میزان شیوع

معنی کلمه میزان شیوع در فرهنگستان زبان و ادب

{prevalence rate} [پزشکی] نسبت تعداد افراد مبتلا به یک بیماری خاص به کل جمعیت، در یک دورۀ زمانی معین

معنی کلمه میزان شیوع در ویکی واژه

نسبت تعداد افراد مبتلا به یک بیماری خاص به کل جمعیت، در یک دورۀ زمانی معین.

جملاتی از کاربرد کلمه میزان شیوع

میزان شیوع اختلال ادراک پایدار توهم‌زا تا سال ۲۰۲۱ هنوز مشخص نیست.[نیازمند منبع] تخمین‌ها در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی بدین گونه بود که حدود یک فرد از هر بیست نفر که از مواد توهم‌زا استفاده می‌کنند، دچار این اختلال می‌شود. طی یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ بر روی مصرف‌کنندگان مواد روانگردان، ۲۳٫۹٪ افراد اثراتی پایدار مانند اختلال ادراک پایدار توهم‌زا را گزارش دادند اما تنها ۴٫۲٪ آن‌ها به دلیل شدت اختلال به دنبال درمان بودند. مشخص نیست که اختلال ادراک پایدار توهم‌زا دقیقاً چقدر شایع است اما تخمین در دهه ۱۹۹۰ این بود که از هر ۵۰ هزار نفر مصرف‌کننده مداوم مواد مخدر، یک نفر آن‌ها درگیر تغییرات بینایی مداوم می‌شود.
در مارس ۲۰۱۷ این مجله میزان شیوع اتهام اشتباه تجاوز را برای فاصله زمانی ۲۰۱۰-۲۰۰۶ در ایالات متحده بررسی کرد. بر پایه بررسی‌های انجام شده ۵٫۵۵٪ از اتهام‌ها بی‌پایه و اساس بود.
میزان شیوع این اختلال در سراسر طول عمر ۰/۱۱ درصد است، و مقدار شیوع یک‌ساله آن ۰/۰۹ درصد گزارش شده‌است.
میزان شیوع اختلال شخصیت اسکیزوئید به درستی تعیین نشده، ولی ممکن است در ۸ درصد از جمعیت عمومی وجود داشته باشد. نسبت جنسی این اختلال نامعلوم است، اما در برخی از مطالعات، نسبت مرد به زن را در این اختلال، دو به یک گزارش کرده‌اند. افراد مبتلا به این اختلال، بیشتر جذب مشاغل انفرادی می‌شوند که مستلزم حداقل تماس با دیگران است. خیلی از این‌ها شبکاری را بر کار روز ترجیح می‌دهند، چون دیگر مجبور نخواهند بود با افراد زیادی برخورد داشته باشند.
میزان شیوع آرتریت روماتوئید، در حدود ۰/۵ تا یک درصد در جمعیت است (بین ۳/۰ تا ۲/۱ درصد) و زنان تقریباً سه برابر مردان مبتلا می‌شوند. میزان شیوع با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد و تفاوت ابتلای زنان و مردان در گروه‌های سنی بالاتر، کم می‌شود.
میزان شیوع آن ۵/ درصد از مجموع موارد اختلالات شخصیت است، در زن‌ها شایع تر از مردهاست، در بچه‌های کم سن‌تر ( بچه‌های آخر خانواده) و افرادی که در کودکی، ناراحتی مزمن جسمی داشته‌اند، شیوع بیشتری دارد.