خوانا

معنی کلمه خوانا در لغت نامه دهخدا

خوانا. [ خوا / خا ] ( نف ) آنکه تواند خواند. خواننده. باسواد. ( یادداشت بخط مؤلف ).
- ناخوانا ؛ بی سواد. ( یادداشت بخط مؤلف ) :
اگر بودی کمال اندر نویسایی و خوانایی
چرا آن قبله کل نانویسا بود وناخوانا؟؟ || ( ص لیاقت ) در تداول این کلمه را مرادف خواندنی و قابل خواندن بکار برند. مقرو. قابل خواندن. ( یادداشت مؤلف ). چیزی که بی تأمل توان خواند. ( آنندراج ). خطی که آسان خوانده شود. ( ناظم الاطباء ).
- مُصْحَف خوانا ؛ قرآن خوشخط. قرآن قابل خواندن :
از خط رویش سواد دیده ای روشن نشد
مصحف هر چند خواناتر نمی باشد از این.تأثیر ( از آنندراج ).- خوانا گردانیدن ؛ قابل خواندن کردن.
- خط خوانا ؛ خط قابل خواندن. خطی که می توان به آسانی آنرا خواند. ( یادداشت مؤلف ).
- خوانا نوشتن ؛ واضح نوشتن. آشکارا نوشتن. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه خوانا در فرهنگ معین

( ~. ) (ص . ) ۱ - خواننده . ۲ - خط و نوشته ای که به راحتی خوانده شود.

معنی کلمه خوانا در فرهنگ عمید

۱. ویژگی خطی که خوب و واضح نوشته شده و به آسانی خوانده می شود، خواندنی.
۲. باسواد.

معنی کلمه خوانا در فرهنگ فارسی

۱ - ( صفت ) خواننده قاری . ۲ - ( صفت ) خط و نوشته ای که بسهولت خوانده شود .
آنکه تواند خواند خواننده

معنی کلمه خوانا در فرهنگستان زبان و ادب

{readable} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] ویژگی نرم افزاری که دارای خوانایی است

معنی کلمه خوانا در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
خون (۱۶ بار)
«خَوّان» صیغه مبالغه و به معنای بسیار خیانت کننده است.
خیانت مقابل امانت است. و اصل آن چنان که در مجمع ذیل آیه 186 بقره گفته به معنی منع حق است راغب می‏گوید: خیانت و نفاق هر دو یکی است ولی خیانت نسبت به عهد و امانت و نفاق نسبت به عهد و امانت و نفاق نسبت بدین گفته می‏شود سپس با هم می‏شوند. پس خیانت مخالفت حق است با نقض عهد در نهان. علی هذا خیانت به معنی منع حق و مخالفت با حقّ است. مراد از خیانت در این جا نقض عهد و مخالفت حق است که اسیران مثلاً می‏خواستند پس از آزادی باز به جنگ آن حضرت بیایند یعنی اگر بخواهند با تو خیانت و حیله و نقض عهد کنند از پیش به خدا خیانت کرده و مخالفت با حق کرده‏اند پس خدا بدامشان انداخت. با خدا و رسول مخالفت نکنید و در امانت خود نیز خیانت ننمائید. * ، . اختنان به عقیده طبرسی و قاموس و صحاح به معنی خیانت است در اقرب می‏گوید اختنان همان خیانت است الّا این که اختنان از خیانت ابلغ و رساتر است: راغب می‏گوید: آن تحرّک میل انسان به خیانت است نه خود خیانت. به عقیده راغب معنی آیه اوّل چنین است: خدا دانست که می‏خواستید به نفس خویش خیانت کنید همچنین است آیه دوّم. ولی کلمه «فَتابَ عَلَیْکُمْ وَ عَفاعَنْکُمْ» نشان می‏دهد که آنها خیانت می‏کرده‏اند نه این که میل به خیانت داشتند و همچنین آیه دوّم می‏گوید از کسانی که بر خویشتن خیانت می‏کنند دفاع مکن. نه اینکه میل بخیانت دارند گر چه آن نیز معنای صحیح است یعنی آنان که در فکر خیانت به خویش‏اند از آنان دفاع منما. بهتر است بگوئیم که افتعال در اینجا به معنی مبالغه است چنان که از اقرب الموارد نقل شد و مبالغه بنابر آنکه در المنجد گفته شده یکی از معانی افتعال است. در این صورت می‏توان گفت که مراد از مبالغه در خیانت ادامه آن است. * برای خائنان مدافع و طرفگیر مباش و اگر گوئیم «لام» برای انتفاع است معنی کاملاً روشن می‏شود یعنی به نفع خائنان مخاصمه و دفاع مکن. * مراد از خیانت به عقیده سدّی کفر است، بعضی نفاق گفته‏اند، ضحاک گوید نمّامی و افشاء سرّ بر مشرکان است ولی بهتر است گفته شود مراد نقض عهد و مخالفت با حقّ است یعنی زن نوح و زن لوط با آن دو نسبت به حقّ و دین مخالفت کردند و ایمان نیاوردند. خوّان: صیغه مبالغه است یعنی بسیار خائن یا همیشه خائن . خائنه در آیه ممکن است مصدر باشد یعنی: خیانت چشمها را می‏داند و آن نگاه حرام است. طبرسی فرموده: خائنه مصدر است مثل خیانت چنان که کاذبه و لاغیه به معنی کذب و لغو است بعضی گفته‏اند از قبیل اضافه صفت به سوی موصوف است یعنی «یَعْلَمُ الْاَعْیُنَ الْخائِنَةَ مِنْهُمْ» و در آیه راغب جماعة مقدر کرده یعنی «عَلی جَماعَةٍ خائِنَةٍ» ولی طبرسی آن را به معنی گرفته و گفته: وزن فاعله در مصادر زیاد است مثل عافیة، طافیه، کاذیه. قول مجمع به نظر اقرب می‏رسد.

