لی لی
معنی کلمه لی لی در لغت نامه دهخدا

لی لی

معنی کلمه لی لی در لغت نامه دهخدا

لی لی. [ ل َ ل َ / ل ِ ل ِ ] ( اِ ) تعتاب. نام بازیی است. و آن یکپا برداشته و با پای دیگر جهیدن. یک لنگه ( در تداول مردم قزوین ). و رجوع به لی لی کردن شود.
لی لی. ( اِ ) مترادف لالا.لفظی که در عروسیها و جشنها زنان در ابراز شادی و انبساط خاطر ادا کنند و غالباً مکرر آرند لی لی لی لی.
- لی لی به لالای کسی دادن یا گذاردن ؛ با او هماهنگی کردن یا به خواهشهای بی اساس او اهمیت دادن.، لیلی. [ ل َ / ل ِ ] ( ص نسبی ) منسوب به لیل. شبی. شبانه. || پرده لیلی ؛ نوائی از موسیقی :
یکی نی بر سر کسری دوم نی برسر شیشم
سدیگر پرده سرکش چهارم پرده لیلی.منوچهری.
لیلی. [ ل َ لا ] ( اِخ ) کوهی و گویند پشته ای است و نیز گفته اند قارّتی است. مکیث الکلبی گوید:
الی هَزْمتی لیلی فماسال فیهما
و روضیهما والروض روض الممالح.
و بدربن حزان الفزاری گوید:
مااضطرک الحرزُ من لیلی الی بَرد
تختاره معقلا من جُش اعیار.( معجم البلدان ).
لیلی. [ ل َ لا ] ( اِخ ) الاخیلیة بنت عبداﷲبن الرحال بن شداد الاخیلیة یا رحّالة. از شاعرات مولدات عرب صدر اسلام است و او را دیوانی است مشروح. توبةبن الحمیر دلباخته او بود و درباره وی شعر میگفت و او را از پدرش خواستگاری کرد.پدر امتناع ورزید و دختر را به یکی از بنی الادلع تزویج کرد. روزی توبة به دیدار لیلی شد و لیلی را به خلاف گذشته بی حجاب و محزون یافت. دانست که خطری متوجه اوست ، پس بازگشت و سواره برون رفت. و چون بنی ادلع خبر یافتند به دنبالش شتافتند. توبة در این باره گوید:
نأتک بلیلی دارها لاتزورها
و شطت نواها و استمر مریرها.
این قصیده دراز است و در آن گوید:
و کنت اذا ما جئت لیلی تبرقعت
فقد رابنی منها الغداة سفورها.
توبة به دیدن لیلی بسیار رفتی. برادر لیلی و خویشان دیگر با او پرخاش کردند، اما سودمند نیفتاد از این روی ، شکایت او به حاکم بردند. حاکم دستور داد اگر بار دیگر آیدخونش هدر باشد. لیلی از این حکم خبر یافت و شوهر وی که مردی غیور بود به لیلی گفت : اگر از آمدن توبة مرا خبردار نکنی یا خبر دستور قتلش را به او برسانی تورا خواهم کشت. چون لیلی خبر آمدن توبة شنید بی حجاب در راه او بنشست و روی ترش کرد. پس چون توبة این بدید دانست دامی برای او گسترده اند، بگریخت. توبة را بنی عوف در پیرامون سال 80 هَ. ق. بکشتند و لیلی در رثاء او این چکامه بسرود:

معنی کلمه لی لی در فرهنگ معین

(اِ. ) پوشال یا پیزر که به عنوان لایی به کار می رود. ، ~به لالای کسی گذاردن از کسی تعریف و تمجید کردن ، کسی را بی خود لوس کردن ، ناز او را کشیدن .
(ل ل ) (اِ. ) نوعی بازی کودکانه که در آن تنها با یک پایشان حرکت و پای دیگر را بالا نگه می دارند.، (لِ )۱ - (اِ. ) از نواها و آهنگ های موسیقی قدیم . ۲ - (اِخ . ) نام یکی از عشاق تاریخ .

معنی کلمه لی لی در فرهنگ عمید

نوعی حرکت و جست وخیز که یک پا را بالا نگه دارند و با یک پای دیگر بروند.

