تحرک

معنی کلمه تحرک در لغت نامه دهخدا

تحرک. [ ت َ ح َرْ رُ ] ( ع مص ) جنبیدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ) ( دهار ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). جنبیدن و حرکت کردن. ( فرهنگ نظام ).ضد سکون. ( اقرب الموارد ) ( قطر المحیط ) :
گام بگام او چه تحرک نمود
میل بمیلش به تبرک ربود.نظامی.|| تحرک شظاة؛ از عیبهایی است که برای اسب پدید می آید و شظاة، استخوانی است چسبیده به ذراع. و این عیب بر اسب دشوارتر از عیب انتشار ( باد گرفتن پی ستور ) است. ( از صبح الاعشی ج 2 ص 27 ).

معنی کلمه تحرک در فرهنگ معین

(تَ حَ رُّ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) جنبیدن . ۲ - (اِمص . ) جنبش .

معنی کلمه تحرک در فرهنگ عمید

حرکت کردن، جنبیدن، جنبش داشتن.

معنی کلمه تحرک در فرهنگ فارسی

حرکت کردن، جنبیدن، جنبش دادن
۱- ( مصدر ) جنبیدن . ۲- ( اسم ) جنبش . ۳- انفعال . جمع : تحرکات . یا تحرک و سکون . جنبش و آرامش .

معنی کلمه تحرک در فرهنگستان زبان و ادب

{mobility} [فیزیک] ← تحرک رانشی
{mobility} [علوم نظامی] قابلیتی در نیروهای نظامی که به آنان امکان می دهد که ضمن حفظ توانایی انجام مأموریت اصلی بتوانند از مکانی به مکان دیگر حرکت کنند

معنی کلمه تحرک در دانشنامه آزاد فارسی

تَحَرُّک (mobility)
در اقتصاد، درجۀ تحرک عوامل تولید۱ (یا نیروهای تولید) از شغلی به شغل دیگر (تحرک شغلی) یا از منطقه ای به منطقۀ دیگر (تحرک منطقه ای). مثلاً، در بریتانیا، به سبب کمبود اطلاع در مورد فرصت های شغلی موجود در قسمت های مختلف کشور و همچنین مشکلات مربوط به یافتن محل سکونت مناسب در بعضی از مناطق، تحرک نیروی کار در مورد کارگران غیرماهر چندان زیاد نیست.
factors of production

معنی کلمه تحرک در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی لَا تُحَرِّکْ: حرکت نده
ریشه کلمه:
حرک (۱ بار)
حرکت. ضدّسکون. و آن انتقال جسم است از مکانی به مکانی و گاهی به استحاله نیز گفته می‏شود خواه در زیادت اجزاء باشد یا در نقصان آن (مفردات) مثل رسیدن سیب و پوشیدن آن زبان خویش به تلاوت قرآن مجنبان تا به آن عجله کنی که جمع کردن و فراهم آوردن آن به عهده ‏ماست و چون آن را بخوانیم قرائت آن را تبعیّت کن. در خواندن قرآن پیش از آنکه وحی آن تمام شود شتاب نکن و بگو پروردگارا مرا دانش افزای . مجمع البیان گوید: عجله آن است که کار را پیش از وقت بخواهیم و سرعت آن است که در اوّل آن انجام دهیم . در المیزان هست: این آیه مؤید آن است که در روایات آمده قرآن علاوه از نزول تدریجی یک نزول دفعی دارد که به آن حضرت یک جا نازل شده است و پیش از نزول تدریجی علم مختصری به آن داشت و از عجله در آن پیش از نزول تدریجی نهی شده است (نقل به معنی) بقیّه مطلب در (ن ز ل) دیده شود این لفظ فقط یک بار در قرآن آمده است.

معنی کلمه تحرک در ویکی واژه

جنبیدن.
جنبش.

