بیوک
معنی کلمه بیوک در لغت نامه دهخدا

بیوک

معنی کلمه بیوک در لغت نامه دهخدا

بیوک. [ ب ُ ] ( اِ ) بمعنی عروس ، امروز هم درمازندران متداول است ، چنانکه زن نوشوی کرده را گاهی بیوک ِ آقا و گاه عروس آقا گویند. ( یادداشت مؤلف ).
- نوبیوک ؛ نوعروس :
بس عزیزم بس گرامی سال و ماه
اندرین خانه بسان نوبیوک .رودکی. || ( ترکی ، اِ )کلمه ترکی است بمعنی بزرگ و مجازاً رئیس و کدخدا وریش سفید. ( یادداشت مؤلف ) :
ای بیوک ابه و کیخای ده
دبه آوردم بیا روغن بده.مولوی.

معنی کلمه بیوک در فرهنگ معین

(بُ ) [ تر. ] (ص . اِ. ) بزرگ ، مهتر.

معنی کلمه بیوک در فرهنگ عمید

= بیوگ

معنی کلمه بیوک در فرهنگ فارسی

بزرگ
( صفت اسم ) بزرگ مهتر.

معنی کلمه بیوک در دانشنامه عمومی

بیوک ( به انگلیسی: Buick ) شرکت خودروسازی آمریکایی است، که در سال ۱۸۹۹ توسط دیوید دانبار بیوک در شهر دیترویت، میشیگان تأسیس شد و هم اکنون از شرکت های زیرمجموعه جنرال موتورز به شمار می آید.
شرکت بیوک اکنون قدیمی ترین خودروساز آمریکایی است، که کماکان در حال تولید و فعالیت در صنعت خودروسازی می باشد و تاکنون خودروهای با برند بیوک، در کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا، چین، مکزیک، اسرائیل و ایران عرضه شده است.
شرکت خودروسازی بیوک، توسط یک آمریکایی اسکاتلندی تبار بنام دیوید دانبار بیوک در سال ۱۸۹۹ در شهر دیترویت، میشیگان تأسیس شد، که در آغاز بیوک اتو - ویم اند پاور کمپانی نام گرفت. سپس در آغاز سال ۱۹۰۳ این شرکت توسعه یافته، شروع به تولید موتور خودرو نمود و در پی سازماندهی مجدد در تاریخ ۱۹ مه ۱۹۰۳ نام آن نیز، به بیوک موتور کمپانی تغییر پیدا کرد.
پس از یک سال، اکثریت سهام این شرکت به جیمز اچ. ویتینگ واگذار شد. ویتینگ پس از خریداری بیوک، این شرکت را به فلینت، میشیگان که خود در آنجا مستقر بود، منتقل کرد. در سال ۱۹۰۴ جیمز ویتینگ، سهامش در بیوک را به ویلیام سی. دورانت ( بنیانگذار جنرال موتورز ) واگذار نمود.
دورانت، بیوک را برای تولید بیشتر، بار دیگر سازماندهی کرد و کارخانه جدیدی نیز برای شرکت خریداری کرد. در آن سال، نخستین محصول این شرکت یعنی بیوک مدل بی موفقیت بسیاری کسب کرد و در سال ۱۹۰۷ شرکت بیوک پس از فورد مقام دوم فروش خودرو در ایالات متحده را به دست آورد.
در سال ۱۹۰۸ دورانت، شرکت جنرال موتورز را تأسیس کرد. موفقیت بیوک در فروش، مشکلات مالی جی ام را در سال ۱۹۱۰ کاهش داد و در آن سال توانست از همه خودروسازان آمریکایی پیشی بگیرد. پس از آن بیوک همواره در فهرست بهترین تولیدکنندگان و فروشندگان خودرو جای داشته است. در سال ۱۹۱۴ بیوک نخستین خودروهای ۶ سیلندر خود را در کنار مدل های ۴ سیلندر پیشین به نمایش گذاشت که این مدل ها تا دهه ۱۹۲۰ در زمره خودروهای پرفروش بودند.
در دهه ۱۹۳۰ موتورهای ۸ سیلندری عرضه شد، که آن ها را برای همه مدل ها به کار گرفتند، اما در سال ۱۹۳۱ سیر تکامل بیوک از طرف جی ام، شکل کاملاً جدیدی به خود گرفت و محصولات خود را به طور کامل، بنابر درخواست جنرال موتورز تولید می کرد. مدل های برتر بیوک در آن سال ها، بیوک رودمستر و بیوک لیمیتد بودند و مدل بیوک سنچری از سال ۱۹۳۵ به دلیل موتور قوی تر و اتاق جادارتر، همچنین نرمی خاصش، پس از استاندارد شدن گیربکس آن، به تولید انبوه رسید.
معنی کلمه بیوک در فرهنگ معین
معنی کلمه بیوک در فرهنگ عمید
معنی کلمه بیوک در فرهنگ فارسی
معنی کلمه بیوک در دانشنامه عمومی

