بیتا

معنی کلمه بیتا در لغت نامه دهخدا

بی تا. ( ص مرکب ، ق مرکب ) بدون تا و چین. رجوع به تا شود. || یکتا. فرد. بی مانند. ( فرهنگ فارسی معین ). بی عدیل. بی نظیر. بی همال. بی کفو :
از لئیمان به طبع بی تایی
وز خسیسان بعقل بی جفتی.علی قرط اندکانی.، بیتا. [ ب َ ] ( هزوارش ، اِ ) به لغت زند و پازند بمعنی خانه است که بعربی بیت خوانند. ( از برهان قاطع ). هزوارش بیتا ، پهلوی «خانک » ( = خانه )... بیتا ( خانه ). ( از حاشیه برهان قاطع چ معین ).

معنی کلمه بیتا در فرهنگ معین

(ص مر. ) بی مانند، بی نظیر.

معنی کلمه بیتا در فرهنگ عمید

یکتا، بی مانند.
فاقد تاریخ چاپ.

معنی کلمه بیتا در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - بدون تا و چین . ۲ - یکتا فرد بیمانند .

معنی کلمه بیتا در فرهنگ اسم ها

اسم: بی تا (دختر) (فارسی) (تلفظ: bitā) (فارسی: بيتا) (انگلیسی: bita)
معنی: یکتا، بی مانند، بی همتا، ‏‎ ‎بی همتا، زیبا، بی لنگه، بی نظیر

معنی کلمه بیتا در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
بیت (۷۳ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه بیتا

آرامگاه میان غلام‌شاه کلهورا یک زیارتگاه مذهبی است که در حیدرآباد، سند، پاکستان واقع شده‌است. این قبر، محل دفن میان غلام‌شاه کلهرو است که در سال ۱۷۷۲ درگذشت و اعتقاد بر این است که بنیانگذار شهر حیدرآباد و همچنین دومین شخصیت مهم در سند، بعد از شاه عبداللطیف بیتای، است. این ساختمان قدیمی‌ترین بنای موجود در حیدرآباد است.
اسید باربیتوریک (پایهٔ اصلی باربیتورات‌ها) در سال ۱۸۶۴ و توسط شیمی‌دان آلمانی، آدولف بایر، از ترکیب اورهٔ غلیظ‌شده و یک استر مشتق‌شده از سرکهٔ سیب به‌دست آمد. تا سال ۱۹۵۰ هنوز وابستگی فیزیکی و پریشانی رفتاری در درمان با باربیتورات کشف نشده‌بود. امروزه به جز فنوباربیتال که به طور گسترده برای درمان تشنج استفاده می شود؛ دیگر باربیتورات ها در سرتاسر جهان به ندرت تولید می گردند و بنزودیازپین ها عمدتاً جای آنها را گرفته اند.
در واقع اساس پر شدن اوربیتال ها سطح انرژی اوربیتال هاست به طوری که الکترون ها تمایل دارند
به یاد آرد دل بیتاب اگر نقش میانش را به رنگ موی چینی سرمه می‌گیرد فغانش را
رخ ز بیتابی، نمی‌تابی چرا؟ در حضور دوست، بیتابی چرا؟
الکترون‌ها می‌توانند با انتشار یا جذب فوتون بین اوربیتال‌های مختلف منتقل شوند. انرژی فوتون آزاد شده برابر با اختلاف پتانسیل دو اوربیتال خواهد بود.
بیتابی ساز نفس از دود خموشیست ای عافیت آتش مفکن در پر بسمل
. پژوهش نشان داد که با انتشار پرتوی از فوتون‌ها پرتو ایکس به یک تک الکترون در نمونه یک بعدی کوپرات استرونتیوم، الکترون‌ها را به اوربیتال بالاتر برانگیخته می‌کند و باعث می‌شود پرتو کمی انرژی از دست بدهد. در طی آن الکترون به اسپینون و اوربیتون شکافته می‌شود. ردیابی آن با استفاده از مشاهده انرژی و تکانه پرتوهای ایکس، قبل و بعد از تصادم، امکان‌پذیر است.
پس از ایفای نقش گامورای جوان در فیلم انتقام‌جویان: جنگ ابدیت، گرینبلات در صنعت فیلم شناخته شد و پس از آن در فیلم‌هایی مانند در هایتس و عشق و هیولاها ظاهر شد و در فیلم‌های پویانمایی اسکوب و بچه رئیس: کسب‌وکار خانوادگی به ترتیب صداپیشگی ولما دینکلی جوان و تابیتا[پ] دختر بزرگ تیم، را انجام داد و همچنین در کنار آدام درایور در فیلم علمی تخیلی ۶۵ در سال ۲۰۲۳ ظاهر شد.
تا دلش از گرمی قرآن تپید موج بیتابش چو گوهر آرمید
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال مکابی تل آویو، باشگاه فوتبال زولته وارخم، باشگاه فوتبال اوئیتا ترینیتا، باشگاه فوتبال بیتار اورشلیم، باشگاه فوتبال استاندارد لیژ، باشگاه فوتبال آستریا وین، باشگاه فوتبال اوراوا رد دایموندز، باشگاه ورزشی وارخم، باشگاه فوتبال راپید وین، باشگاه فوتبال لگیا ورشو، باشگاه ورزشی زاگلبی ساسنوویتس، و باشگاه فوتبال نیس اشاره کرد.
بیتاب فنا آن همه‌کوشش نپسندد شبگیرشررها همه یک لحظه شتاب است
هر که بیند لذت بیتابیم سر می دهد اضطراب مرغ بسمل شوق را پر می دهد
نرم‌خویان را به بیتابی رساند انفعال ترک خودداری‌کند چون سرنگون می‌گردد آب
ز بیتابی چراغ خلوت دل‌ کرده‌ام روشن تجلی فرش این آیینه از سیماب می‌گردد
از دل بیتاب یک مو بر تنم آسوده نیست این سپند شوخ آسایش ز محفل می برد
به اندک روزگاری رشته عمرش گره گردد اسیری را که آن تاب کمر بیتاب گرداند