معنی کلمه لی لی در فرهنگ فارسی

لی لی به لالای کسی گذاردن ( گذاشتن ). خواهشه بیهود. او را بعمل آوردن ناز او را کشیدن .
از زنان شاعره عرب در دوره جاهلیت .
۲- ( اسم ) لحنی است در موسیقی قدیم : یکی نی بر سر کسری دوم نی برسر شبشم سدیگر پرد. سرکش چهارم پرد. لیلی ( منوچهری . د. ۱۳۱ )
ملقبه به خندف یکی از جدات رسول صلوات الله ٠

معنی کلمه لی لی در فرهنگ اسم ها

اسم: لی لی (دختر) (فارسی، عربی، انگلیسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: leyli) (فارسی: لِيلي‌) (انگلیسی: leyli)
معنی: شبانگاه، نام نوایی در موسیقی، نام معشوق قیس ابن ملَوَّح عامری ملقب به مجنون، منسوب به لیل، به معنی شبانه، شبانگاهی، ( اَعلام ) شخصیت داستانی در ادبیات کشورهای اسلامی دختر مهدی ابن سعد ( مهدی ابن ربیعه )، معشوق قیس ابن ملَوَّح عامری ملقب به مجنون، ظریف و شکننده

معنی کلمه لی لی در دانشنامه عمومی

لِی لِی یک بازی گروهی است که در حیاط و فضای باز انجام می شود.
اصول این بازی با پریدن از روی مربع های کشیده شده روی زمین است. هر مربع یک شماره دارد، شرکت کننده اول سنگی را روی یک شماره می اندازد و اگر توانست این کار را به طور دقیق انجام دهد با لی لی کردن همه مربع ها را به جز مربعی که سنگ را در آن انداخته طی می کند و سنگ را در بازگشت می آورد. طرح لی لی را با گچ یا زغال بر زمین می کشند.
• نام بازی: لی لی ( گانیه )
• اهداف کلی: حفظ تعادل، تقویت عضلات پا، ایجاد هماهنگی بین دست و پا و چشم ها، ایجاد روحیه فداکاری
• اهداف جزئی: افزایش ضربان قلب و در نتیجه بهبود جریان خون
• تعداد بازیکن: محدودیتی ندارد
• سن بازیکنان: برای تمام محدوده های سنی
• ابزار لازم: تکه سنگ صاف، مقداری گچ و یک سطح صاف
• محوطه بازی: یک مربع ۶ × ۶ متر
• شرح بازی: ابتدا دو بازیکن به عنوان سرگروه تعیین می شوند و سایر بازیکنان را به طور مساوی تقسیم می کنند. بعد به قید قرعه ( مانند شیر و خط ) گروهی داخل زمین بازی قرار می گیرند و گروه دیگر در بیرون زمین به عنوان مهاجم. بازی بدین ترتیب آغاز می شود که به پیشنهاد سرگروه مهاجم، یکی از یاران با یک پا وارد زمین بازی می شود و به صورت لی لی به طرف بازیکنان داخل زمین حمله کرده و با دست آن ها را لمس می کند که موجب سوختن و خارج شدن آن ها از داخل زمین بازی می شود. البته در این میان فردی که لی لی می رود سعی دارد با سرعت بیشتر و حفظ تعادل، وظیفه اش را انجام دهد و بازیکنان داخل زمین نیز سعی بر این دارند که با فرار کردن، از دسترس حریف مهاجم دور بمانند. حال اگر بازیکن مهاجم خسته شده و پای دیگرش را نیز روی زمین بگذارد خواهد سوخت؛ و بایستی نفر دیگری بنا به پیشنهاد سرگروه داخل زمین بیاید و رَوَند بازی را حفظ کند. این بازی تا لی لی رفتن آخرین نفر از گروه مهاجم ادامه می یابد چنانچه اگر بتوانند تمام بازیکنان داخل زمین را لمس کنند، در دور بعدی جای دو گروه عوض می شود و آن ها داخل زمین قرار می گیرند و گرنه در دور بعدی نیز به عنوان گروه مهاجم بازی خواهند کرد. هر بُرد یک امتیاز دارد و در آخر بازی، هر کدام از گروه ها بتواند امتیازات خود را به حد نصاب برسند برنده بازی اعلام می گردد.
• نکات: محوطه بازی را می توان به شکل دایره نیز خط کشی کرد. در بعضی مناطق بازی فوق با این چاشنی توأم است که بازیکنان داخل مین می توانند پای بالایی بازیکن مهاجم را به سطح زمین برسانند و از بازی برکنار کنند.
• نتیجه بازی: این بازی نه تنها باعث تحرک و نشاط جسمی کودکان می شود، بلکه موجب می گردد، حس نیکی و از خود گذشتگی در آن ها به اوج برسد، به طوری که ملاحظه می شود هر بازیکن سعی دارد خستگی لی لی را تحمل کند و تعدادی را از گروه مقابل لمس کند تا سایر بچه های گروهش کمتر خسته شوند و شانس بیشتری برای برنده شدن و نهایتاً داخل زمین قرار گرفتن داشته باشند که این موارد باعث افزایش سرعت و بهبود عمل ها و عکس العمل ها خواهد گردید که در مواقع ضروری در رابطه با کمک به دوستان و همکلاسی ها لازم به نظر می رسد.
لی لی (تکن). لی لی با نام کامل امیلی د روشفور ( به ژاپنی: エミリ・ド・ロシュフォール Emiri do Roshufōru ) یکی از شخصیت های ساختگی در مجموعه بازی های ویدئویی تکن که توسط شرکت باندای نامکو گیمز ساخته شده است. او در کنار آرمور کینگ و سرگئی دراگانوف، یکی از سه شخصیتی است که برای اولین بار در نسخه ارتقاء داده شده بازی تکن ۵، با عنوان تکن ۵: رستاخیز تاریک در سال ۲۰۰۵ معرفی شده اند. او در تکن ۵: رستاخیز تاریک مورد حمله قرار گرفت و گروگان گرفته شد ولی خود را نجات داد. لی لی در تکن ۶ با گانیو مبارزه می کند و مبارزه سختی نیز با آسوکا کازاما دارد.
لی لی (فیلم). لی لی ( به انگلیسی: Lili ) نام فیلمی است که در سال ۱۹۵۳ به کارگردانی چارلز والترز ساخته شد. این فیلم موفق شد جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم را از آنِ خود کند.
لزلی کارون نیز موفق شد برای بازی در این فیلم برای دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد شود.
لزلی کارون نقشِ دختر یتیم و سادهٔ فرانسوی ای را بازی می کند که رابطهٔ عاشقانه ای با مدیر یک کارناوال عروسک گردانی برقرار می کند.
لی لی (بازیکن بسکتبال). لی لی ( انگلیسی: Li Lei؛ زادهٔ ۲۴ ژوئن ۱۹۸۴ ) بازیکن بیسبال اهل چین بود. در بازی های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ شرکت کرده است.

