سپنت

معنی کلمه سپنت در ویکی واژه

(ادیان): از خدایان معنوی و غیر جسمانی و نیکوکار زرتشتی منقول در خرده اوستا. اطلاق اسامی مانند ورترگن، تیشتری، وهومنو، سپنت، آرمتی در زبان اوستایی یا زبان پارسی باستان به خدایان، به دلیل نامفهوم بودن اینگونه اصطلاحات ورود یافته به زبان‌های مزبور است.

جملاتی از کاربرد کلمه سپنت

گزنفون و کتزیاس با هرودوت در موضوع کشته شدن بردیا به فرمان کمبوجیه هم‌داستان هستند. کتزیاس اسم این مغ را سپنت‌دات یعنی دادهٔ مقدسات نوشته‌است که به زبان امروزی اسفندیار می‌شود. گزنفون نوشته‌است این مغ با تسلطی که بر روی کمبوجیه داشت ذهن پادشاه را ضد برادرش مُشَوِب ساخت و پس از قتل بردیا خود به جای او ادعای پادشاهی کرد.
آرامگاه خشایارشا گوری صخره‌ای در کوه حاجی‌آباد نقش رستم است که در بلندای ۲۶ متری از تراز زمین جای گرفته‌است. خشایارشا در اکتبر ۴۶۵ پیش از میلاد توسط رئیس گارد سلطنتی اردوان و یک خواجه به نام میترا یا اسپنت میترا که با یکدیگر همدست شده بودند، در خوابگاه خویش کشته شد و در این آرامگاه که در دل کوهی سنگی تراشیده بود جای گرفت. وی در سال ۴۸۶ پیش از میلاد در سن ۳۵ سالگی به تخت نشست و پس از ۲۰ سال پادشاهی، در سال ۴۶۵ پیش از میلاد به قتل رسید.
مستند «ما در ایران اسکیت می‌کنیم»، فیلم کوتاهی در مورد رشد اسکیت‌بردینگ در ایران و در شهر تهران است که در سال ۱۳۹۶ منتشر شد و موفق به کسب جایزهٔ بهترین فیلم کوتاه دربارهٔ اسکیت‌بردینگ در جشنواره سرفینگ و اسیکت‌برد پاریس و همچنین بهترین فیلم مستند کوتاه در جشنواره ایرانی سپنتا در سان‌فرانسیسکو شد.