تلقین

معنی کلمه تلقین در لغت نامه دهخدا

تلقین. [ ت َ] ( ع مص ) فهمانیدن و تفهیم کردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). فهمانیدن و سخن فراز زبان کسی دادن. ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). تعلیم و تربیت و آموختن و گرفتن سخن از کسی. ( ناظم الاطباء ). و با لفظ یافتن و کردن و گرفتن و دادن مستعمل. ( آنندراج ) :
همه تلقینش آیاتی که خاموشی است تأویلش
همه تعلیمش اشکالی که نادانی است برهانش.خاقانی.مرا در نظامیه ادرار بود
شب و روز تلقین و تکراربود.سعدی ( بوستان ).تلقین درس اهل نظر یک اشارت است
گفتم حکایتی و مکرر نمی کنم.حافظ.- تلقین میت . رجوع به تلقین کردن و تلقین گفتن شود.
- تلقین نفس ؛ اصطلاحی است درمعرفةالنفس و آن چنان است که بکمک اراده بر ضعفی روانی یا تردیدی باطنی غلبه کنند و آن ضعف یا تردید رابر اثر تعلیم و پند دادن بخود و تکرار در آن زایل سازند و بالعکس.

معنی کلمه تلقین در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - فهماندن . ۲ - کسی را وادار به گفتن کلامی کردن .

معنی کلمه تلقین در فرهنگ عمید

۱. باوراندن اندیشه و طرزفکری خاص به دیگری.
۲. القای شهادتین به کسی که در حال جان دادن است.
۳. (تصوف ) آموختن ذکر به مرید تا آن را تکرار کند.
۴. تعلیم، آموختن.

معنی کلمه تلقین در فرهنگ فارسی

فهماندن ویاددادن کلامی بکسی، کسی راواداربه گفتن، کلامی کردن، زبانی مطلبی راگفتن
۱ - ( مصدر ) در دهان نهادن یاد دادن فرا زبان دادن فهماندن مطلبی را زبانی گفتن . ۲ - شخصی را وادار بگفتن کلامی کردن . ۳ - اصول و مبانی مذهبی را بمیت هنگام دفن القا کردن . ۴ -( اسم ) القائ . جمع : تلقینات .

معنی کلمه تلقین در فرهنگستان زبان و ادب

{suggestion} [روان شناسی] فرایند قبولاندن یک فکر یا طرز عمل به فرد به شیوۀ غیرمستقیم

معنی کلمه تلقین در دانشنامه آزاد فارسی

تَلْقین (suggestion)
در روان شناسی، وادارکردن غیر مستقیم شخص برای بروز رفتار یا پذیرفتن بی چون و چرای عملی. تلقین معمولاً کلامی است، ولی ممکن است دیداری نیز باشد یا از طریق حواس دیگر صورت گیرد. حتی ممکن است نمادین باشد؛ مثلاً شخصی که به گُل رُز حساسیت دارد، با دیدن عکس آن دچار تنگی نفس شود. تلقین، یا تلقین پذیری، نقش مهمی در رفتارهای جمعی به ویژه ناآرامی های اجتماعی دارد. این فرایند در هیپنوتیزم نیز نقش مهمی ایفا می کند.

