دریاسالار

معنی کلمه دریاسالار در لغت نامه دهخدا

دریاسالار. [ دَرْ] ( اِ مرکب ) امیرالبحر. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). درجه ای از درجات نظامی نیروی دریائی. صاحب منصب نیروی دریایی ایران. امیرالبحر اول. ( از لغات فرهنگستان ).

معنی کلمه دریاسالار در فرهنگ معین

( ~. ) (اِمر. ) صاحب منصب نیروی دریایی که درجة او برابر با درجة سپهبد است .

معنی کلمه دریاسالار در فرهنگ عمید

صاحب منصب در نیروی دریایی، فرمانده کشتی ها و نیروهای دریایی، امیرالبحر.

معنی کلمه دریاسالار در فرهنگ فارسی

( اسم ) صاحب منصب نیروی دریایی امیر البحر اول .
امیر البحر . درجه ای از درجات نظامی نیروی دریائی .

معنی کلمه دریاسالار در ویکی واژه

صاحب منصب نیروی دریایی که درجة او برابر با درجة سپهبد

جملاتی از کاربرد کلمه دریاسالار

سفرها و ماجراهای دریاسالار ترک سید علی رئیس در هند، افغانستان، آسیای میانه و ایران
اعمال نظم و محدودیت آناستاسیوس بر ارتشیان سبب شد تا سپاهیان اُپسیکون بار دیگر سر به شورش برداشته و با کشتن دریاسالار خود، مأمور جمع‌آوری مالیاتی با نام تئودوسیوس را به امپراتوری برگزینند. به‌دنبال این اتفاق آناستاسیوس به نیکه‌آ گریخت اما در ۷۱۶ خود را تسلیم امپراتور جدید نمود و در صومعه‌ای در تسالونیکا گوشه‌نشین شد.
در طول جنگ جهانی دوم، این جزیره، ایستگاه مهم دریایی و هوایی بود، به ویژه پایگاه‌های نبرد جنگ ضد زیردریایی را در اقیانوس اطلس فراهم می‌کرد. این جزیره توسط دریاسالار انگلیس از ۲۲ اکتبر ۱۸۱۵ تا ۱۹۲۲ تبدیل به پادگان شده بود.
مالاسپینا در دسامبر ۱۷۹۴ شاه چارلز چهارم و نخست‌وزیر مانوئل د گودوی را ملاقات کرد. در ابتدا همه چیز خوب پیش رفته و مالاسپینا در مارس ۱۷۵۹ به درجهٔ دریاسالار ترفیع یافت.
آرتمیس یکم (به یونانی Ἀρτεμισία) ملکه هالیکارناس در ساتراپی کاریا و فرماندهٔ بخشی از نیروی دریایی ایران در دومین تهاجم ایرانیان به یونان در زمان لشکرکشی خشایارشا شاهنشاه هخامنشی، در سال ۴۸۰ پ.م. بود. وی اولین دریاسالار زن جهان است که ایرانی بود.
هملی جوانترین پسر معاون دریاسالار ویلیام هملی بود و در بودمین به دنیا آمد و در ۱۸۴۳ وارد توپخانه سلطنتی شد.
امدن یک کشتی باری ایتالیایی را متوقف و سپس رها کرد. خدمه همین کشتی مراتب این اتفاق و حضور امدن در منطقه را به بریتانیایی‌ها گزارش دادند. بریتانیایی با اطلاع یافتن از این موضوع، بلافاصله اعلام خاموشی کرده و کشتیرانی در منطقه را متوقف نمودند. به دستور دریاسالار مارتین جرام، فرمانده نیروهای بریتانیایی در چین، ناوهای همپشایر و یارموت و ناو محافظت‌شده ژاپنی چیکوما مسئول یافتن امدن شدند. ناو زرهی مینوتور و رزم‌ناو ژاپنی ایبوکی نیز شروع به گشت زنی جهت مراقبت از پایگاه‌های زغال‌سنگ که ممکن بود هدف قرار گیرند، کردند.
الکساندر سمیونوویچ شیشکوف (به روسی: Александр Семёнович Шишков)‏ (۹ مارس ۱۷۵۴–۹ آوریل ۱۸۴۱) از سیاست‌مداران، نویسندگان و دریاسالارهای روس بود.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به دریاسالار ناخیموف، نبرد استالینگراد اشاره کرد.
اسدالله محسن‌زاده از معدود امرای نیروی دریایی است که به همراه کمال‌الدین میرحبیب‌اللهی و فرج‌الله رسائی به درجهٔ دریاسالاری نایل شده است. تنها فردی که درجهٔ بالاتری را توانست کسب کند دریابد فرج‌الله رسائی بود.