رآکتور

معنی کلمه رآکتور در فرهنگ معین

( رآکتور ) (تُ ) [ فر. ] (اِ. ) دستگاهی که در آن واکنش شیمیایی انجام شود، واکنشگاه . (فره ). ، ~ هسته ای دستگاه یا محیطی که در آن واکنش شکافت هسته ای به صورت مهار شده انجام شود، رآکتور اتمی .

معنی کلمه رآکتور در فرهنگ عمید

( رآکتور ) دستگاهی که برای تولید انرژی اتمی به کار می رود.

معنی کلمه رآکتور در فرهنگستان زبان و ادب

رآکتور
[فیزیک] ← واکنشگاه هسته ای

معنی کلمه رآکتور در ویکی واژه

دستگاهی که در آن واکنش شیمیایی انجام شود، واکنشگاه. (فره)
~ هسته‌ای دستگاه یا محیطی که در آن واکنش شکافت هسته‌ای به صورت مهار شده انجام شود، رآکتور اتمی.

جملاتی از کاربرد کلمه رآکتور

همچنین از آن در رآکتور فلورید مایع توریم، پمپ حرارتی ترموآکوستیک، ساخت برخی از هارد دیسک‌ها استفاده می‌شود.
ایران نمونه‌ای از نسل سوم سانتریفیوژهای غنی‌سازی اروانیوم را روز جمعه ۲۰ فروردین ۱۳۸۹ در مراسمی با عنوان «چهارمین جشن ملی هسته‌ای» رونمایی کرد. در این مراسم نمونه‌ای از سوخت مجازی رآکتور تهران نیز به نمایش درآمد. دراین مراسم علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و نیز محمود احمدی نژاد به سخنرانی پرداختند. صالحی در این مراسم گفت: مقامات ایرانی با اعلام پیشرفت های جدید در زمینه هسته ای، می خواهند نشان دهند در مقابل تحریم آسیب پذیر نیستند و از فناوری لازم برخوردارند. این دستاوردهای ایران در زمینه ی هسته ای بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت. بی‌بی‌سی فارسی، ریانووستی، پرس تی‌وی، خبرآنلاینالف
در صورت شکست پوشش ایمنی چرخهٔ هسته‌ای در اثر ذوب بیش از حد سوخت در رآکتور هسته‌ای، حجم زیادی از محصولات شِکافت اتمی در محیط آزاد شده و احتمال بروز فاجعه وجود دارد. در حالت عادی فعالیت چرخهٔ هسته‌ای، مواد رادیواکتیو کمتری از این نیروگاه‌ها در مقایسه با نیروگاه‌های زغالسنگ آزاد می‌شود. خاکستر بادی نیروگاه‌هایی که از سوخت زغالسنگ استفاده می‌کنند حاوی حجم بسیار زیادی از ترکیباتی چون توریم، اورانیوم و نوکلئیدهای دختر (نوکلیدی که در اثر واپاشی رادیواکتیو یک هستهٔ دیگر تولید می‌شود) است.
دانشمندان و تکنسین‌های نیروگاه اتمی برای خارج کردن میله‌های سوختی از درون رآکتور و قراردادن آن‌ها در محفظه‌های بسیار محکم و غیرقابل نفوذ از ربات و دوربین مدار بسته استفاده می‌کنند. این میله‌های سوختی پس از مرحله سرد شدن (که ممکن است تا چند روز به‌درازا بکشد) به دقت در بسته‌های محکم و نفوذناپذیر قرار گرفته و سپس وارد یک کانتینر فولادی بسیار ضخیم و ضدزنگ و ضد ضربه می‌شوند.
معمولاً منظور از زباله اتمی باقی‌مانده سوخت رآکتور اتمی است.
دلیل اصلی توسعه به اکسید بریلیم گسترش صنعت هسته‌ای می‌باشد. اکسید برلیوم دارای خواص هسته‌ای خاص بوده که آن را برای برنامه‌های هسته‌ای جذاب می‌کند. توانایی تعدیل نوترونی مناسب به همراه سطح مقطع دریافت کم نوترون از خواص هسته‌ای منحصر به فرد برلیوم می‌باشد. با این حال، از اکسید برلیوم به‌طور گسترده برای استفاده در رآکتورهای دما بالا مورد با سیستم خنک‌کنندگی گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مفهوم دیگری از رآکتور همجوشی به نام توروس بمپی از مجموعه‌ای از آینه‌های مغناطیسی استفاده شده‌است که در یک حلقه به هم پیوسته‌اند. این آزمایشگاه در آزمایشگاه ملی اوک ریج تا سال ۱۹۸۶ مورد بررسی قرار گرفت.
اضافه نمودن رآکتور خطی یا ترانسفورمر به صورت سری به‌طور قابل توجهی هارمونیک‌ها را کاهش می‌دهد. رآکتور را بین خازن‌های اصلاح ضریب قدرت و منبع تغذیه قرار می‌دهند تا رزونانس‌های به وجود آمده بین اندوکتانس سیستم و خازن‌های اصلاح ضریب قدرت را بدون تغییر ظرفیت خازن‌ها حذف نماید.