معنی کلمه تلقین در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] القای کلام به دیگری را تَلقین گویند و از این عنوان در بابهای طهارت، تجارت، لعان، اقرار و قضاء سخن رفته است.
منظور از تلقین القای سخن به مخاطب به قصد تفهیم، یادآوری و یا تکرار آن توسط مخاطب است.
تلقین محتضر
تلقین شهادتین، اقرار به امامت امامان علیهم السّلام، کلمات فرج، توبه، استغفار و دعاهای وارد شده به کسی که در آستانه مرگ قرار دارد (محتضر) برای ولیّ میّت یا کسی که مجاز از طرف او است یا غیر آن دو، در صورت عدم حضور هیچ یک از آنان، مستحب است.
حضور جنب و حائض نزد محتضر هنگام تلقین مکروه است.
مستحب است تلقین کننده محتضر از محبوبان نزد وی و خانواده‏اش باشد، صدایش ناهنجار نباشد و هنگام تلقین، صدا را از حدّ متعارف بلند نکند و نیز وقت عارض شدن غش و اغما بر محتضر، از تلقین خودداری نماید.
تلقین میّت
تلقین میّت ـ به توحید، نبوّت و امامت و ولایت ائمّه علیهم السّلام با ذکر نام مبارکشان ـ پس از گذاشتن وی در قبر و پیش از چیدن لحد و نیز بعد از دفن و پراکنده شدن تشییع کنندگان، بر ولیّ یا نایب او مستحب است.
از برخی استحباب تلقین میّت هنگام کفن کردن وی نیز نقل شده است.
پس از گذاشتن میّت در قبر، ولیّ یا نایب او داخل قبر شده با دست راست شانه راست میّت و با دست چپ بازوی چپ او را گرفته و به شدّت تکان می‏دهد، سپس دهان خود را به گوش میّت نزدیک کرده او را تلقین می‏دهد. مستحب است تلقین را سه بار تکرار کند.
مستحب است ولیّ یا نایب او پس از بازگشت و پراکنده شدن مردم از اطراف قبر، در صورت عدم وجود مانع با بلندترین صدا تلقین را انجام دهد و در صورت وجود مانع (همچون تقیّه) تلقین آهسته کفایت می‏کند.
به تصریح بعضی فقها، در تلقین، گفتن الفاظ خاصّی که وارد شده لازم نیست. تلقین با هر لفظی که محتوای آن اعتراف به اصول دین و مذهب است کفایت می‏کند.
تلقین قرآن
...

معنی کلمه تلقین در ویکی واژه

فهماندن.
کسی را وادار به گفتن کلامی کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تلقین

