تهاجم
معنی کلمه تهاجم در لغت نامه دهخدا

تهاجم

معنی کلمه تهاجم در لغت نامه دهخدا

تهاجم. [ ت َ ج ُ ] ( ع مص ) حمله کردن یکی بر دیگری. ( از اقرب الموارد ). به یکدیگر هجوم کردن. مقابل تدافع. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه تهاجم در فرهنگ معین

(تَ جُ ) [ ع . ] (مص ل . ) هجوم بردن ، حمله کردن .

معنی کلمه تهاجم در فرهنگ عمید

هجوم آوردن، یورش و حمله بردن.

معنی کلمه تهاجم در فرهنگ فارسی

بهمدیگرهجوم کردن، بیکدیگریورش وحمله آوردن
۱- ( مصدر ) بانبوه در آمدن ناگاه آمدن در تاختن هجوم بردن حمله کردن بیکدیگر . ۲ - ( اسم ) هجوم یورش . جمع : تهاجمات .

معنی کلمه تهاجم در فرهنگستان زبان و ادب

{aggressivity} [مهندسی محیط زیست و انرژی] تمایل آب به حل کردن کلسیم کربنات

معنی کلمه تهاجم در دانشنامه عمومی

تهاجم (فیلم ۱۹۷۵). تهاجم ( به هندی: Aakraman ) و ( به انگلیسی: Invasion ) فیلمی هندی محصول سال ۱۹۷۵ و به کارگردانی جی. اوم پراکاش است. در این فیلم بازیگرانی همچون آشوک کومار، سانجیو کومار، راکیش روشن، ریکا، ممتاز شانتی، فریده جلال و آسرانی ایفای نقش کرده اند.
تهاجم (فیلم ۲۰۰۷). تهاجم ( به انگلیسی: invasion ) نام فیلمی از الیور هیرشبیگل با بازی نیکول کیدمن و دنیل کریگ است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد.
یک سفینه فضایی در راه بازگشت به زمین منفجر می شود و اجزا متلاشی شده آن حامل ویروسی ناشناخته است که موجب تغییر ساختاری در DNA انسانها می شود. در واشینگتن روانشناسی به نام کارول بنل متوجه این تغییرات در زندگی یکی از بیمارانش و همسر سابقش می شود و …
تهاجم (فیلم ۲۰۱۷). تهاجم ( انگلیسی: "Assault" or "Attack" ) یک فیلم در ژانر اکشن به کارگردانی حسن رانا است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به شان شاهید، همایون سعید، عدنان صدیقی، بلال اشرف و آرمینا خان اشاره کرد.
معنی کلمه تهاجم در فرهنگ معین

معنی کلمه تهاجم در ویکی واژه

invasione
هجوم بردن، حمله کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تهاجم