جملاتی از کاربرد کلمه تحرک

محمدی اشتهاردی در سال ۱۳۵۲ در یک سانحه رانندگی دچار چندین شکستگی می‌گردد. همچنین ۸ سال بعد سکته مغزی عوارض متفاوت‌تری برایش ایجاد کرد که ناچار برای مداوا و جراحی مغز و اعصاب رهسپار آلمان شد. این مسئله باعث کم‌تحرکی او شد لذا در سال ۱۳۸۲ درگیر بیماری سرطان روده شده و با وجود تحمل ۲ جراحی و ۳ دوره شیمی‌درمانی، در نهایت در ۲۸ آذر ۱۳۸۵ درگذشت و در قبرستان شیخان قم دفن شد.
مژدهٔ اقبال او شد متحرک جناح پیش رو صد هزار مرغ بشارت رسان
اکسکاواتور بیل چرخشی آلمانی بزرگترین ماشین متحرک جهان می‌باشد با سرعت ۰٫۶ کیلومتر بر ساعت، وزن ۴۵ هزار تن، طول ۲۴۰ متر، ارتفاع ۹۰ متر، قطر چرخ حفاری ۲۶ متر، دارای ۲۸ بیل، با توانایی استخراج روزانهٔ ۲۰۰ هزار تن!
اگر کسی پرسد که پایداری عالم به چیست؟ جواب او آنست که گویی پایداری چیزهای به علت باشد ، و علت چیز آن باشد که چون او را بر گیری معلول او برخیزد ، چنانک آفتاب علت روز است اگر آفتاب را بر گیزی روز برخیزد . پس گوئیم که پایداری عالم به حرکت و سکون است ، اعنی که جنبش و آرام ، از بهر آنک از عالم آسمانها جنبانیست و زمین آرمیده است و زایش عالم همه ازین دو چیز پدید آمده است که صفت یکی متحرک است و صفت دیگر ساکن ، و گر حرکت و سکون را بو هم بر گیری عالم به برخاستن ایشان برخیزد ، از بهر آنک متحرک و ساکن پذیرا باشند مر حرکت و سکون را . و پذیرای این دو صفت آسمان است و زمین و آنچ اندرین دو میان است . و چون صفت نباشد که آن حرکت و سکون است صفت پذیر نباشد که آن متحرک و ساکن است .و چون به برخاستن حرکت و سکون همی عالم برخیزد درست شد که پایداری عالم به حرکت و سکون است . و نیز مردم را عالم صغیر خوانند ، یعنی جهان کهین ، و مردم باندامهای خویش همی اندرین دو حال بسته شده است چنانک از اندامهای مردم بهری جنبان است چون دستها و پایها و رگها و بهری آرامیده است چون میانه سر و گوش و بینی و جز آن و پایندگی مردم از راه طبیعت اندرین عالم بدین اندامهاست که بر حرکت و سکون است ، و چون پایداری مردم که عالم صغیر است به حرکت و سکونست پایداری عالم کبیر هم بدین باشد ، و حال اندر دیگر زایشهای عالم چون نبات و حیوان و جز آن همین است که یاد کرده شد .
دام‌ها در افغانستان عمدتاً شامل گاو، گوسفند و بز است. ساخت و استفاده از مزارع پرورش پرندگان مدرن نیز صنعتی با سرعت رشد سریع است. در دسترس بودن زمین مناسب برای چرا مرتباً دامداری را به بخشی مهم از اقتصاد تبدیل کرده‌است. دامداری دو نوع اصلی دارد: کم‌تحرکی که توسط کشاورزانی انجام می‌شود که هم دام و هم محصول پرورش می‌دهند. و عشایری، که توسط دامداران حیوانات معروف به کوچی انجام می‌شود. مراتع طبیعی حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار (۳۰۰۰۰ کیلومتر مربع) را پوشش می‌دهند اما در حال چرای بیش از حد هستند. نواحی شمالی اطراف مزارشریف و میمنه در اواخر دهه ۱۹۹۰ حدود شش میلیون گوسفند قره قل بود. بیشتر گله‌ها در تابستان در ارتفاعات به مراتع شمال منتقل می‌شوند.
من سر کاف و نونم، من بی چرا و چونم خاموش و لاتحرک من در بیان نگنجم
در ۲۴ آذر ۱۳۹۷ مدیر حوزهٔ سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از افزایش شیوع دیابت در استان کرمانشاه به دلیل سبک زندگی ناسالمِ کم‌تحرک و ماشینی، تغذیهٔ نامناسب و مصرف فست فودها، نوشابه، غذاهای حاوی قند و چربی بالا و نیز استرس‌های مزمن خبر داد. در ۹ شهریور ۱۳۹۸ مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمانشاه اعلام کرد که بر مبنای پایش ملی که در سال ۱۳۹۵ انجام شده، میزان ابتلا به دیابت در استان کرمانشاه به ۱۰ درصد رسیده‌است. این میزان تقریباْ با میانگین این بیماری در ایران برابری می‌کند. تنها مرکز دیابت در استان کرمانشاه مرکز تحقیقات دیابت کرمانشاه است که در شهر کرمانشاه و جنب بیمارستان آیت الله طالقانی قرار دارد.
ریشش متحرک به زنخدان ز پی ذکر چون توبرهٔ پشمین بر چانهء خر بر
