تیمن

معنی کلمه تیمن در لغت نامه دهخدا

تیمن. [ ت َ ی َم ْ م ُ ] ( ع مص ) تبرک. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ) ( از اقرب الموارد ). تبرک کردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). بابرکت شدن. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). || به فرخندگی گرفتن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ) ( دهار ). به فرخی و فرخندگی گرفتن. شگون نیک زدن. خجسته شمردن. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). || مبارک شمردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). و منه الحدیث : یجب تیمن فی جمیع امره مااستطاع. ( اقرب الموارد ). || مردن. || برسوی راست نهادن مرده را در گور. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || خویشتن رابه یَمَن منسوب کردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || به برکت دعا خواندن کسی را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه تیمن در فرهنگ معین

(تَ یَ مُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) همایون داشتن ، خجسته داشتن .

معنی کلمه تیمن در فرهنگ عمید

۱. تبرک جستن.
۲. مبارک بودن، میمنت داشتن.
۳. امری یا چیزی را به فال نیک گرفتن.

معنی کلمه تیمن در فرهنگ فارسی

تبریک جستن، مبارک بودن، میمنت، بفال نیک گرفتن
۱- ( مصدر ) همایون داشتن خجسته داشتن تبرک جستن فرخ شمردن بفال نیک گرفتن . ۲- ( اسم ) خجستگی فرخندگی میمنت . جمع : تیمنات .

معنی کلمه تیمن در ویکی واژه

همایون داشتن، خجسته داشتن.