نظامی‌گری یا میلیتاریسم باور یا خواست یک دولت یا ملت به این است که یک حکومت باید توانمندی نظامی خود را قوی نگه‌دارد و از آن برای گسترش منافع یا ارزش‌های ملی خود، استفادهٔ تهاجمی کند. همچنین می‌تواند به‌معنای افتخار به ارتش و آرمان‌های طبقهٔ نظامی و «نفوذ نیروهای مسلح در اداره یا سیاست دولت» باشد
با خاطر آسوده بزن جام صبوحی کآفاق مُبَرّاست ز تشویشِ تهاجم
هی پا نهاده زایر او بر پر ملک بس از ملک بطوف حریمش تهاجم است
آریارات یکم آخرین ساتراپ هخامنشی کاپادوکیه شمالی بود که از ۳۴۰ تا ۳۳۱ پ.م. خدمت می‌کرد. او رهبری تلاش‌های دفاعی در برابر تهاجم مقدونی‌ها را برعهده داشت و در نبرد گوگمل تحت فرماندهی داریوش سوم، آخرین شاهنشاه هخامنشی، با مقدونی‌ها به رهبری اسکندر مقدونی جنگید. پس از سقوط شاهنشاهی هخامنشی، آریارات به مقاومت‌های خود در برابر مقدونی‌ها ادامه داد و به عنوان یک فرمانده بازمانده هخامنشی بر کاپادوکیه حکومت کرد. او را بنیانگذار سلسله ایرانی آریارادها می‌دانند.
متراکم سرین به روی سرین متهاجم سپر به روی سپر
این ماهی تهاجمی و گوشتخوار است. و به کوسه دریاچه ها معروف است.
فرمانده نیروی زمینی ارتش در مصاحبه‌ای در خصوص آرش گفت : «ما این پهپاد را برای تهاجم به حیفا و تل‌آویو در نظر گرفته‌ایم.». همچنین برخی محافل غربی مدعی شده‌اند ایران پس از پهپاد شاهد ۱۳۶ نیروهای روسی را برای استفاده از پهپاد آرش نیز آموزش می‌دهد.
پریرو در تور دو فرانس ۲۰۰۴ با اختلاف بیش از ۲۲ دقیقه با برندهٔ تور، در مکان دهم قرار گرفت. در تور دو فرانس ۲۰۰۵ نیز به دلیل تلاش برای پیروزی در مراحل ۱۵، ۱۶ و ۱۹، جایزهٔ تهاجمی‌ترین رکابزن را به دست آورد. او برندهٔ مرحلهٔ ۱۶ و دوم مرحلهٔ ۱۵ شد. پریرو در سال ۲۰۱۴ اعتراف کرد که پیروزی در مرحلهٔ ۱۵ را چند کیلومتر پیش از خط پایان به هینکپی فروخت.
به پیش لعل تو ماند تهاجم عشاق تهاجم مگسان بر دکان حلوایی
ظهور طالبان و امارت اسلامی افغانستان معلول هرج و مرج و جنگ‌های داخلی در افغانستان پس از تهاجم شوروی بود. این جنبش به عنوان یک جنبش سیاسی-مذهبی اسلامی و پشتون‌گرایی متشکل از طلبه‌هایی در جنوب افغانستان آغاز شد. طالبان با پشتوانه قریب به اتفاق پشتون‌ها، رسوم قبیلوی پشتونوالی را با عناصری از آموزه‌های سلفی در هم آمیختند تا یک ایدئولوژی اسلام گرایانه ضد غربی و ضد مدرن را شکل دهند و با آن در افغانستان حکومت کنند. این سازمان از همسایه خود، پاکستان، و همچنین از عربستان سعودی و امارات متحده عربی حمایت دریافت می‌کرد.
موشک گرمایاب آر-۷۳ به عنوان جایگزینی برای موشک آر-۶۰ طراحی شده‌است. جنگنده‌های جدید روسی همچون میگ-۲۹، سوخو-۲۷ فلانکر و مدل‌های تازه‌تر فلانکر، میگ-۳۱ و سوخو-۳۴ توانایی شلیک این موشک را دارند و برخی از جنگنده‌های قدیمی روسی همچون میگ-۲۱، میگ-۲۳، سوخو-۲۴ و سوخو-۲۵ هم به‌منظور حمل این موشک اصلاح شده‌اند. این موشک توسط بالگردهای تهاجمی روسی همچون میل-۲۴، میل-۲۸ و کاموف-۵۰ نیز حمل می‌شود.
آفند۲۰۲۲ دونتسک یک آفند موشکی در مرکز دونتسک اوکراین در جریان تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ بود که به ادعای مقامات جمهوری خلق دونتسک توسط نیروهای اوکراینی انجام شده‌است اما اوکراین آن را رد می‌کند. این آفند در حدود ساعت ۱۱:۳۱ به زمان محلی در ۱۴ مارس ۲۰۲۲ رخ داد که خیابان دانشگاه یونیورسیتسکایا و خیابان آرتیوما در مرکز دونتسک هدف قرار داده شدند. اوکراین گفت این موشک توسط پدافند هوایی سرنگون شده‌است. نخستین اطلاعات ارائه شده توسط مقامات اوکراین نشانگر آن است که در این آفند ۲۰ غیرنظامی کشته و ۹ نفر زخمی شدند. این آمار سپس به ۲۳ کشته و ۲۸ زخمی تغییر پیدا کرد.
ظفر درو متهاجم‌کرم درو مملو خرد درو متراکم هنر درو انبار
اردوگاه کار اجباری سولدائو که در جریان جنگ جهانی دوم توسط آلمان نازی تأسیس شد، اردوگاهی برای نگهداری از زندانیان لهستانی و یهودی بود. این اردوگاه در شهر جاودووو (به آلمانی: سولدائو)، در شمال شرقی لهستان واقع شده بود، که پس از تهاجم نازی‌ها و اتحاد جماهیر شوروی به لهستان در سپتامبر ۱۹۳۹، ضمیمه استان پروس خاوری شد.
آلخین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شطرنج‌بازان تهاجمی در طول تاریخ شطرنج شناخته می‌شود. او توانایی بسیاری در کاربرد ترکیب داشت و معمولاً بازی‌هایی بسیار پیچیده داشت.
بزم رنود ار نداشت زمرمه نی بود بمسجد اگر تهاجم لاشی