بنام

معنی کلمه بنام در لغت نامه دهخدا

بنام. [ ب ِ ] ( ص مرکب ) بانام. مشهور. معروف. نامی. نامدار. نامور. نام آورد. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). نامدار. مشهور. معروف. ( فرهنگ شعوری ) :
سراپرده شاه ایران تمام
بگرد آمده پهلوانی بنام.اسدی. || بافتخار. بمردی. بسربلندی :
بگویش که در جنگ مردن بنام
مرا بهتر آید ز گفتار خام.فردوسی.همی گفت کامروز مردن بنام
به از زنده و رومیان شادکام.فردوسی.|| همنام باشد که به ترکی ادآش گویند. ( برهان ) ( آنندراج ). سمی. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).
بنام. [ ب َ ] ( ع اِ ) همان بنان است که سر انگشت باشد. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ).

معنی کلمه بنام در فرهنگ معین

(بِ ) (ص . )۱ - همنام . ۲ - معروف ، مشهور.

معنی کلمه بنام در فرهنگ عمید

۱. نامی، مشهور، معروف.
۲. هم نام.

معنی کلمه بنام در فرهنگ فارسی

نامی، مشهور، معروف، به معنی همنام هم گفته شده
( صفت ) ۱ - همنام آداش . ۲ - نامی مشهور بانام .

معنی کلمه بنام در ویکی واژه

همنام.
معروف، مشهور.