زخمه منقار شکل مطربش، تلقین کند بلبلان باغ را، ترکیب او زان صفیر
در سال ۱۹۵۶، پس از بررسی مجدد مفهوم شستشوی مغزی پس از جنگ کره، ارتش ایالات متحده گزارشی تحت عنوان استیضاح کمونیست، تلقین و بهره‌برداری از اسیران جنگی را منتشر کرد که شستشوی مغزی را «یک باور غلط مردمی» خواند. این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند که «تحقیقات جامع چند آژانس دولتی موفق به کشف حتی یک مورد مستند قاطع» شستشوی مغزی «یک اسیر جنگی آمریکایی در کره نشدند.»
گر کند عقل نیکی‌ات تلقین پس تو و بارگاه علیین
در طول مدتی که این اتهامات به جکسون وارد شد رسانه‌ها (معتبر و غیرمعتبر) سعی در تخریب چهرهٔ عمومی و فرهنگی او داشتند. نبود واقع گرایی و استفاده از سر تیترهایی که به شدت گناهکار بودن جکسون را تلقین می‌کرد، اثباتی بر این ادعا بود. این کارشکنی رسانه‌ها جکسون را در شرایط نامطلوبی قرار داد. آن‌ها در خبرهایشان از سرتیترهای تحریک‌آمیز و دروغین برای جلب خوانندگان و رهگذران استفاده می‌کردند، در حالی که خود متن با سرتیتر اصلأ مطابقت نداشت. رسانه‌ها داستان‌های افرادی که برای پول به جکسون تهمت می‌زدند را منتشر می‌کردند و این افراد را «منبعی آگاه» می‌نامیدند. همچنین عکس‌هایی که از جکسون پخش می‌شد به صورتی بود که در بدترین حالات جسمی و ظاهری از او گرفته شده بود.
پیچ به خاطر بازی در فیلم‌های جونو، مردان ایکس: آخرین ایستادگی، مردان ایکس: روزهای گذشته آینده، تلقین و یک جنایت آمریکایی شناخته شده‌است. او در کانادا به دلیل بازی در این نقش‌ها برندهٔ جایزه در پیت پونی و ماریون بریج و همچنین شوهای تلویزیونی تریلر پارک بویز و ری‌جنسیس مورد توجه قرار گرفت.
موضوع فیلم به طور قابل توجهی نقیضه‌ای از فیلم‌های فعالیت فراطبیعی، قوی سیاه، ماما و ظهور سیاره میمون‌ها می‌باشد، و فیلم‌های دیگری که حضور کمرنگ‌تری دارند شامل شوم، تلقین، کلبه‌ای در جنگل و خدمتکاران هستند.
به تلقین سوگند لب ها گشاد ز منقار او غوک بیرون فتاد
ابوالحسن مَزَیَّن گوید چون یعقوب نهرجوری بیمار شد، بیماری مرگ، ویرا گفتم بگو لا اِلهَ اِلَّا اللّهُ تبسّم کرد و گفت مرا همی گوئی بعزّت آنک او را مرگ روا نیست که میان من و وی حجاب نیست مگر عزّت واندر ساعت اندر گذشت، بعد از آن مزیّن محاسن خویش بگرفتی و گفتی چون من حجّامی بود که اولیاء خدای عَزَّوَجَلَّ را شهادت تلقین کند.
به تلقین گر کنی نیت بپرد مرده در ساعت کفن گردد بر او اطلس ز گورش بردمد نسرین
در پی واکنش‌های شدید مقام‌های دولتی، ساسی تعداد زیادی از ویدئوهای رقص در مدارس را در اینستاگرامش منتشر کرد که به نظر می‌رسید منظورش از این کار دست‌انداختن مقامات باشد. روزنامهٔ نشنال پست کانادا در توصیف این ماجرا نوشت: «در حالی که هفته‌هاست ایالات متحده و ایران در حال تهدید یکدیگر هستند و به مرز درگیری نظامی نزدیک شده‌اند، تندروهای ایرانی یک دسیسهٔ سیاسی جدید را از جانب یک دشمن کشف کرده‌اند که سعی در تشویش اذهان عمومی دارد». رادیو اروپای آزاد هم در مقاله‌ای دراین‌باره نوشت: «ایران با یک بحران جدی مواجه شده: بچه‌های این کشور با وجود سال‌ها تلقین و بر حذر داشته شدن از جانب دولت، از پخش موسیقی ممنوعه لذت می‌برند.»
هر آنچه خسرو مشرق بگوید و بکند به حق بود که خدایش همی کند تلقین
در آن رؤیا (لایهٔ دوم)، که در یک هتل رخ می‌دهد، کاب این بار برای این که فیشر به چیزی شک نبرد، با او از در دوستی وارد شده و او را متقاعد می‌کند که دارد خواب می‌بیند، و این که دزدانی ماهر سعی در ربودن رمز گاوصندوق پدرش (که در آن وصیت‌نامه‌ای نیز برایش گذاشته شده) دارند. کاب فیشر را فریب داده و او را متقاعد می‌کند که از راه خواب دیدن می‌تواند وصیت‌نامه پدرش (که در واقع اندیشهٔ آغازگر یا تلقینی است که کاب آماده کرده‌است) را دیده و قبل از دزدان به آن برسد؛ بنابراین هر دو (و بقیهٔ تیم به‌طور ناشناس) باز به خواب می‌روند تا فیشر وصیت پدر خود را در خوابِ جدید ببیند (یعنی لایهٔ در واقع سوم).
ثنا را می کند اقبال تلقین دعا را می کند جبریل آمین
جز به تلقین نرهد بی‌خرد از تقلید که چراغ است به تقلید درون تلقین
در تاریخ ۱۵ مه، آلن ریمیکس ترانه «زمان»[و ۴۷] را منتشر کرد، ترانه ای که موسیقی متن فیلم تلقین ساخته هانس زیمر[و ۴۸] می‌باشد.
مصر، به عنوان بخشی از امپراتوری عثمانی (ایالت مصر)، در دوران محمد علی پاشا نیز دچار تغییرات نظامی زیادی شد. دو مورد از بزرگ‌ترین اصلاحات نظامی شیوه تلقین و نظارت بود که به طرز چشمگیری تاکتیک ارتش را هم توسط رهبری تغییر داد و هم توسط سایر افراد جامعه درک شد. قوانین جدید قانون نظامی منجر به انزوا، نظارت شدید و مجازات‌های شدید برای اجرای اطاعت اعمال شد. هدف پاشا ایجاد رعایت زیاد قانون و اطاعت سختگیرانه ناشی از نیازهای صادقانه بود. این تغییر از کنترل مستقیم با مجازات بدنی به کنترل غیرمستقیم از طریق اجرای دقیق قانون با هدف پیش‌بینی زندگی سربازان و ایجاد نظامی قابل کنترل‌تر برای پاشا بود.
تو خور این باده عرشی که اگر یک قدح از وی بنهی بر کف مرده بدهد پاسخ تلقین
ربّ العالمین گفت: آن حجّت ما فرا ابراهیم نموده بودیم، و تلقین کردیم، و او را درآموختیم.
استیو کلتر در کتاب (فیزیولوژی مدرن) به این پوشش نیز پرداخته و به نوعی تسکین و تلقین برای فراموشی درد تعریف کرده‌است.
موزیک "زمان" موزیک متن فیلم سینمایی تلقین است.