ، علم حساب ). رجوع به التفهیم بیرونی چ جلال همایی ص 37 و رجوع به عدد شود. || در نزد حکما کلمه تام اطلاق بر کامل شود. ( از کشاف اصطلاحات الفنون چ احمد جودت ج 1 ص 187 ). رجوع به کامل شود.

معنی کلمه تام در فرهنگ معین

(مّ ) [ ع . ] (ص . ) تمام ، کامل .

معنی کلمه تام در فرهنگ عمید

تمام، کامل.

معنی کلمه تام در فرهنگ فارسی

تمام، کامل
( صفت ) چیزی که اجزای آن کامل باشد تمام کامل .
دوگانه تار و پود بافتن جامه را . یا روشی آوردن اسب بعد روشی .

معنی کلمه تام در فرهنگستان زبان و ادب

{TTS} [شنوایی شناسی] ← تغییر آستانۀ موقت

معنی کلمه تام در دانشنامه عمومی

تام (زبان تطبیق الگو). تام ( به انگلیسی: Tom ) یک زبان برنامه نویسی است که خصوصاً برای برنامه نویسی کردن انواع مختلف تحولات بر روی ساختارهای درختی و اسناد مبتنی بر XML مناسب است. تام یک افزونه زبانی برای زبان های سی و جاوا است که اولیه های تطبیق دهی جدید و همچنین پشتیبان از سیستم قوانین بازنویسی را به این زبان ها اضافه می کند. قوانین می توانند با استفاده از یک زبان استراتژی کنترل شوند.
تام برای نوشتن موارد زیر مناسب است:
• برنامه نویسی تطبیق الگو
• نوشتن و توسعه دادن کامپایلر و DSLها
• تبدیل اسناد XML
• پیاده سازی سیستم های مبتنی بر قانون
• توصیف تحولات جبری
• تارنمای رسمی زبان تام
• Tom gforge website

معنی کلمه تام در ویکی واژه

تمام، کامل.

