خونین
معنی کلمه خونین در لغت نامه دهخدا

خونین

معنی کلمه خونین در لغت نامه دهخدا

خونین. ( ص نسبی ) منسوب به خون. || آلوده به خون. خون آلوده. ( ناظم الاطباء ) :
کعبه پس از تو زمزم خونین گریست ز اشک
زمزم فشرده شد چو حجر کز تو باز ماند.خاقانی.گویی که دوباره تیر خونین
نمرود به آسمان برانداخت.خاقانی.جان از تنش تیمارکش چون چشم او بیمار و خوش
دل چون دهانش پسته وش خونین و خندان دیده ام.خاقانی.چه خوش است بوی عشق از نفس نیازمندان
دل از انتظار خونین دهن از امید خندان.سعدی.به آب دیده خونین نوشته قصه حال
نظر بصفحه اول مکن که توبرتوست.سعدی.چو خونین شود دست گلچین زخار
ز خون برگها سر زند غنچه وار.ملاطغرا ( از آنندراج ).- آب خونین ؛ اشک خونین.
- اشک خونین ؛ کنایه از اشک و گریه ای است که از سردرد و ناراحتی از چشم فرو ریزد. آب خونین.
- بچه خونین ؛ کنایه از اشک خونین :
هر دم هزار بچه خونین کنم بخاک
چون لعبتان دیده بزادن درآورم.خاقانی.- چشم خونین ؛چشمی که از شدت گریستن خون آلود است :
چشم خونین همه شب قامت شب پیمایم
تا ز خونین جگرش لعل قبا آرایم.خاقانی.چشم خونین ز تو برسان پدر باد پدر.خاقانی.- خونین سرشک ؛ اشک خونین :
هر آنکس که پوشید درد از پزشک
ز مژگان فروریخت خونین سرشک.فردوسی.- خونین سنان ؛ سنانهای آلوده بخون :
رومیان بین کز مشبک قلعه بام آسمان
نیزه بالا از برون خونین سنان افشانده اند.خاقانی.- خونین بدن ؛ بدن آلوده بخون. بدن آغشته به خون.
- || بدن زخم خورده.
- خونین جگر ؛ دل خونین. جگر خونین. غمناک. پرغصه. با الم. با اندوه :
هر آن باغی که نخلش سربدر بی
مدامش باغبان خونین جگر بی.باباطاهر عریان.زین دایره مینا خونین جگرم می ده
تاحل کنم این مشکل در ساغر مینایی.حافظ.- خونین جگری ؛ حالت خونین جگر داشتن. خونین دلی.
- خونین دل ؛ با دل خونین. با دل پرخون :
از آن عقیق که خونین دلم ز عشوه او
اگر کنم گله ای غمگسار من باشی.حافظ.حال خونین دلان که گوید باز
وز فلک خون خم که جوید باز.

معنی کلمه خونین در فرهنگ عمید

۱. = خونی
۲. دارای کشتار و خونریزی: جنگ خونین.

معنی کلمه خونین در فرهنگ فارسی

( صفت ) خونی . یا خونین و مالین . آغشته بخون .

معنی کلمه خونین در دانشنامه عمومی

خونین ( به اسپانیایی: Junín ) شهری در کشور آرژانتین، استان بوئنوس آیرس است که در سال ۲۰۰۹ میلادی، حدود ۸۲٬۴۲۷ نفر جمعیت داشته است.
خونین (پرو). خونین ( به اسپانیایی: Junín ) یک منطقهٔ مسکونی در پرو است که در منطقه خونین واقع شده است. خونین ۱۰٬۹۷۶ نفر جمعیت دارد و ۴٬۱۰۷ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
خونین (کوندینامارکا). خونین ( انگلیسی: Junín, Cundinamarca ) نام شهری در کشور کلمبیا است.
معنی کلمه خونین در فرهنگ عمید
معنی کلمه خونین در فرهنگ فارسی
معنی کلمه خونین در دانشنامه عمومی
معنی کلمه خونین در دانشنامه آزاد فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه خونین

