تشویق

تشویق

معنی کلمه تشویق در لغت نامه دهخدا

تشویق. [ ت َش ْ ] ( ع مص ) آرزومند کردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( مجمل اللغة ) ( دهار ). آرزومند گردانیدن. ( زوزنی ). به آرزو آوردن کسی را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ) ( ناظم الاطباء ). برانگیختن یا بشوق آوردن کسی را: شوقه الیه ؛ هیجه ؛ ای حمله علی الشوق. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه تشویق در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) آرزومند کردن ، به شوق افکندن .

معنی کلمه تشویق در فرهنگ عمید

۱. به شوق آوردن، راغب کردن، آرزومند ساختن.
۲. کار کسی را ستودن و او را دلگرم ساختن.

معنی کلمه تشویق در فرهنگ فارسی

به شوق آوردن، راغب بودن، آرزومندساختن، دلگرم

معنی کلمه تشویق در دانشنامه عمومی

تشویق (ترانه لیدی گاگا). «تشویق» ( به انگلیسی: Applause ) تک آهنگی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا لیدی گاگا است که در ۱۲ اوت ۲۰۱۳  ( ۲۰۱۳ - 08 - ۱۲ ) منتشر شد. این تک آهنگ در آلبوم آرت پاپ قرار داشت.
این تک آهنگ در چارت های، اسپانیا، در رتبه اول و در چارت های، ایتالیا، والونیا، اسکاتلند، فرانسه، نروژ، دانمارک، لهستان، نیوزلند، اتریش و بریتانیا جزو ده ترانه اول قرار گرفت. این ترانه علی رغم زیبایی بسیار در ریتم و ضرب آهنگ و شعر با وجود استقبال منتقدان توسط آکادمی گرمی دیده نشد. ریتم این ترانه با وجود تم شاد گونه اش غمگین نیز می نماید و لیدی گاگا توانسته است به خوبی این تضاد را در آهنگش ایجاد کند. این ترانه اولین ترانه ای بود که در مراسم جایزه موزیک ویدئوی ام تی وی اجرا شد و لیدی گاگا در حین اجرا بیش از دو بار لباس و آرایشش را تغییر داد.

معنی کلمه تشویق در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تشویق (ترغیب؛ تحریض ) به ایجاد شوق و رغبت به کاری در انسان گفته می شود.از آن به مناسبت در بابهای طهارت، صلات، جهاد، قضاء و شهادت یاد شده است.
تشویق به اعمال نیک مستحب و به گناه، حرام است.
تشویق در باب طهارت
ترغیب محتضر به توبه و وصیت مستحب است.
تشویق در باب صلات
بر امام مستحب است مردمی را که از شرکت در نماز جماعت خودداری می ورزند بر اقامه آن تشویق کند.
تشویق در باب جهاد
...

معنی کلمه تشویق در ویکی واژه

آرزومند کردن، به شوق افکندن.

جملاتی از کاربرد کلمه تشویق

بسی از بهر تشویق و نویدم بسیر آید جنید و با یزیدم
عاشق و رندست از تشویق تو هر کجا گوشه نشین و پارساست
مهران مدیری که پس از سال‌ها برای یک اجرای زنده روی صحنه مرکز همایش‌های برج میلاد آمده بود، همان ابتدا اعلام کرد به خاطر شرایط سخت اقتصادی تصمیم گرفته است درآمد هر دو شب کنسرت خود را به یک خیریه اهدا کند تا صرف خریدن شیر خشک برای کودکان شود. این حرف‌های کمدین و خواننده محبوب با تشویق شدید تماشاگران حاضر در برج میلاد همراه شد.[نیازمند منبع]
امید نظربازان از چشم سیه مستت تشویق سحرخیزان از جنبش مژگانت
نسخه‌های آزمایشی برنامه‌های پخش صفحه اغلب از یک واترمارک استفاده می‌کنند که کاربران را تشویق می‌کند تا نسخه کامل را خریداری کنند تا آن را حذف کنند.
این زوج جوان همچنان در گروه‌های موسیقی و تئاتر عضو بودند. در این دوران، آتول همسرش را به نویسندگی تشویق کرد. او در سال ۱۸۸۸ پسری به دنیا آورد که پس از تولد درگذشت. در سپتامبر ۱۸۸۹، دختر آن‌ها به نام مارگارت وورث پورتر متولد شد.
گورمن بومی لس آنجلس است که توسط مادرش، معلمی به نام جوآن ویکس، به همراه دو خواهر و برادرش، بزرگ شده‌است. او یک خواهر دوقلو به نام گابریل دارد است. گورمن گفته‌است که او در محیطی با دسترسی محدود به تلویزیون بزرگ شده‌است. او از کودکی اختلال گفتاری داشت. او کودکی خود را «کودکی عجیب» توصیف کرده‌است که از خواندن و نوشتن لذت می‌برد و مورد تشویق مادرش قرار می‌گیرد. گورمن گفته‌است که دارای یک اختلال پردازش شنوایی است و نسبت به صدا حساسیت بالایی دارد.
در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۸، کنست قانون اساسی را تصویب کرد که دولت اسرائیل را به عنوان " دولت ملی قوم یهود " و عبری را به عنوان زبان رسمی آن توصیف می‌کند. این لایحه "وضعیتی ویژه" را برای زبان عربی قائل است. همین لایحه فوق به یهودیان حق منحصربه‌فردی برای تعیین سرنوشت ملی می‌دهد و توسعه سکونتگاه‌های یهودی در کشور را "یک منفعت ملی" می‌بیند که به دولت این اختیار را می‌دهد تا "گام‌هایی برای تشویق، پیشبرد و اجرای این منافع بردارد."
شاهباز از اندرون مانده اسیر جای تشویق است و جاگاهی عسیر
فقر یکسر راحت امنیت و جمعیت است پادشاهی جمله تشویق و غم و رنج و عناست
در پناه نیستی آزادم از تشویق خلق همچو داراز بوی خون دارد نگهبان خانه ام
گفتم به فال‌گیری: فالی ببین از آن رخ زلفش بدید و گفتا: تشویق می‌نماید
تشویق و فتور طرّه و غمزه گر بنشانی جهان بیاساید
که بعشاق عتاب از هوس ساده نمود گاه بر صومعه تشویق نر و ماده نمود
لطف‌ها فرمود بر فتحعلی خان صبا شعر و صنعت یافت از تشویق او قدر و بها
افسانه بایگان زمانی که پانزده ساله بود به تشویق مادرش در مسابقه دختر شایسته ایران سال ۱۳۵۵ شرکت کرد و نفر دوم شد. در آن سال، جلوه پالیزبان، فینالیست کرمانشاهی، به عنوان دختر شایسته ایران برگزیده شد. در این مراسم رسم بر این بود که دختر شایسته سال گذشته، شنل مخصوص را بر دوش دختر شایسته جدید می‌گذاشت.