معنی کلمه لی لی در دانشنامه آزاد فارسی

لِیْ لِیْ
در بازی های گروهی کودکانه، عملِ با یک پا جهیدن و جلورفتن. در چنین بازی هایی، بازیکن با خارج شدن از وضعیت یک پایی می سوزد. نیز ← اِکِر دوکِر، بازی
رجوع شود به:مجنون ( ـ ح ۸۰ق)

معنی کلمه لی لی در ویکی واژه

نوعی بازی کودکانه که در آن تنها با یک پایشان حرکت و پای دیگر را بالا نگه می‌دارند.
پوشال یا پیزر که به عنوان لایی به کار می‌رود. ؛ ~به لالای کسی گذاردن از کسی تعریف و تمجید کردن، کسی را بی خود لوس کردن، ناز او را کشیدن.

جملاتی از کاربرد کلمه لی لی

مجنون همه ی لیلی لیلی همه ی مجنون این جا نه دویی باشد لیلی چه و مجنون که
او در جریان جنگ داخلی لیبی در شهر سرت کشته شد.
اهلی نرسیدیم ز یوسف بوصالی لیکن بغم و محنت یعقوب رسیدیم
گر بصورت بود آن کودک ولی لیک بد نور بزرگی زو جلی
محملی پیداست از هر سو، ولی لیلی اندر کاروان دیگر است
ارید لانسی ذکرها فانّما تمثّل لی لیلی بکل مکان
در ۱۲ شهریور ۱۳۹۹، پهلوان با قراردادی دو ساله به تیم پرسپولیس، قهرمان فصل قبلی لیگ برتر فوتبال ایران، پیوست.
در غلظت‌های مختلف از ۱۴۰ تا ۳۵۰ میلی‌گرم ید در هر میلی لیتر موجود است.
اتم‌ها: در نسخهٔ اصلی لیسپ دو نوع دادهٔ ابتدایی وجود دارد: اتم‌ها و لیست‌ها
کرم گفتا بلی لیک از هزاران یکی همچون بهاء الدین علی نیست
از خرس‌های بیشه نزدیک غافلی لیکن، کشی به بند شغالان دور را
یا حیاة الروح مالی لیس لی علم بحالی
گلی لیکن ز تو تا سرخ گل چندان میان باشد که از قدر بلند شاه تا هفت آسمان باشد
ناتو نقش چماق بزرگ در دست جهان غرب را بازی می‌کند. نمونه‌های آن مداخله جنگ کوزوو و جنگ داخلی لیبی هستند. به همین دلیل رقبای جهانی و منطقه‌ای ناتو به آن با بدبینی نگاه می‌کنند.
وی سابقه ۴ بار آقای گلی لیگ برتر امارات را دارا می‌باشد.
کسب عنوان خانم گلی لیگ برتر فوتبال زنان ایران در سال ۱۴۰۱
وی برندهٔ جوایزی همچون لژیون دونور و نشان شوالیه ملی لیاقت شده‌است.
این ترانه توسط چستر بنینگتون، خواننده اصلی لینکین پارک در آن زمان خوانده شده‌است؛ همچنین بخش‌هایی توسط مایک شینودا و دیوید فارل پشتیبانی شده‌است.
زانگشت بر آن قلم همی زد لیلی لیلی رقم همی زد
اولین جنگ داخلی لیبی در پروژه‌های خواهر