معنی کلمه خونین در دانشنامه آزاد فارسی

خونین (Junin)
(یا: هونین) ولایتی در ارتفاعات مرکزی پرو، با ۴۴,۱۹۷ کیلومتر مربع مساحت و ۱,۱۳۳,۱۸۳ نفر جمعیت (۱۹۹۶). به هفت استان تقسیم می شود، که شرقی ترین آن ها تا درّه های استوایی شبکۀ علیای رود آمازون امتداد دارد. مرکز آن اوآنکایو است. کورد یرا سانترال (کوردیرای مرکزی) و کورد یرا اکسیدنتالِ کوه های آند از این ولایت می گذرند. خونین بخش های پهناوری از فلاتی بادخیز را دربر دارد که در آن گوسفند و آلپاکا پرورش می دهند. برخی از مهم ترین معادن پرو در خونین، به ویژه در کاساپالکا و موروکوچا، قرار دارند. از این معادن سرب، روی، مس، بیسموت، تنگستن، آنتیموان، و بسیاری از مواد معدنی دیگر استخراج می شود. در لا اورویا مجتمع ذوب فلز قرار دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه خونین

فلک‌ها را ز طعن کج‌روی خونین‌جگر دارم که حرف راست بر دل کارگر چون تیر می‌آید
دردانهٔ عقد عنبرینت خونین صدف از دلم گشوده

