دگش

معنی کلمه دگش در لغت نامه دهخدا

دگش. [ دَ گ ِ ] ( ترکی ، اِ ) تعویض : آلش دگش ؛ گرفت و داد، به معنی تاخت و پاخت و عوض بدل کردن. || عمل جنسی و فعل بدی که دو مرد یا جوان نوبلوغ متقابلاً با یکدیگر کنند. ( از فرهنگ لغات عامیانه ).

معنی کلمه دگش در فرهنگ معین

(دَ گِ ) [ تر. ] (اِ. ) عوض کردن .

معنی کلمه دگش در فرهنگ فارسی

( اسم ) عوض کردن

معنی کلمه دگش در ویکی واژه

عوض کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه دگش

هر طرف چیته‌ای از بندگشایی، که شود مرگ را سلسله جنبان و بلا را توفان
هر گه به راه بادگشائی گره ز زلف گویا که روح از تن عطار می کشی
دوش دلم چون کشید خنجر آه از قراب پشت حواصل پدیدگشت ز پر عقاب
دگر آنک بد نام ایزدگشسب کز آتش نه برگاشتی روی اسب
گویم کان لطف تو کو ای همه خوبی بنده خود را بنما بندگشاها
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به گذرگاه کاساندرا، پیامدهای عشق، سرنشینان، علفزار، کالبدگشایی، جولیا و جولیا و شفق قطبی اشاره کرد.
گردشگری یکی از منابع اصلی درآمد در این استان است و شهر ترینیداد که یکی از شهرهای ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو است، با ساختمان‌های به‌جامانده از دوران استعمارش یکی از جاذبه‌های گردگشگری عمدهٔ این استان به شمار می‌رود.
در سال‌های مختلف برای گسترش بخش گردگشری و تفریحی آمل مباحث مختلفی بیان شد و بیشتر به بخش سرمایه‌گذاری به مناطق محلی و روستایی توجه بیشتری شد. در بخش سرمایه‌گذاری خارجی در سال‌های گذشته شرکت‌های مختلفی از کشورهای کویت، ترکیه و ایتالیا برای سرمایه‌گذاری در واحدهای مختلفی همچون ساخت هتل، تله کابین و مجموعه توریستی به شهر آمل ورود پیدا کردند.
چون خردگشت بر جهان‌سالار شیخ و شحنه روند و منبر و دار
آسیب‌شناسی قانونی یا پاتولوژی قانونی شاخه‌ای از آسیب‌شناسی است که بر تعیین علت مرگ از راه معاینهٔ جسد تمرکز دارد. معاینهٔ پس از مرگ و کالبدگشایی توسط بازرس پزشکی یا آسیب‌شناس قانونی، معمولاً حین بررسی پرونده‌های حقوق کیفری و پرونده‌های حقوق مدنی در برخی از حوزه‌های قضایی انجام می‌شود.
ایزدگشسب در شورش بر هرمز و خسرو همپیمان شد و پس از کشته شدن بهرام، مشاور گردیه گردید.
برای نمونه، فشرده‌سازی یک فیلم ممکن است نیازمند تجهیزات و سخت‌افزار گاهی گران‌قیمت باشد که بتواند فیلم را به‌سرعت از فشردگی خارج کند تا آن را هم‌زمان با کدگشایی پخش کند (این‌که فیلم فشرده، ابتدا کدگشایی و سپس پخش شود، ممکن است به‌سبب کمبود حافظه ممکن‌ نباشد). بنابراین طراحی روش فشرده‌سازی نیازمند موازنه و برآیند چندین عامل است. از جمله آنها، می‌توان درصد فشرده‌سازی، پیچیدگی (اگر از یک روش فشرده‌سازی پراتلاف استفاده شود)، و منابع محاسباتی لازم برای فشرده‌سازی و کدگشایی اطلاعات را نام برد.
آسیب‌شناسان، علت مرگ را از راه معاینهٔ پس از مرگ یا کالبدگشایی تعیین می‌کنند. مرگ‌هایی که علت نامعلومی داشته باشند و مواردی که غیرطبیعی تلقی شوند بررسی می‌شوند.
عنقایی‌ام از شهرت خودگشت فزون تر آخر پی‌گمنامی من نقش‌ نگین شد
چو خرمن به مرداد مه گردگشت یکی عامل از شهر آمد به‌دشت
قویم ‌گشته بدو حسن ملت احمد سدیدگشته به دو سور مذهب جعفر
فتد چون عقده مشکل، ناخن تدبیر خود گردد غم دیرینه خواهدگشت آخر، غمگسار دل
پزشک قانونی زخم‌ها و جراحات را همراه با علت احتمالی آن صدمات، در کالبدگشایی، در صحنهٔ جرم و گاهی در یک محیط بالینی، مانند تحقیقات تجاوز جنسی یا مرگ حین بازداشت، بررسی و مستند می‌کند.