معنی کلمه بیوک در ویکی واژه

بزرگ، مه

جملاتی از کاربرد کلمه بیوک

رودخانه « بیوک چای » که از به هم پیوستن آب چشمه های متعدد به وجود آمده و از کوه اینجی قارا سرچشمه می گیرد از کنار این روستا عبور می کند.
شکسته اوانی به کردار خوک دونده به قصد زن نو بیوک‌١
شهرداری اردبیل تاکنون ۴۵ شهردار به خود دیده‌است که نخستین شهردار آن میرزا بیوک آقا وهاب زاده بوده‌است. حمید لطف الهیان از سال ۱۳۹۴ عهده‌دار شهرداری اردبیل بوده‌است.
افشین علا در چهارم فروردین ۱۳۴۸ در شهرستان نور متولد شد. او از کودکی شعر می‌سرود و اولین مشوق او پرویندخت ملک محمدی نوری؛ مادرش بود که شغل آموزگاری داشت و طبع شعر و صدایی خوش داشت. در نوجوانی تحت تأثیر محمود کیانوش، شعر کودک و نوجوان را به عنوان حیطهٔ اصلی کار خود برگزید و بعدها با آشنایی با چهره‌هایی چون قیصر امین پور و بیوک ملکی به فعالیت حرفه‌ای در این زمینه پرداخت. اکثر تالیفات او در زمینه شعر خردسال، کودک و نوجوان است.
فَأَلْقی‌ عَصاهُ بیوکند عصای خویش فَإِذا هِیَ ثُعْبانٌ مُبِینٌ (۱۰۷) چون بدید ثعبانی گشته بود آشکارا.
اینجا «با» بیوکند، و معنی همانست. میگوید: خورشید و ماه را شماری ساخت. آن را دو معنی گفته‌اند: یکی آنکه خود بشمار می‌روند، و دیگر آنکه شما را عیارند و قانون.
به گزارش خبرگزاری مهر آیین رونمایی مجموعه اشعار احمد نیک طلب (یاور همدانی) به همت دفتر شعر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و در سالن آموزش حوزه هنری برگزار شد. به گفته پایگاه خبرگزاری حوزه هنری، در مراسم رونمایی از دیوان یاور همدانی، افرادی چون ناصر فیض، بیوک ملکی، رضا اسماعیلی، رئیس انجمن ادبی باران، رئیس انجمن ادبی جامی، رئیس انجمن ادبی جامی، حامد عمادزاده، بابک نیک طلب، و تنی چند از شاعران و دوستان و آشنایان احمد نیک‌طلب در این مراسم سخنرانی کردند.
خانه لوک زاده مربوط به دوره ایلخانی است و در یزد، محله کوچه بیوک، جنب گودالی ارده واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۴۱۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.خانه لوک‌زاده
أَ وَ کُلَّما عاهَدُوا عَهْداً باش هر گه که پیمانی ببندند، نَبَذَهُ بیوکنند و بشکنند آن پیمان را فَرِیقٌ مِنْهُمْ گروهی ازیشان بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یُؤْمِنُونَ...
ای جوانمرد در میانه شب سحرگاهی باز نشین وضویی برآر، روی فرا قبله کن و دو رکعت براز و نیاز بگزار، تا هر چه اویس قرنی را در حوصله نوش امد زلّه‌ای از ان بجان تو فرستند. و جهد ان کن که در خواب نروی مگر که خوابت بیوکند در میان ذکر. در خبر است که هر که در خواب رود در میان عبادت ربّ العزّة بمکان او وا فریشتگان مباهات کند، که این گدا را می‌بینید بتن در خدمت و بدل در حضرت؟
از جمله افرادی که در سالیان اخیر در این مجله مطلب نوشته‌اند می‌توان از پت بیوکنن، ساموئل هانتینگتون، جان هانتسمن جونیور، جان مرشایمر، رند پال، و جیم وب یاد کرد.
شد بیوکانی طوی دغدو بیوک آمد عروس مام زن خشتامن و وردک جهاز اورنگ جرد
اتابک در اصل لغت تُرکی است که از زمان سلجوقیان رواج داشت و معنی آن پدربزرگ بود. لغت اتابک مرکب از دو کلمه آتا و بک مخفف بیوک، به معنی بزرگ است، این اصطلاح در دربارهای ایران معمول به معنی آموزگار سلطان و گاهی به معنی بزرگ ایل استفاده شده است.
از نظر موقعیت مکانی محله کوچه بیوک از جنوب به محله سر دوراه ، از سمت شمال به محله سید صحرا، از شرق به باغ دولت آباد و از غرب به خیابان هفده شهریور منتهی می‌شود.
چون بچهٔ کبوتر منقار سخت کرد هموار کرد پرّ و بیوکند مویِ زرد،
شیخ بو عبد اللَّه خفیف گفت منی بیوکندن در شریعت زندقه است، و منی اثبات کردن در حقیقت شرک است چون در مقام شریعت باشی همی‌گوی که من، چون در راه حقیقت باشی میگوی که: او، خود همه او شریعت افعال است و حقیقت احوال، قوام افعال بتو و نظام احوال با او.
محله کوچه بیوک از محله‌های قدیمی شهر یزد می‌باشد با توجه به گزارش‌های مورخان محلی یزد احتمالاً این محله در قرن هشتم تشکیل شده‌است.
که گر بی‌هزینه بخواهی بیوک دوشنبه بود سور وآدینه سوگ
این روستا دارای جاذبه های طبیعتی بسیار دیدنی از جمله باغ سیب حاج محسن کوه های بلند بیوک داغ، آغداشدی، خاخودی و چشمه های دیدنی آن از جمله داش بیلاق، سویوق بیلاق می باشد مردم مهمان نواز و دشت های پهناور بسیار دیدنی هست که مسافران زیادی را از سراسر کشور به این منطقه میکشاند.
اگر شما بر حق‌اید آنچه راست است و درست و روا. ایشان آن چوبها و رسنهای فراوان بیوکندند در آن هامون، می‌نمودند بموسی از جادوی ایشان که آن همه مارهااند زنده، که نهیب می‌بردند بموسی و درو می‌یازیدند.