مجو برگ نشاط از عالم دلمرده امکان که تاک این گلستان اشک خونین در گلو دارد

معنی فارسی: «دیرگاهی است که این سر با سودای تو گیج است، دیرگاهی است که این چشم اشک خونین می‌ریزد، خود نمی‌گویی که بدبخت چه کسی هستی؟»
نیست بیدل جزنوای قلقل مینای من هیچکس درمحفل خونین‌دلان همدرد ما
بر پایه مندرجات کتاب دانشمندنامه (کتابی افسانه‌مانند دربارهٔ فتح آناتولی)، ملک احمد دانشمند پس از جنگ‌های خونین، منطقه چوروم را از بیزانسی‌ها گرفت. مردم محل مسلمان شدند و وفاداری خود را نشان دادند. اما این رویکرد آنها نوعی تله بود زیرا می‌خواستند در یکی از جشن‌هایی که برگزار می‌کردند، فرماندهان برجسته و ملک احمد را مسموم کنند. ملک احمد این نقشه را فهمید و در خواب زلزله‌ای را دید که در آن تمام شهر ویران می‌شود. وقتی از خواب بیدار شد شهر شروع به لرزیدن کرد. او تمام سربازان و دوستانش را از قلعه بیرون برد.
رو دیده بدست آر که در دیدهٔ خونین آنجاست خطا آنچه صوابست در اینجا
سیاست تند بنی‌صدر باعث شد زد و خوردهای خونین با دانشجویان چپ‌گرا و مارکسیست که در فروردین ۵۹ در دانشگاه‌ها شروع شده بود شدت یابد. در طی سه روز بعدی نیروهای حزب‌اللهی با پشتیبانی کمیته و نیروهای لباس شخصی با سلاح‌های گرم و سرد به دانشگاه‌ها حمله کرده، گروه‌های دانشجویی چپ و مارکسیست را از دانشگاه‌ها بیرون کرده و دانشگاه‌ها به کنترل دانشجویان مسلمان طرفدار حکومت درآمدند. طبق آمار رسمی ۳۸ نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند. در روز دوم اردی‌بهشت بنی‌صدر به همراه تعدادی از هواداران نظام اسلامی به دانشگاه تهران رفته و در سخنرانی خود بر ضرورت ادامهٔ راه «انقلاب فرهنگی» تأکید کرد.
بس که دارد بر گلویم اشک خونین کار تنگ می‌رساند تا به لب خود را نفس خون می‌شود
خوداختگی برای رومی‌ها از هر طبقه ای غیرقانونی بود. بعداً، شهروندان می‌توانستند برای قربانی یک قوچ، به عنوان جایگزینی برای اخته‌سازی خود به دستیار راهب بپردازند. نوکیشان فرقه سیبل معمولاً بسیار مرفه و نسبتاً نادر بودند. آنها شامل امپراتور ژولیان می‌شدند. نوکیشان آیین آتیس تعدادشان بیشتر و کمتر ثروتمند بودند و به عنوان دستیار کاهن شهروندی در جشنواره‌های «عجیب» خدایان خود عمل می‌کردند، که برخی از آنها شامل خودزنی‌های عمومی و خونین گالی می‌شد.
به زمین سود جبین گفت وی از گفته جودی کاش می‌بود مرا بر تن خونین سر دیگر
انقلاب یمن شامل اعتراضات سراسری در یمن، مجموعه‌ای از راهپیمایی‌های خیابانی، اعتراضات و نافرمانی‌های مدنی علیه حکومت یمن و رئیس‌جمهور آن، علی عبدالله صالح است که از ۱۴ ژانویه ۲۰۱۱، در این کشور آغاز شده و در ۳ فوریه (روز خشم) مخالفین به اوج رسید که با برخوردهای خونین و خشونت‌آمیز حاکمیت با مردم معترض روبرو شده‌است. شدیدترین برخورد در ۱۸ مارس (جمعه خونین) بود که ۵۰ کشته و ۲۴۰ مجروح داشت.
نقش بندم سوی او صد نامه مضمون سوز و درد اشک خونین را به رخ عنوان آن مضمون کنم
در زمان حکومت کمونیستی افغانستان جنگ‌های فرقه ای و قومی متوقف شده و تمام گروه‌ها و مذاهب به‌طور مشترک در جنگ با شوروی و دولت وقت با یکدیگر همکاری می‌کرده‌اند. اما پس از اتمام جنگ مجاهدین دست به حملات خونینی علیه شیعیان به‌خصوص کابل و افشار زدند و قتل‌عام گسترده‌ای صورت گرفت.[نیازمند منبع]
در دومین روز سالگرد آبان خونین، در پی تیراندازی مأموران حکومتی به سوی مردم در خیابان دست‌کم ۹ نفر، از جمله، دو کودک ۹ و ۱۴ ساله به نام‌های کیان پیرفلک و سپهر مقصودی جان باخته‌اند.
روزنامهٔ آلمانی فرانکفورتر روندشاو در گزارشی با عنوان «مثل یک جنگ داخلی، بر ایران نفرت و ناامیدی حاکم شده است» نوشت: ویدئوها وضعیتی شبیه یک جنگ داخلی را نشان می‌دهند و تظاهرکنندگان پیکر خونین قربانیانی را که مورد اصابت گلوله‌های جنگی قرار گرفته‌اند از مهلکه بیرون می‌کشند.
جام اغیار لبالب ز می وصل نگار خیل عشاق همه خسته و خونین‌جگرند
دل خونین نشود با دهن خندان جمع لاف خونین دلی از پسته خندان پوچ است
در ادامهٔ شیوهٔ روایت داستان‌های «خونین و رمانتیک» در آلبوم اول (که پرداختن به این تِم‌ها دلیل طبقه‌بندی آثار مای کمیکال رومنس در ردهٔ «ایمو راک» است) گروه، نوشتن و ضبط آلبوم دوم‌شان را شروع کردند که به نحوی ادامهٔ داستان‌های پرماجرا و پیچیدهٔ آلبوم اول بود.
آغاز جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹ میلادی با الحاق اتریش به خاک آلمان و حمله این کشور به چکسلواکی و لهستان، دنیا را به جنگ خونینی کشاند که به کشتار دستجمعی یهودیان منجر شد. تنفر هیتلر، نازی‌ها و متحدان آنها نسبت به اقوام دیگر بخصوص یهودیان در حدی بود که بنا بر محاسبات موثق بیش از شش میلیون یهودی و میلیونها مخالف سیاسی، کولی و اقلیت‌های ملی در اردوگاه‌های اجباری یا کوره‌های آدم سوزی جان خود را از دست دادند.