دوسالانه

دوسالانه

معنی کلمه دوسالانه در فرهنگستان زبان و ادب

{biennial, biennal (fr. )} [عمومی] رویدادی مانند برگزاری نمایشگاه که فاصلۀ زمانی آن هر دو سال یک بار است

معنی کلمه دوسالانه در دانشنامه عمومی

دوسالانه هنری رویدادی است که هر دو سال یک بار برگزار می شود و در آن کارهای هنری به نمایش گذاشته می شوند. مشخصه اصلی دوسالانه، مسابقه ای است که در آن کسی به عنوان برترین هنرمند شرکت کننده در آن دوسالانه برگزیده می شود. بزرگترین دوسالانه موجود در جهان دوسالانه ونیز، ایتالیا، است که در آن هنرمندانی از سراسر جهان آثار هنری خود را عرضه می کنند.
دوسالانه ها گاه می توانند نه صرفاً از سوی یک کشور، بلکه از سوی بنیادی معتبر برگزار شوند. برای نمونه، موزه هنرهای معاصر تهران در پیش و پس از انقلاب ۱۳۵۷ اقدام به برگزاری دوسالانه های هنر نوین در ایران کرده است.
دوسالانه های بین المللی به هنرمندان در ارائه هنر خود در سطح جهانی کمک می کنند. با فروپاشی دیوار برلین و پایان جنگ سرد، هنرمندان بسیاری از کشورهای اروپای شرقی نیاز به ارائه کارهای خود در مکان هایی به جز کشورهای خود داشتند و این باعث رونق گرفتن نمایشگاه های دوسالانه در اروپا و جهانی شدن هنر شد.
• دوسالانه بنین، کوتونو، بنین
• دوسالانه هنر معاصر اور، فرانسه
• دوسالانه ونیز، ایتالیا
• دوسالانه استانبول، ترکیه
• دوسالانه شانگهای، چین
• دوسالانه جشنواره تیرگان، تورنتو، کانادا

