بلاتکلیف

معنی کلمه بلاتکلیف در لغت نامه دهخدا

بلاتکلیف. [ ب ِ ت َ ] ( ع ص مرکب ) ( از: ب + لا ( نفی ) + تکلیف ) بدون تکلیف. بی تکلیف. آنکه نداند چه کار باید بکند. ( فرهنگ فارسی معین ). که نداند چه بایدش کردن.

معنی کلمه بلاتکلیف در فرهنگ معین

( ~. تَ ) [ ع . ] (ص . )آن که نداند چه کار باید بکند، بدون تکلیف .

معنی کلمه بلاتکلیف در فرهنگ فارسی

آنکه نداند چه کار باید بکند بدون تکلیف بی تکلیف یا بلاتکلیفی . حالت و کیفیت بلا تکلیف بی تکلیفی .
بدون تکلیف ٠ بی تکلیف ٠ آنکه نداند چه کار باید بکند٠ که نداند چه بایدش کردن

معنی کلمه بلاتکلیف در ویکی واژه

آن که نداند چه کار باید بکند، سرگردان، بدون تکلیف.

جملاتی از کاربرد کلمه بلاتکلیف

ماشالله کرمی، پدر محمد مهدی کرمی، معترض اعدام شده، با وجود گذشت هفتاد و هشت روز از زمان دستگیری وی، همچنان به صورت بلاتکلیف در زندان مرکزی کرج محبوس است. ماشالله کرمی، در تاریخ سی و یکم مردادماه، بازداشت شد. ماموران امنیتی در هنگام بازداشت وی، کلیه وسایل الکترونیکی او را ضبط و کارت‌‌های بانکی این خانواده را نیز بستند.
بسیاری از مهاجرین افغانستانی در ایران با بی‌هویتی، سردرگمی، بلاتکلیفی و فشارهای روحی روبرو هستنند. تحمل محدودیت‌هایی که در ایران با آن‌ مواجه می‌شوند و ناامیدی که از بهبود وضعیت در افغانستان دارند آن‌ها را به فکر خروج از ایران و رفتن به یک کشور ثالث می‌اندازد. طبق نظرسنجی که وزارت کشور ایران در سال ۱۳۹۵ گرفته بیش از ۶۰ درصد افغانستانی‌هایی که در ایران زندگی می‌کنند به فکر رفتن به سمت کشورهای اروپایی بوده‌اند.
در ابتدایی‌ترین شکل پیشگویی ویرژیل به این صورت عمل می‌شد: وقتی شخصی خود را در بلاتکلیفی می‌دید، به سادگی نسخه‌ای از انئید را برمی‌داشت و اجازه می‌داد صفحه‌ای تصادفی باز شود. سپس اولین خطی را که نظرش را جلب می‌کرد انتخاب می‌کرد. تصور می‌شد که این خط به آنها بینشی نسبت به آینده را بدهد.
از بازداشت نیلوفر حامدی روزنامه‌نگار معترض بازداشت شده، ۲۰۰ روز گذشته اما همچنان وی در بازداشت «موقت» به‌سر می‌برد و پرونده او بلاتکلیف است. قبلاً جایزه بین‌المللی مطبوعات را انجمن «روزنامه‌نگاران کانادایی حامی آزادی بیان»، به دلیل شجاعت و حقیقت‌گویی در گزارش‌دهی، به‌طور مشترک به نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی در ایران اعطا کرده بود.
یکشنبه ۱۳ شهریور، جمعی از کارگران کارخانه کیان‌تایر در اعتراض به ادامه بلاتکلیفی و عدم پرداخت حقوقشان و دیگر مطالباتشان در محل کار خود با آتش زدن لاستیک، دست به تجمع زدند.
پس از شش ماه بلاتکلیفی در زندان اوین بالاخره در یک دادگاه نظامی به اتهام کمک به جنبش اسلامی و خانوادهٔ زندانیان سیاسی و اقدام برای تشکیل حکومت اسلامی، به ده سال زندان محکوم گردید؛ اما در زندان نیز همراه رهبرانی همچون طالقانی به فعالیت‌های جنبش اسلامی و سیاسی ادامه داد. با اینکه در زندان از بیماری‌های مختلف رنج می‌برد، خارج بحث «خمس» و متن «اسفار» و کتاب طهارت را برای زندانیان تدریس نمود و شخصیت‌های اسلامی زندانی همچون طالقانی و مهدوی کنی در مجالس بحث او حاضر می‌شدند.
عده‌ای نیز پیشنهاد دادند که استان جدیدی متشکل از جزایر خلیج پارس به نام استان خلیج فارس به مرکزیت بوموسی تشکیل شود، اما همه این پیشنهادها تاکنون بلاتکلیف مانده‌است. به هر حال ایده تغییر نام استان بوشهر به استان خلیج فارس یا دریای پارس موضوعی است که در ایران طرفدارانی دارد.
کارگران غیر رسمی پالایشگاه نفت آبادان همراه با کارگران بخش تعمیرات (اورهال) در اعتراض به فقدان امنیت شغلی، اخراج تعدای از همکاران‌شان و به دلیل پایین بودن دستمزدها اعتصاب کردند. کارگران معترض افزودند: بعد از سه سال کار در شرایط سخت و در گرما و سرما، بلاتکلیف مانده‌اند و اقدامی برای سامان‌دهی آنها نمی‌شود.
در ۴ تا ۷می، سی‌ان‌ان از ۱۰۲۸بزرگسال در سراسر کشور نظرسنجی کرد. ۳۴درصد گفتند که طرفدار جنگ در عراق هستند، ۶۵درصد مخالف بودند و ۱ درصد نیز بلاتکلیف بودند. حاشیه خطا مثبت یا منفی ۳ درصد بود.
پرسیدم که دانشگاه را چرا باید بست؟ گفتند برای این که باید انقلاب فرهنگی شود و گفتیم این کار را در تعطیلات تابستان بکنید و حالا هم می‌گویم یک نسلی را نمی‌توان بلاتکلیف نگهداشت…