تیزهوش

معنی کلمه تیزهوش در لغت نامه دهخدا

تیزهوش. ( ص مرکب ) تیزهش. هوشیار. هوشمند. تیزویر. باهوش. ( فرهنگ فارسی معین ) :
بشد با بنه اشکش تیزهوش
که دارد سپه را به هر جای گوش.فردوسی.نکوروی آزاده تیزهوش
ورا نام شهروی گوهرفروش.فردوسی.از آن نامداران بسیارتوش
یکی بود بینادل و تیزهوش.فردوسی.خبردار و برنادل و تیزهوش
همش دیده بان چشم و جاسوس گوش.اسدی.حیلش را شناخت نتواند
جز کسی تیزهوش و روشن ویر.ناصرخسرو.در دانش تیزهوش برجیسم
در جنبش کندسیر کیوانم.مسعودسعد.گرفتم سر تیزهوشان منم
شهنشاه گوهرفروشان منم.نظامی.از آن نکته ها مردم تیزهوش
پر از لعل و پیروزه کردند گوش.نظامی.سکندر بدان روی بسته سروش
چنین گفت کای هاتف تیزهوش.نظامی.این حکایت یاد گیر ای تیزهوش
صورتش بگذار و معنی را نیوش.مولوی.چنین گفت بیننده ٔتیزهوش
چو سر سخن درنیابی خموش.سعدی ( بوستان ).تبسم کنان گفتش ای تیزهوش
اصم به که گفتار باطل نیوش.سعدی ( بوستان ).دوش با من گفت پنهان کاردانی تیزهوش
وز شما پنهان نشاید کرد سر می فروش.حافظ.رجوع به تیز و دیگر ترکیبهای آن شود.

معنی کلمه تیزهوش در فرهنگ معین

(ص مر. ) هوشیار، هوشمند.

معنی کلمه تیزهوش در فرهنگ عمید

باهوش، زرنگ، زیرک، هوشیار: تبسم کنان گفتش ای تیزهوش / اصم به که گفتارباطل نیوش (سعدی۱: ۱۳۰ ).

معنی کلمه تیزهوش در فرهنگ فارسی

باهوش وزرنگ، هوشیار
( صفت ) هوشیار هوشمند تیزویر باهوش .
تیز هش هوشیار هوشمند تیز ویر

معنی کلمه تیزهوش در ویکی واژه

هوشیار، هوشمند.

