ترکیبات

معنی کلمه ترکیبات در لغت نامه دهخدا

ترکیبات. [ ت َ ] ( ع اِ ) ج ِ ترکیب. ترکیبها و امتزاجها. ( ناظم الاطباء ). رجوع به ترکیب و ترکیبها شود.

معنی کلمه ترکیبات در فرهنگ فارسی

( مصدراسم ) جمع ترکیب .
تاریکی آخر شب قطع .

جملاتی از کاربرد کلمه ترکیبات

و بدان که علم فقه و مقدمات آن، از لغت و نحو و صرف و اصول، علومی نیستند که مقصود لذاته باشند، بلکه غرض از این‌ها عبادات و بندگی است پس نباید به واسطه اشتغال به این‌ها از عمل باز ماند و تمام روزگار خود را به دانستن آنها بسر برد و مطلقا به عمل و عبادت نپردازد، بلکه باید به قدر ضرورت در آنها اکتفا کند، و بسیارند که عمر خود را صرف مسائل صرف و نحو کرده و در معانی و بیان به حد انتها رسیده و از مسائل شرعیه بی خبر و از این غافل‌اند که دانستن کیفیت تکلم طایفه یا رسیدن به دقایق ترکیبات الفاظشان و محسنات عباراتشان نه در کار دنیا می آید و نه در کار آخرت و بجز تضییع عمر و وقت و تلف مایه تحصیل سعادت، ثمری ندارد.
استیل‌دار کردن[الف] (یا بر اساس نامگذاری آیوپاک اتانوئیل‌دار کردن[ب]) یک واکنش استری‌کردن آلی به وسیله استیک اسید است. این واکنش یک گروه عاملی استیل را به یک ترکیب شیمیایی وارد می‌کند. چنین ترکیباتی استات استر یا استات نامیده می‌شوند. استیل‌زدایی[پ] واکنش مخالف این واکنش است که طی آن یک گروه استیل از یک ترکیب شیمیایی حذف می‌شود.
بس که‌ از الفاظ‌ و ترکیبات‌ ناخوش ممتلی‌است معدهٔ شعرش عفونت یافته است از امتلا
در ابتدا مواد اولیه آلی- فلزی در الکل (معمولاً اتانول) حل می‌شوند. وزن نهایی اکسید سرامیکی مورد نظر می‌تواند از رابطه بازده سرامیک و مقدار ماده اولیه محاسبه شود. مرحله بعدی فرایند تولید با عنوان پرتاب، آئروسل نمودن محلول مایع ماده اولیه و سوختن آن در شعله می‌باشد. استوکیومتری اکسیدهای فلزی تولید شده نهایی از ترکیبات محلول مواد اولیه تعیین می‌گردد.
گفتم آنکه ترا باید بدیگری نگراید و این در که بتو بندد بدیگری نگشاید، بدین ترتیبات احتیاجی و بدین ترکیبات رواجی نه، الحرة درة یتیمة در یتیم سفتن کار هر خس نبود و خفتن با حره کریمه اندازه هر کس نه.
کایرالیتی در درخت‌پارها بر اثر وجود شاخه‌هایی که به لحاظ شیمیایی یکسان ولی به لحاظ ساختاری کاملاً متفاوت‌اند (گونه‌های کایرال) ایجاد می‌شود. با توجه به تمایزهایی که می‌توان با وجود ترکیبات کایرال در این گونه‌ها به کار برد درخت‌پارهای کایرال هم در آزادسازی هدفمند دارو و تشخیص ترکیبات کایرال در بدن مؤثر هستند.
این نوع طیف بینی در مطالعهٔ ترکیبات شیمیایی، بررسی سطوح و اندازه‌گیری کمی و … کاربرد دارد.
چندین سخن تا سنجیده و دروغ نا آفریده نباید گفت والله یعلم ما فی الضمیر، ندانسته ای که هرچه در عالم صفت ترتیب و ترکیب دارد، مادون فلک قمر است که فراش این ترتیبات و نقاش این ترکیبات اوست و هر که بدین وسائل و وسائط بعالم بسائط نرسد حقیقت اعراض و جواهر نشناسد
که می سازد ز ترکیبات ایشان نبات و جانور از بهر انسان
همهٔ موجودات زنده انرژی خود را از نور خورشید کسب می‌کنند، اما فقط گیاهان سبز می‌توانند نور خورشید را مستقیماً به کار گیرند و با کمک مواد اولیه ساده‌ای، مانند دی‌اکسید کربن، آب و آمونیاک ترکیبات یاخته‌ای به وجود آورند. این فرایند نورساخت نامیده می‌شود. قسمت اعظم موجودات دیگر باید محصولات حاصل ار نور ساخت را به صورت غذا مورد استفاده قرار دهند، یعنی گیاهان استفاده کنند، یا موجوداتی را بخورند که خود با گیاهان تغذیه می‌شوند.
همان‌طور که ملاحظه شد در قرن بیستم توان آهنربایی تقریباً هر دوازده سال دو برابر شده‌است. اما علیرغم اینکه فقط تعداد معدودی از ترکیبات سه‌گانه یا چهارگانه بررسی شده‌اند، از اواخر سال ۲۰۰۰ پژوهش‌ها در این زمینه دچار رکود شده و پیشرفت چشمگیری حاصل نشده‌است.