جملاتی از کاربرد کلمه بنام

موسی کاظم نسبت به دیگر امامان شیعه فرزندان بیشتری داشت. بیشتر مورخان تاریخ تعداد فرزندان او را ۳۷ تن شمرده‌اند امامزاده جعفر بن موسی الکاظم که وی را «خواری» و اولاد او را «خواریون» نیز می‌خوانند.او دو پسر با نامهای حسن و موسی داشت و موسی فرزندی بنام حسن الحق داشت و حسن الحق فرزندی بنام محمد ملیطه داشت و محمد ملیطه را مددی و قوتی بود و او فردی شجاع و جنگجو بود و از فارسان عرب بوده و با شوکت در حجاز و عراق زندگی میکرد . جعفر پس از رشد و نمو، برادرش علی بن موسی الرضا را یاری کرد. پس از آنکه رضا دعوت مأمون را پذیرفت و از مدینه راهی شهر مرو شد، وی نیز با کاروانی به سرپرستی خود و با فرزندان و فرزندزادگان موسی کاظم همچون ابراهیم و ابوالجواد از بغداد به ولایت خراسان رفت.
نامبرده کتابی نوشت به عربی بنام (الخمینی فی القرآن) که در آن به دلایل اثبات ذکر شخصیتی بنام خمینی در قرآن می پرداخت!
گر آه و ناله از تو بر آورده اند نام از هر دو هست دیده گریان بنامتر
یکی زن بمزدیست احمد بنام که آسودگی باد بر وی حرام
کس سیه دیگم نمیخواند بنام چون سیه کاسه توئی در هر مقام
در سال ۱۳۳۷ یعنی پنج سال پس از فوت اردشیر یگانگی، همسرش فرنگیس، کتابخانه‌ای را با هزینه خودش برای استفاده عموم بنام کتابخانه اردشیر یگانگی بنا کرد. کتابخانه یگانگی ۲۵۰ متر مربع مساحت دارد و بر روی زمینی که متعلق به انجمن زرتشتیان تهران است، احداث و به آن انجمن واگذار شده‌است. در آغاز این کتابخانه محل انجمن فرهنگ ایران باستان نیز بود.
ابن ابی طی (عربی: إبن أبی طیء) یاشی ابو زکاریای بن ابنامد النجاج (۱۱۸۰–۱۲۲۸) مورخ و شاعر شیعه اهل حلب بود. معروف به تاریخ جهانی خود ، که بیشتر از بین رفته‌است، و از طریق بخش‌هایی که توسط نویسندگان بعدی حفظ شده‌است، برای ما شناخته شده‌است. یک منبع ارزشمند برای تاریخ شمال سوریه در زمان جنگهای صلیبی، همچنین به توصیف کاخ‌های فاطمی در قاهره، سقوط سلسله فاطمیان، روابط بین فرانک‌ها و مسلمانان و سلطنت صلاح الدین و پسرش الظاهر غازی می‌پردازد..
در ابتدا، استفن برای " گذشته تاریک" خود را به عنوان " قاتل یا درنده " شناخته شده بود او در قرن بیستم با کشتار مردم و با خون آنان تغذیه می‌کرد. او با آشنا شدن با خون‌آشامی به نام «لکسی» راه انسانیت خود را باز میابد، لکسی به وی یاد می‌دهد که چگونه از خون حیوانات به جای خون انسان استفاده کند و اشتیاق به خوردن خون انسان را کنترل کند. استفن سالواتوره در شهر کوچک میستیک فالز عاشق دختری بنام الینا گیلبرت می‌شود که وی از نظر قیافه شبیه کاترین پیرس است؛ که در سال ۱۸۶۴ عاشق او بوده‌است.
بنامیزد بتی عیار دارم که با او از دو عالم عار دارم
کرا شاهد جنین آید، سنایی‌وار کی گوید مرا عشقت بنامیزد بدان سان پرورید ای جان
من از مهربانان دل خویش دادم بنامهربانی و ناسازگاری
امیو پلازیا نوع شایع‌ترین از ارتروگریپوزیس بوده کد در ایام قدیم آن را بنام امیوپلازیا کلاسیک می‌شناختند.
فیلم درمورد یک جوان خوش چهره بریتانیایی بنام «الفی» است که راننده لیموزین می باشد و در زندگی اش با زن های بسیاری رابطه دارد، که بیشتر آن ها از مشتریانش هستند. او یک زندگی رویایی را تجربه می کند،‌ تا اینکه...
قوله تعالی: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ بنام او که فراخ علم است و شیرین گفتار. بنام او که فراخ رحمت است و نغز کردار. بنام او که یگانه ذات است و پاک صفات. بنام او که از کی پیش و پیش از جا. بنام او که پیش از ما آن ما و بی ما بهره ما. در صنعهاش حکمت پیدا و در نشانهانش قدرت پیدا. در یکتائیش حجت پیدا و در صفاتش بی‌همتایی پیدا. همه عاجزند و او توانا، همه جاهلند و او دانا. همه در عدداند و او واحد. همه معیوب‌اند و او صمد. لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ، علّام سرّ عارفان. ستّار عیب عیبیان. غفّار جرم مجرمان. قهّار و قدّوس و نهان دان. واحد و وحید در نام و در نشان. قادر و قدیر از ازل تا جاودان.
بخورد آن زمان خسرو از می سه جام می و نان کشکین که دارد بنام
گروه ساس در سال ۱۹۴۶ با ادغام سه شرکت هواپیمایی حامل پرچم بنام‌های اروترانسپورت، دت دانسکه و دت نورسکه راه‌اندازی شد و در حال حاضر مالکیت این گروه متعلق به دولت سوئد (۲۱٫۴٪)، دولت دانمارک (۱۴٫۳٪)، دولت نروژ (۱۴٫۳٪) و بنیاد فاب (۷٫۶٪) (متعلق به خانواده والنبرگ) می‌باشد.
آنها، وندال سویج را دستگیر کردند و به نقطهٔ گذر بردند فهمیدند اربابان زمان با وندال سویج متحدند چون کمتر از ده سال دیگر به سیاره زمین از سیارهٔ دیگه‌ای حمله می‌کنند و رمز موفقیت آن‌ها وندال سوج است. آن‌ها از اسلیوس برای کنترل افسانه‌ها برای به قدرت رساندن سوج استفاده می‌کردند؛ ولی سر انجام اسنارت خودش رو فدا کرد و اسلیوس را خراب و خود را کشت. اما وندال سویج می‌خواست با انفجار در سه زمان مختلف موازی تاریخ را به مصر باستان دوباره برگرداند و این بار خود را قوی تر کند ولی افسانه‌ها مانع اینکار شدند ولی در آخر داستان فردی بنام رکس تایلر اومد و گفت اگر برین کشته می شید و در این سفر ریپ هانتر مرد تا جان افسانه‌ها را نجات دهد.
ای بنام و خوی خوش میراث دار مصطفا بر تو عاشق هر دو گیتی و تو عاشق بر سخا
بخش پاکستانی شامل منطقه‌ای از چترال در شمال تا سیبی در جنوب غربی می‌گردد. این منطقه در پاکستان بنام منطقه مرزی شمال غرب (صوبه سرحد شمالغرب) نامیده می‌شود. اما این منطقه همچنان مشهور به افغانیه است که این نام بیانگر روابط قومی باشندگان آن با پشتون‌های افغانستان است.[نیازمند منبع]
در تخته بنام ادبا دارد اثواب در بدره بنام شعرا دارد دینار