جملاتی از کاربرد کلمه تیمن

و کتاب نورالاصل و کتاب جسم الاکبر و کتاب جسم الاصغر و کتاب بستان المعرفة و طاسین الازل از آن جناب است و فقیر هیچ یک را تاکنون ندیده‌ام. تیمناً و تبرکاً چند بیت از افکار ابکار او نوشته شد:
بسمه تیمنا و تبرکا.
چندی بعد توماس کریستیان داوید، آهنگساز اتریشی، به رهبری ارکستر مجلسی تلویزیون ملی ایران انتخاب شد. در سال ۱۳۴۷ ارکستر مجلسی تلویزیون برای اولین بار کنسرت‌هایی در تهران داد و در شهریور همان سال در دومین جشن هنر شیراز شرکت کرد و دو کنسرت مختلف در آن اجرا کرد. در کنسرت نخست که با رهبری توماس کریستیان داوید اجرا شد، آثاری از هرمز فرهت (سینفونیا)، پل آنگر (کنسرتو برای پیانو و سازهای زهی)، ایگور استراوینسکی (کنسرتو در ر) و آرتور اونگر (سمفونی برای ارکستر زهی و ترومپت) به اجرا درآمد. کنسرت دوم ارکستر مجلسی را فرهاد مشکات رهبری کرد که شامل اجرای دیورتیمنتو از موتسارت، فانتزی برای سازهای زهی از محمدتقی مسعودیه، و کنسرتو برای ویولن و سازهای زهی از توماس کریستیان داوید بود.
وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ یعنی: وَ هذَا الْبَلَدِ الآمن اهله و هو مکة کقوله: «وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً» یأمن فیه النّاس فی الجاهلیّة و الاسلام و قیل فی معنی «الامین»: ای مأمون علی ما اودعه اللَّه من معالم دینه. قال المبرّد: هی اربعة اجبل طور تیناء و هو دمشق، و طور زیتاء و هو بیت المقدس، و طور سیناء و هو جبل موسی (ع)، و طور تیمنایا و هو مکة هذه اقسام و المقسم علیه.
جاریست از هدایت مولای هشتیمن
از اجلهٔ سادات شهر مزبور و به فضایل و خصایل ستوده، مشهور است. از سالکان مسالک طریقت و از عارجان معارف حقیقت و از مجذوبان بوده است. مدت چهل سال در هندوستان از خلق انزوا گزیده و اغلب در گورستان‌ها می‌گردیده. اشعار محبت آثار دارد. تیمناً و تبرّکاً چند بیت از وی نوشته می‌شود:
و هُوَ شیخ نجم الدین حسن. از فضلا و عرفا و مرید شاه نظام اولیاست. به کمند جذبهٔ محبت امیر خسرو دهلوی مقید و به دلالت او به خدمت شیخ نظام رسید و مآل کارش به حقایق و معارف مختوم گردید. عارفی محقق و کاملی مدقّق است. اشعار خوب دارد. تیمنّاً و تبرّکاً در ضمن حالش چند بیتی از مقالش نوشته شد:
پیرهن عرش را خواست که در بر کند بهر تیمن نهاد پا به گریبان او
و آن مشتمل است بر پنج فصل تبرک و تیمن بدانچ نماز فریضه پنج است
السا تیمن در ترونی، پروس غربی، که اکنون بخشی از لهستان است، به دنیا آمد.
احمد پژمان دههٔ ۱۳۹۰ را با ساخت آثاری همچون سمفونی نوروز آغاز کرد. دیورتیمنتو از دیگر آثار پژمان بود که ابتدا در سال ۱۳۸۷ برای ارکستر زهی بزرگ نوشته شد. اما او به دلیل محدودیت‌های مالی، این قطعه را دوباره برای پنج‌نوازی زهی تنظیم و بازنویسی کرد. این اثر در سال ۱۳۹۵ ضبط و توسط مؤسسهٔ خانهٔ هنر خِرَد منتشر شد.
در سال ۲۰۰۲، اسپای‌گلس اینترتیمنت یک بخش تلویزیونی را راه اندازی کرد که بر روی فیلم‌هایی با صفحه‌های کوچک فعالیت می‌کرد. سریال معجزه یکی از پروژه‌های برنامه‌ریزی شده بود که توسط اسپای‌گلس برای بخش تلویزیونی خود پشتیبانی می‌شد.
آپوستولاکی در تابستان ۱۹۵۸ درگذشت و از او به عنوان یکی از اولین دانشمندانی که تاریخ منسوجات یونانی را ارزیابی و طبقه‌بندی کرد، و همچنین فمینیستی که برای آموزش زنان و ترویج صنایع دستی زنان تلاش می‌کرد، یاد می‌شود. در سال ۲۰۱۵، کتابخانه عمومی رتیمنو، به همراه باشگاه لیسیوم زنان یونانی و موزه بناکی، میزبان کارگاه آموزشی دربارهٔ آپوستولاکی و آثار او بود و همزمان برخی از آنها را به نمایش گذاشت. هدف این کارگاه افزایش شناخت آپوستولاکی و جمع‌آوری بودجه برای انتشار دست‌نوشته‌های او در مورد گلدوزی‌های کرت بود.
خلیفه ابراهیمش نام. عارفی است والامقام والدش از بدخشان به هندوستان آمده و وی در سنهٔ ۱۰۸۷ در دهلی متولد گردید. در بدو حال به ملازمت عالم گیر پادشاه اشتغال داشت بالاخره میر جلال الدین حسین بدخشانی که از مشایخ آن زمان بود او را تربیت نمود. لهذا کمالات نفسانیش حاصل و به مقامات انسانی واصل آمد. گویند که علوم ظاهری نیندوخته و فضایل کسبی نیاموخته. مع هذا تألیفات و تصنیفات چند او را بوده و مثنوی به قدر شش هزار بیت منظوم فرموده. شرحی بر نکات حقیقت آیات شاه نعمت اللّه ولی نگاشته و خود طریقهٔ سلسلهٔ نقشبندیه داشته. بیست و پنج سال در بلدهٔ لکنهو آسوده. چند مزرعه به جهت صرف خانقاهش مخصوص بوده. در سنهٔ ۱۱۶۰ وفات یافته، به جنت شتافته. تیمناً چند بیت از مثنوی ایشان ثبت می‌شود:
چهارم پزشک عالم و استاد ماهر بر اصناف علل و امراض و عالم بر اسباب اغراض و اعراض. دستی در معالجت چون دم عیسی و قدمی در تیمن چون دست موسی.
کیم میونگ سو (به کره‌ای: 김명수) (متولد ۱۳ مارس ۱۹۹۲)، معروف به ال، خواننده و بازیگر کره جنوبی است. وی در سال ۲۰۱۰ به عنوان خواننده گروه پسران اینفینیت دیبوت کرد و در سال ۲۰۱۴ به عنوان عضوی از زیر گروه اینفینیت اف به فعالیت خود ادامه داد. او در اوت ۲۰۱۹ وولیم اینترتیمنت را ترک کرد اما همچنان به عضویت در این گروه ادامه خواهد داد.