خدا حافظ
معنی کلمه خدا حافظ در لغت نامه دهخدا

خدا حافظ

معنی کلمه خدا حافظ در لغت نامه دهخدا

خداحافظ. [ خ ُ ف ِ ] ( جمله دعایی ) کلمه دعائی است که هنگام وداع دوستان می گویند. ( از آنندراج ). کلمه دعا که در وقت وداع می گویند و در تبرک نیز گویند. ( از ناظم الاطباء ). خدا نگهدار. فی امان اﷲ؛ شما را بخدا سپردم یا می سپارم. بدرود باش. ( یادداشت بخط مؤلف ). رجوع به وداع شود.

معنی کلمه خدا حافظ در فرهنگ معین

( ~. فِ ) (اِمر. ) بدرود، تودیع .

معنی کلمه خدا حافظ در فرهنگ عمید

هنگام وداع و جدا شدن از یکدیگر گفته می شود، خدانگه دار.

معنی کلمه خدا حافظ در فرهنگ فارسی

( اسم ) بدرود تودیع . یا خداحافظ گفتن . تودیع کردن بدرود گفتن .

معنی کلمه خدا حافظ در دانشنامه عمومی

خداحافظ ( دیواناگری: ख़ुदा हाफ़िज़، بنگالی: খোদা হাফেজ، کردی: خوداحافیظ ) ، معمولاً به صورت خدافظ ( خلاصه شده ) ، یک عبارت رایج در زبان فارسی مورد استفاده در ایران، افغانستان، هند، پاکستان، بنگلادش و تاجیکستان و به میزان کمتر، عراق، کردستان، و جنوب آسیا می باشد. این عبارت توسط مسلمانان و غیر مسلمانان ایران؛ همچنین گاهی اوقات توسط غیر مسلمانان جنوب آسیا، مانند هندوها و مسیحیان استفاده می شود.
به معنای واقعی کلمه ترجمه آن این است: «خداوند محافظت باشد». خداحافظ از دو واژه خدا که از زبان فارسی میانه مورد استفاده برای اهورا مزدا، و حافظ از ریشه عربی «حفظ» تشکیل شده است. این واژه از فارسی به کردی، زبان سندی، اردو، هندی، بنگالی وارد شده است.
خداحافظ (ترانه آبا). «خداحافظ» ( انگلیسی: So Long ) ترانه ای راک اند رول از گروه موسیقی سوئدی آبا که در آلبوم آبا منتشر شد. این ترانه به لحاظ ساختارِ موسیقی، شبیه به ترانهٔ «واترلو» است.
خداحافظ (فیلم ۲۰۲۰). خداحافظ ( به هندی: Khuda Haafiz ) فیلمی محصول سال ۲۰۲۰ و به کارگردانی فاروک کبیر است. در این فیلم بازیگرانی همچون ویدیوت جاموال، شیوالکا اوبری، آنو کاپور، شیو پاندیت و آهانا کومرا ایفای نقش کرده اند. این فیلم براساس داستان واقعی ساخته شده است. فیلم نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد و عملکرد ویدیوت جموال ، سکانس اکشن ، لحن ، فیلمنامه و هماهنگی آن را ستودند. همچنین فروش فیلم در گیشه موفق بود.
ویدیوت جاموال در نقش سمیر چودری ، شوهر نرگس
شیوالیکا اوبروی در نقش نرگس راجپوت چوداری ، همسر سامیر
آنو کاپور در نقش عثمان حمید علی مراد ، راننده تاکسی در نعمان
نواب شاه در نقش ایزتاک رجینی
سمیر چودری ویدیت جموال که توسط یک پلیس در یک کشور خیالی خاورمیانه به نام نعمان بازداشت شده است ، موافقت می کند که علت دستگیری وی را به میشرا ، یکی از مقامات سفارت هند فاش کند. سمیر ، در سال 2007 ، یک مهندس نرم افزار و تاجر است که عاشق نرگس شیوالیکا اوبروی می شود و با او ازدواج می کند. بحران مالی در سال 2008 هر دو را بیکار می کند. سه ماه بعد ، آنها با کمک ندیم ویپین شارما ، کارمند یک شرکت استخدام در خارج از کشور ، در نعمان مشغول به کار می شوند. نرگس ابتدا می رود و سمیر می ماند تا منتظر بماند تا مدارکش بیاید. پس از ورود او ، نرگس وحشت زده با سمیر تماس می گیرد و گریه می کند که کسی او را می رباید. سمیر به نعمان سفر می کند و در آنجا با عثمان حمید علی مراد ( آنو کاپور ) ملاقات می کند ) ، یک راننده تاکسی . او از عثمان می خواهد او را به آدرسی که ندیم داده است برساند اما می فهمد که چنین آدرسی وجود ندارد. عثمان سمیر را به اداره پلیس می برد ، جایی که می فهمد ندیم گم شده است. سمیر که به دلیل بیقراری طبیعت از کمک پلیس خارج شده بود ، به سفارت هند نزدیک می شود. او به عنوان کارمند یک شرکت مخابراتی ظاهر می شود و آدرس شخصی را که نرگس از تلفن او با او تماس گرفته است ، بدست می آورد و معلوم می شود فردی به نام شیرازی است. سامیر و عثمان با مشارکت شیرازی در تجارت گوشت آشنا می شوند. سامیر با عثمان در جستجوی نرگس به فاحشه خانه ها می رود و او را در یکی می بیند ، اما توسط صاحبان خانه مورد حمله قرار می گیرد و خشونت آمیز می شود و مردان را می کشد و در ادامه تعقیب و گریز خودرو با تصادف و دستگیری پایان می یابد.
خداحافظ (فیلم ۲۰۲۲). خداحافظ ( به انگلیسی: Goodbye ) فیلمی هندی محصول سال ۲۰۲۲ و به کارگردانی ویکاس باهل است. در این فیلم بازیگرانی همچون آمیتاب باچان، راشمیکا ماندانا، نینا گوپتا، سونیل گروور، اشیش ویدیارتی و الی آورام ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه خدا حافظ در فرهنگ معین
معنی کلمه خدا حافظ در فرهنگ عمید