جملاتی از کاربرد کلمه دوسالانه

در سال ۲۰۱۵ میلادی، او نمایشگاه‌گردانی غرفهٔ ونیز را در پنجاه و ششمین نمایشگاه بین‌المللی هنر دوسالانهٔ ونیز، به کاوش در روند خلاقیت بین جهانی‌سازی و ریشه‌های سرزمینی انجام داد.
نقاشی‌های آیدان صلاحوفا نه تنها در جامعه هنری روسیه، بلکه در سطح بین‌المللی نیز آوازه یافته‌است. آثار این هنرمند هر از گاهی در نمایشگاه‌های بین‌المللی و دوسالانه به نمایش گذاشته می‌شود. آیدان صلاحوفا در آثار خود به بررسی مضامین جنسیتی و تمایلات جنسی زنان در چارچوب اسلام، مغایرت‌ها بین شرق و غرب، ممنوعیت‌ها، باطن‌گرایی و زیبایی می‌پردازد. او یکی از هنرمندان مهم در عرصه هنر معاصر روسیه است، که به چند زمینه مختلفی مانند عکاسی، مجسمه‌سازی، نقاشی، و چیدمان مشغول است.
دانیلسون در سال ۱۸۹۵ بورسیه تحصیلی دریافت و به فلورانس ایتالیا سفر کرد. یک سال بعد او به روستای آنتیگنانو در لیورنو رفت و در آنجا با رافالو گامبوگی نقاش ایتالیایی که ۱۳ سال از خودش کوچکتر بود ازدواج کردند. آنها نمایشگاه‌هایی را در پاریس، فلورانس) و میلان و در بسیاری از شهرهای فنلاند برگزار کردند و نقاشی‌های آنها نیز در نمایشگاه جهانی ۱۹۰۰ در پاریس گنجانده شد. او همچنین در مسابقه ملی نقاشی پرتره در سال ۱۹۰۱ که توسط دولت فنلاند برگزار شد، به مقام دوم رسید. در سال ۱۸۹۹، پادشاه اومبرتو یک نقاشی از او خرید. و در همان سال در دوسالانه ونیز نیز کرد.
به این سبب شهر قزوین از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شوای عالی فرهنگ به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران لقب داده شده‌است؛ و به غیر از موزه دائمی خوشنویسی قزوین که در محل کاخ چهل‌ستون قزوین برقرار است، هر ساله رویدادهای بزرگ خوشنویسی مانند: برگزاری دوسالانه خوشنویسی ایران (با حضور اساتیدی از سراسر جهان)، برگزاری جشنواره خوشنویسی آیات قرآنی، جشنواره خوشنویسی غدیر و… در این شهر به وقوع می‌پیوندد.
شهر گیومری میزبان «دوسالانه گیومری» است توسط هنرمند آزاد سارگسیان و مرکز هنر معاصر گیومری سازماندهی شده‌است. در سال ۲۰۱۳ رسماً پایتخت فرهنگی کشورهای مستقل همسود اعلام شد.
آکادمی سلطنتی هنر از زمان آغاز به کار تا کنون به‌طور مرتب دوسالانه‌هایی را برگزار نموده و آثاری از هنرمندان قدیمی و هنر معاصر را به‌نمایش گذاشته‌است. نمایشگاه آثار هنرمندان معاصر به‌طور سالیانه در تابستان‌ها برگزار می‌شود. مدرسهٔ هنری رایگانی نیز در طول دوران تأسیس آکادمی دایر بوده و دانشجویان دختر نیز از ۱۸۶۱ اجازه شرکت در کلاس‌های آن را یافته‌اند. همچنین از محل درآمدهای آکادمی، مبالغی برای کمک به هنرمندان نیازمند و خانواده‌های آنها، اعطای جوایز و بورس‌های تحصیلی در نظر گرفته شده‌است.
طرح اهدای جایزه‌ای دوسالانه با نام «جایزهٔ احمد اقتداری»، از مواردی است که او در سال ۱۳۸۷ و در وصیت‌نامه‌اش به آن اشاره کرده‌است. این جایزه به پژوهش‌هایی در موضوعات تاریخ، زبان‌شناسی و مطالعات فرهنگی اختصاص دارد. فراخوان نخستین دورهٔ جایزهٔ احمد اقتداری در سال ۱۴۰۰ منتشر شد و برندهٔ آن در ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، هم‌زمان با روز ملی خلیج فارس معرفی خواهد شد.
این سازمان حضور امارات متحده عربی را در پنجاه و سومین دوسالانه ونیز در سال ۲۰۰۹ سازماندهی کرد. ادارهٔ فرهنگ و میراث فرهنگی رویدادهایی هنری را نیز در ابوظبی برگزار کرد و با همکاری شورای فرهنگی بریتانیا رقصنده اکرم خان را در سال ۲۰۱۰ معرفی کرد. در همان سال، این اداره برای ارائه بورسیه تحصیلی به افراد علاقه‌مند به اقتصاد دانش‌بنیان، با شورای توسعهٔ منطقه غرب، نیروی دفاع اتحادیه و دپارتمان خدمات شهری امارات متحده عربی به همکاری پرداخت. تا سال ۲۰۱۰، این سازمان با «مشکلات سازمانی و مالی» روبرو بود.
در سال ۱۳۷۳ خورشیدی در چهارمین نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان گرافیک ایران شرکت کرد. پوستری که او برای (هفته فیلم ایران در ارمنستان) تهیه کرده بود، از آثار برگزیده نمایشگاه شناخته شد. او طراح نام (سارا (فیلم)) است که در پوسترهای فیلم سینمایی سارا مورد استفاده قرار گرفت. تاکنون چهارده دیپلم افتخار از نمایشگاه‌های بین‌المللی کاریکاتور، که در کشورهای مختلف جهان برگزار شده دریافت کرده‌است.
وی در سال ۱۳۹۰ دبیری هشتمین دوسالانه ملی نقاشی معاصر ایران را پذیرفت.