جملاتی از کاربرد کلمه تام

همیشه تا که نبیسد دبیر حکم قضا حکایت غم و شادی و نام ناقص و تام
وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الْوِلْدانِ این در موضع خفض است، عطف علی قوله فِیهِنَّ، یعنی قل اللَّه یفتیکم فیهنّ، و فی المستضعفین من الولدان. و قیل عطف علی قوله: فِی یَتامَی النِّساءِ، المعنی: فی یتامی النّساء و فی المستضعفین من الولدان الّذین لا تورثونهم.
این گروه زرهی تا میانه ماه سپتامبر سال ۱۹۴۱ در این عملیات متحمل ۳۲ هزار نفر تلفات شده و از مجموع ۹۰۴ تانک آغازین، برای پنج لشکر زرهی آن تا ۲۷ سپتامبر مجموعاً تنها ۲۵۶ تانک عملیاتی باقی مانده بود.
یکی از حاضران گفت: آنچه دمنه می‌گوید از وجه تعظیم ملک نیست، اما می‌خواهد که بدین کلمات بلا از خود دفع کند. دمنه گفت: کیست بنصیحت من از نفس من سزاوارتر؟ و هرکه خود را در مقام حاجت فروگذارد و در صیانت ذات خویش اهتمام ننماید دیگران را در وی امیدی نماند. و سخن تو دلیل است بر قصور فهم و وفور جهل تو. و تا گمان نبری که این تمویهات بر رای ملک پوشیده ماند !که چون تاملی فرماید و تمییز ملکانه بر تزویر تو گمارد فضیحت تو پیدا آید و نصیحت از معاندت جدا شود، که رای او کارهای عمری بشبی پردازد و لشکرهای گران باشارتی مقهور کند.
الکساندر ژوراولیوف (اوکراینی: Олександр Никифорович Журавльов؛ زادهٔ ۱ سپتامبر ۱۹۴۵) بازیکن فوتبال اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی است.
مکموردو کمک مالی بزرگی به گالری ویلیام موریس در والتامستو کرد، که مخزن اصلی آثار اتحادیۀ قرن است.
اسرائیل در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ در تهران، ایران که از ۱ تا ۱۶ سپتامبر ۱۹۷۴ برگزار شد، شرکت کرد. این کشور با ۷ مدال طلا، ۴ مدال نقره و ۸ مدال برنز (در مجموع ۱۹ مدال) در جایگاه ششم قرار گرفت.
در ۲۲ سپتامبر ۱۹۶۸ در سیسیان به دنیا آمد .
در ۴ اوت ۲۰۱۵ ویدئویی برای یکی از آهنگ‌های آلبوم، «آن را به واقعیت برسان» با حضور سافیا منتشر شد در ۴ سپتامبر ۲۰۱۵ فرار در انگلستان منتشر شد. سومین و آخرین تک‌آهنگ به نام «بازی‌ها» در ۹ سپتامبر منتشر شد و توسط اسپنس به دلیل نداشتن عناصر ترپ، که در بیشتر آهنگ‌های واندرلند قرار دارد مورد تحسین قرار گرفت. این موزیک ویدئو در همان روز منتشر شد و شامل صحنه‌ای بود که واندرلند در آن بسیاری از ورزش‌ها از جمله گریدیرون، ورزش‌های رزمی و شطرنج را انجام می‌داد. نسخه‌ای لوکس از فرار در تاریخ ۳۰ اکتبر منتشر شد که شامل ریمیکس‌هایی از تک‌آهنگ‌های، «تو نمی‌دانی»، «من تو را می‌خواهم»، «بازی‌ها»، «فرار» و «آماده آماده» بود.
از مغتنمات است تماشای دویی هم تامحرم‌خودنیستی باآینه‌مستیز
گر ببیند زینب غمدیده حالم زیر تیغ بی‌تامل از سر خود دور معجر می‌کند
ارتم شچربک (اوکراینی: Артем Юрійович Щербак؛ زادهٔ ۳ سپتامبر ۱۹۹۶) بازیکن فوتبال است.
با وجود برخی تلاش‌های انجام شده برای برداشتن این ممنوعیت، به دلیل مخالفت مقام‌های دینی تا سپتامبر ۲۰۱۷ رانندگی برای زنان در عربستان سعودی ممنوع بود. تا پیش از این، عربستان تنها کشور جهان بود که در آن، زنان، از حق رانندگی محروم بودند.
آر. راتناوِلو (تامیلی: ஆர். ரத்னவேலு؛ زادهٔ ۲۴ فوریهٔ ۱۹۷۱) یک فیلم‌بردار اهل هند است.
آدام لیاییچ (سیریلیک صربی: Адем Љајић؛ زاده ۲۹ سپتامبر ۱۹۹۱) بازیکن فوتبال اهل صربستان است.
از طاعت تمام شود، ای پسر، تو را این جان ناتمام سرانجام کار تام
اری الموت یعتام الکرام و یصطفی عقیلة مال الفاحش المتشدّد.
چون مرکبی است بخت تورا چرخ زودگرد هستند اختران همه طرف ستام او
گریستن است رسول می گوید (ص) «قرآن برخوانید و بگریید اگر گریستن فراز نیایدتان، به تکلف فراز آورید» و ابن عباس گفت، رضی الله عنه، «چون سجده سبحان برخوانید، شتاب مکنید، در سجود تا بگریید اگر کسی را چشم نگرید، باید که دلش بگرید» و رسول گفت، (ص) «قرآن برای اندوه فرود آمده است چون برخوانید خویشتن اندوهگین کنید» و هرکه در وعده و وعید و فرمانهای قرآن تامل کند و عجز خویش می بیند، ناچار اندوهگین شود، اگر غفلت بر وی مستولی نبود.
سوم: در اموری که مطلقا اختیاری و قدرتی در آنها از برای بنده نیست مانند بلاها و مصایب دنیویه و حوادث دهریه و صبر بر آنها بسیار شدید و گران، و تحمل آنها صعوبت بی پایان دارد و کسی را مرتبه صبر بر آنها حاصل نمی شود مگر اینکه سرمایه صدیقین و مقربین با او باشد و رسیدن به آن، موقوف بر معرفت کامل و یقین تام است.