معنی کلمه خدا حافظ در ویکی واژه

ciao

جملاتی از کاربرد کلمه خدا حافظ

بیکسان راست خدا حافظ از آفات زمان دزد کمتر بود آنجا که نباشد عسسی
به هر کجا که روی باشدت خدا حافظ بود همیشه تو را ز آفت سما حافظ
ز مکر و کید اعادی تو را خدا حافظ ز حادثات نگهبان و از بلا حافظ
خدا حافظ ای شاه کامپوی شاه خدا حافظ ای اهل شهر و سپاه
بگفتا خدا حافظت ای ماه مهر چگونه به پیچم ز روی تو چهر
خدا حافظ ای نوجوان پور من که با تو همین بود دستور من
امروز، روز آفتابی است. در حالی به خورشید نگاه می‌کنم و به زیبایی طبیعت نگاه می‌کنم که همه چیز را دوست دارم و می‌گویم که خداحافظ زندگی و خدا حافظ همه شما»
با بازی خدا حافظی احمد رضا عابدزاد در آپارات
بگفتا خدا حافظت شاهپور شود چشم اهریمنان تو کور
بگفتا خدا حافظ ای ماه مهر چگونه به پیچم ز روی تو چهر
حافظ کشتی ار خداست ببحر چه غم ار نیست ناخدا حافظ
خدا حافظ احمد، به قلم یوسف عبد الحمید الجاسم، ۲۰۰۸
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به آستریکس در بازی‌های المپیک، استریکس و اوبلیکس: خدا حافظ خاک بریتانیا، غریبه‌های فامیل، بدون اینکه اثری از خود بجا بگذارد، باربیکیو و بانوی پیر من اشاره کرد.
وجود تست سبب آسمان و غبرا را همیشه باد وجود تو را خدا حافظ