معنی کلمه خوانا در ویکی واژه

خواننده.
خط و نوشته‌ای که به راحتی خوانده شود.

جملاتی از کاربرد کلمه خوانا

پیروان در عتاب با آنان ورد لامرحبا بکم خوانان
لاماثارس در سال ۱۹۷۸ در مادرید مستقر می‌گردد و با افرادی چون آلفونسو فرایله دوستی نزدیکی برقرار می‌کند. وی همچنین با اشخاص دیگری چون خوانا موردو، یکی از گالرسیت‌های این شهر، سانتیاگو آمن، شاعر ساکن پایتخت و آلبرتو پرترا، پزشک متخصص اعصاب آشنا می‌گردد. پرترا که با عده کثیری از هنرمندان گوناگون آشنایی دارد، در تعطیلات آخر هفته این روشنفکران را در مزرعه‌ای واقع در خارج از شهر مادرید گرد هم می‌آورد. لاماثارس نمایشگاهی در سال ۱۹۷۹ در این مکان برگزار می‌کند.
ازو شد عقل کل دانا زهی امی ناخوانا که خوانند ابجد ابراهیم و آدم در دبستانش
بنیاد خیریه یاران برکت مهر با همکاری پردیس بازار چارسو نمایشنامه خوانی «اکوئوس» به کارگردانی محمد یعقوبی را در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ برگزار کرد. نقش خوانان این اجرای نمایشنامه خوانی به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: الهه اصغری، سید علی خوانساری وحید، وحید ورسه، المیرا دهقانی، الهام دهقانی، فرنوش مرواری، سامان مظلومی، آفرین نوری نژاد.
در خواب کن زمانی آسودگان شب را کآن ماه رو نترسد زآواز صبح خوانان
تا کی طلب جانان چون نادانان زین شعبده بازکان افسون خوانان
یک تابع مقایسه می‌توان برای سازه‌های پیچیده‌تر به خاطر خوانایی استفاده می‌شود.
خروشش‌ چون‌ خروش پهلوانان به هنگام نوا، عُزال‌خوانان
سرای اوگه خوان و بساط او گه بزم زمدح خوانان خالی ندید هرگز خوان
رفت از جفای خصمان سرگشته گرد عالم آن کو بگرد کویت می گشت شعرخوانان
با کوچکان بیامیز تا روشناس گردی گرچه جلی بود خط، بی نقطه نیست خوانا
دیگو د مونتی مایور که قبلاً از ناحیه نووا ویزکایا به سمت کارواخال رفته بود با آلبرتو دل کانتو چندین بار جنگید. گزارش‌هایی از وقایع دریای پسکوریا، لئون، معادن سن گرگوریو و معادن ترینیداد در این مورد نیز وجود دارد. در مورد دون لوئیس کارواخال، فرماندار پادشاهی جدید لئون، صلح میان این دو کاپیتان برای او سودمند واقع شد و برای اینکه دل کانتو جبهه خود را تغییر دهد، با ازدواج با استوانیا، دختر خوانا پورکالو و دیگو د مونتی مایور در آخر سال ۱۵۸۷، منجر به صلح میان آنها شد.
در گذشته، بقعه دارای ضریحی بود که در سمت شمال اتاق قرار داشت. این ضریح بسیار کوچک و ساده به طول کمتر از یک متر و پنجاه سانتی‌متر و عرض هفتاد و پنج سانتی‌متر وده متر و ده سانتی‌متر بوده‌است و روی دیوارهای اطراف اتاق، تماثل ائمه و زیارت نامه‌های که برخی از آن‌ها به خط زیبا و خوانایی نوشته شده و ادعیه و مانند اینها آویخته بوده‌است.
به غارت می‌بری سرمایهٔ تسبیح‌خوانان را به شبخون دل زناریان ترکانه می‌آیی
در بحث توزیع اسپرماتوگونی، ساختار بیضه‌های پیوسته‌استخوانان بر دو گونه است: فراوان‌ترین حالت برای زمانی است که اسپرماتوگونی در سراسر لوله‌های منی‌ساز ایجاد می‌شود در حالی که ماهی‌های آترینومورف تنها محدود به بخش انتهایی این ساختاراند. ماهی‌ها بسته به وضعیت آزادسازی سلول‌های جنسی از کیست‌ها تا مجراهای لوله‌های منی‌ساز، می‌توانند اسپرماتوژنزها را به صورت یک مجموعهٔ کامل یا نیمه (کیستی یا نیمه کیستی) ارائه کنند.
عاقبت‌، چون مادح پیغمبر و اصحاب بود مدح‌خوانان روح او عزم در ممدوح کرد
بهاءالله اکثر آثارش را به کاتب وحی، میرزا آقا جان، دیکته می‌نموده که معمولاً پس از پاکنویس و نسخه برداری به گیرنده ارسال می‌شده‌است. شایان ذکر است که منظور از پاکنویس، ویرایش آثار نبوده بلکه به علت سرعت بیان بهاءالله، کاتب مجبور به تند نویسی بوده‌است که به نوبه خود باعث ناخوانا بودن اوراق می‌گشته تا جایی که حتی میرزا آقا جان بعضاً برای پاکنویس به کمک بهاءالله نیازمند بوده‌است. تا کنون حدود هزار نسخه از آثار بهاءالله که به خط خود او به رشته تحریر درآمده نیز در مرکز جهانی بهائی گردآوری شده‌است.