اما شرائین: رگهای زننده متحرکه هستند، که از دل روئیده و به سایر اعضاء منتشر گشته اند، و شغل آنها آن است که روح حیوانی را از دل که سرچشمه حیات و منبع روح حیوانی و حرارت غریزی است، به سایر اعضاء و جوارح برسانند، و دل را از بخارات دخانیه، که از معده متصاعد می شود، محافظت نموده و نسیم صافی را از خارج به آنجا برسانند، و دل را از بخارات جذب کنند و آنها را دو حرکت است: یکی انقباضی که واسطه آن بخارات را از اطراف دل می افشاند و دیگری انبساطی، که از آن، نسیم را به سوی دل جذب می کند و چون که این رگها باید همیشه متحرک باشند خداوند حکیم جل شانه آنها را دو پوسته آفرید تا محکم بوده و به جهت حرکت، شکافته نگردند، و روح رقیق از خلل و فرج آنها بیرون نرود و پوست داخل را چون ملاقی حرارت غریزیه و مورد حرکت روح بود غلیظتر و محکم تر گردانند تا حرارت از آن بیرون نرود و قوه حرکت آن را نشکافد و چون غذای شش از دل باید برسد یکی از این رگها که آن را «شریان وریدی» نامند به آن عمل مأمور، و یک سر آن در دل و سری دیگر در شش فرو رفته و در آنجا فروع و شعب از برای آن حاصل تا غذا را از او برداشته به جمیع اعضای شش رساند، و چون شش نرم و پوست آن نازک بود این رگ را یک پوسته آفرید تا از صلابت و حرکت آن، شش متأذی نشود.
حضور در اجلاس اتحادیه اروپا به عنوان نمایندهٔ بخش خصوصی ایران در سال ۱۳۸۱ در کنار صدها جلسهٔ بین‌المللی برای تحرک بخشی به اقتصاد ایران و عضویت در هیئت مدیرهٔ انجمن قطعه سازان آذربایجان به مدت دودوره از سوابق فعالیت‌های او است.
و حوادث آسمانی و وقایع فلکی را بهانه ای بس بود و تعلقی کفایت باشد و خود از قضایای آسمانی چنین اقتضا کند که عالم اجسام و اعراض، بی حوادث و وقایع صورت نبندد و بی تبدیل احوال و تغییر افعال ممکن نگردد و حوادث و وقایع را اسباب است و آن از دو قسم خالی نبود، یا جسمانی است یا روحانی. جسمانی آنست که مدرک حواس ظاهر بود و روحانی آنکه مدرک حواس باطن باشد و این هر دو قسم حادثند و حادث را از محدث چاره نیست، چنانکه متحرک را از محرک تا در وجود آید و حادث را معلول و مسبب خوانند و مفعول و مصنوع گویند و وجود این جمله را علل و اسباب است، متسلسل به سببی که او را مسبب الاسباب و واجب الوجود خوانند و آن باری تعالی است و هر گاه که چیزی را زمانه فراز آید، بهانه ای ظاهر گردد و اینها بهانه هلاک و فنای ایشان است که از جمله این اسباب و حوادثند و قضای آسمانی را هیچ رای روشن و زره و جوشن، مانع و دافع نبود. «اذا جاء القضاء عمی البصر».
این خودرو در کلاس کراس اوور کوچک قرار گرفته، طراحی آن موتور جلو-محور جلو و موتور جلو-تمام چرخ متحرک است.
نثرم چو شنیدی متحرک شدی از ذوق کاین نثر نه نثر است‌ که عقدی است ز گوهر
فیلم کمدی رمانتیک مانکن (۱۹۸۷) در مورد یک مانکن انسانی مرد است که با یک مانکن متحرک که آن را در یک فروشگاه بزرگ پیدا کرده بود، رابطه دارد.
ماند به نار خشمش و ماند به خاک حلم اندر یکی تحرک و اندر یکی قرار
این نوع صفحه نمایش برای فیلمهای پرتحرک و حرکات سریع و روان مناسب هستند زیرا پیکسلهای نمایشگر امولد با
دگروال دوست محمد، پدر احمدشاه، از افسران ارتش افغانستان در دوران سلطنت محمد ظاهرشاه بود. پدربزرگش یحیی خان یکی از بزرگان مردم پنجشیر به‌شمار می‌رفت که در دوران پادشاهی امان‌الله شاه به عنوان کارمند و مأمور رسمی دولت وظیفهٔ خزانه‌دار نقدی را به عهده داشت. او همچنان در تشویق و جمع‌آوری مجاهدان و مبارزان از زادگاه خود، وادی پنجشیر برای کسب استقلال از استعمار بریتانیا در سلطنت امان‌الله شاه شخصی فعال و پرتحرک محسوب می‌شد.
پای بر جای باش و سرگردان چون سکون و تحرک پرگار
چون قلم صنع تحرک نمود در رقم دایره هست و بود
در برخی از وسایل نقلیه ساده، مانند ماشین‌های کارتینگ تفریحی، ممکن است دارای یک چرخ متحرک باشند که در آن محور گرداننده یک اسپلیت اکسل است که فقط یکی از دو شافت آن به موتور وصل است، و در ماشین‌های کارتینگ مسابقه ای هر دو چرخ بدون دیفرانسیل به یک شافت متصل هستند.