جملاتی از کاربرد کلمه تیزهوش

ز ذوق قدومش دل تیزهوش بود دیده بر روزن چشم و گوش
دانش‌آموزان دبیرستان تیزهوشان شیراز اعتصاب کردند و از ساعت یازده سر کلاس نرفتند.
وز آن پس به هر زیرک تیزهوش شد از گنج اسرار گوهرفروش
گوش دل، گوش تیزهوشان است گوش حس، از درازگوشان است
سبک موسیقی وزیری نیز، که در آن از پرش‌های غیر معمول، هارمونی‌های سه یا چهارصدایی، و فواصل کروماتیک که در موسیقی ایرانی معمول نبود استفاده می‌کرد، مورد نقد بود و توسط موسیقی‌دانان سنتی «بیگانه» تلقی می‌شد. از این گذشته، زمانی که بابت این قضیه به او انتقادی می‌شد، وزیری با آن منتقدان سرسختانه برخورد می‌کرد، آن‌ها را هنرمند نمی‌دانست و موجب رنجش آنان می‌شد. محمدرضا لطفی به نقل از روح‌الله خالقی (که شاگرد برجستهٔ وزیری بود) چنین می‌نویسد که «کلنل با تمام تیزهوشی و تجربه، متوجه نشد که اهل موسیقی را نباید رنجانید.»
آرانسان در ایالات متحده بزرگ شده است، البته یک سال را در هنگ کنگ زمانی که پدرش یک نویسنده علمی و مدیر روابط عمومی بود، گذراند. او در مدرسه کلارکسن، به عنوان یک برنامه آموزش تیزهوشان که توسط دانشگاه کلارکسن اجرا می‌شد، ثبت نام کرد، که به آرانسان امکان داد در سال اول دبیرستان برای کالج درخواست دهد. او در دانشگاه کرنل پذیرفته شد، جایی که در سال ۲۰۰۰ مدرک کارشناسی خود را در علوم رایانه بگیرد، و در آنجا در شعبه تلوراید دانشگاه کرنل مستقر شد. سپس مدرک پی‌آچ‌دی خود در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی که در سال ۲۰۰۴ زیر نظر اومش وزیرانی دریافت کرد.
در کاوش کنه خوبی تو کند است خیال تیزهوشان
همه ساله شهزاده تیزهوش به جز علم را ره ندادی به گوش
هدف از تأسیس مدارس تیزهوشان، یافتن استعدادها و پرورش خلاقیت دانش‌آموزان با بهره هوشی بالا است تا این استعدادها از آیندهٔ خوبی برخوردار شوند. در مدارس تیزهوشان معمولاً از تمام توان یک دانش‌آموز بهره برده می‌شود و تمام تمرکز دانش‌آموز بر روی یادگیری عمیق مفاهیم درسی است. تفاوت مدارس تیزهوشان با مدارس دیگر در هدف و نوع تدریس این مدارس است؛ در مدرسه‌هایی تحت عنوان تیزهوشان، آموزش در سطح بالاتری صورت می‌گیرد که به افزایش توانایی و استعداد افراد در دروس گوناگون منجر می‌شود و معلمان با سابقه و نمونه در این مدارس تدریس می‌کنند.
او آدمی چابک‌دست و تیزهوش بود و در نمونه‌سازی مهارت داشت، از این رو مخترعان او را خوب می‌شناختند. آشنایی بل با واتسون به این صورت بود که بل روزی درحالی‌که تلگراف هارمونیک را در دست داشت، ملاقات نمود و با او در زمینه بهتر کار کردن دیاپازن‌ها و فرستادن چند پیام در آن واحد با یک رشته سیم صحبت کرد. بل از واتسون خواست که او را در ساخت این دستگاه یاری نماید و واتسون هم قول داد تا آنجا که بتواند به آن‌ها یاری برساند.
در ۲۹ مه ۱۸۶۰ در کامپردن به دنیا آمد. خواهر بزرگترش وقتی آیزاک ۳ ساله بود آموزش موسیقی را به او آغاز کرد. آیزاک به واسطه تیزهوش بودن توانست در ۴ سالگی برای اولین بار موسیقی اجرا کند. هفت ساله بود که توانست در آزمون ورودی هنرستان موسیقی پاریس موفق شود ولی به خاطر سن کم نتوانست مجوز تحصیل در هنرستان را پیدا کند. نوجوان بود که جهانگردی را آغاز کرد و از آمریکای جنوبی تا آمریکای شمالی سفر کرد و هر جا که می‌توانست کنسرتی برگزار می‌کرد.
می باش تیزهوش که در کسوت مجاز کشف حقیقت است مقالات عاشقان
در آزمون تیزهوشان پایه ششم، سوالات شامل مباحث استعداد تحلیلی و هوش است و از مباحث درسی (استعداد تحصیلی) آزمون به عمل نمی‌آید.
بشد با بنه اشکش تیزهوش که دارد سپه را بهرجای گوش
آموزش تیزهوشان لفظی وسیع است که برای روش‌ها، رویه‌ها و نظریه‌های ویژه مورد استفاده در آموزش کودکانی استفاده می‌شوند که تیزهوش یا بااستعداد شناسایی شده‌اند.
چو دانست استاد کان تیزهوش به شهوت‌پرستی برآورد جوش
«ویلیام»، کشیش تیزهوش انگلیسی، به همراه «آدسو»، شاگرد جوانش، برای شرکت در مباحثه‌ای الهی دربارهٔ عیسی مسیح، به صومعه‌ای در شمال ایتالیا می‌روند. راهب بزرگ صومعه، آنان را از مرگ مرموز یکی از کتابداران کتابخانه آگاه می‌کند، و وقتی فردای آن روز جسد راهب دیگری که مترجم یونانی بوده در کتابخانه صومعه پیدا می‌شود، «ویلیام» و «آدسو» برای یافتن علت مرگ آنان به بخش کتاب‌های خطی کتابخانه راه می‌یابند ...
به خشکی سپهبد بدی مهرنوش چو گرگین و مهر ایزد تیزهوش
مطرب غزل عبید برخوان دل برده ز دستِ تیزهوشان