دل پر

معنی کلمه دل پر در لغت نامه دهخدا

دل پر. [ دِ پ ُ ] ( ص مرکب )دل آکنده از غم و اندوه یا خشم و غضب. بسیار غمگین واندوهگین یا خشمگین و غضبناک. رجوع به دل پری شود.
- دل پر بودن ؛ لبریز از شکایت بودن. ( آنندراج ) :
چون آستین همیشه جبینم ز چین پر است
یعنی دلم ز دست تو ای نازنین پر است.غنی ( از آنندراج ).خالی نساخت گریه دلم را ز سیل خون
از من چرا همیشه دل آسمان پر است.میر محمدهاشم شهید ( از آنندراج ).- دل ِ پر داشتن از دست کسی ؛ در اصطلاح عامیانه ، به معنی دق دل داشتن و کینه دیرینه نسبت به کسی ورزیدن و از او شکایت و دلخوری داشتن. ( فرهنگ لغات عامیانه ). ناراضی و رنجیده بودن. ( فرهنگ عوام ). سخت غمگین یا سخت کینه ور بودن. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). کینه ناگفته داشتن : دلش پر است ؛ غمی بسیار و ناگفته دارد.

معنی کلمه دل پر در فرهنگ معین

(دِ پُ ) (ص مر. ) ۱ - بسیار غمگین ، اندوهگین . ۲ - خشمگین ، غضبناک .

معنی کلمه دل پر در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - بسیار غمگین اندوهگین . ۲ - خشمگین غضبناک .

معنی کلمه دل پر در ویکی واژه

بسیار غمگین، اندوهگین.
خشمگین، غضبناک.

جملاتی از کاربرد کلمه دل پر

چشم می دارم که آخر غنچه ی دردی شود هر سر خاری کزان گل در دل پر خون شکست
با دل پر حرص میراثم دواتست و قلم از گدای کور، کشکول و عصا ماند به جا
الا ای دل پری خوانی نگویی آن پری را تو چرا خوابم ببردی گر به سحر و فن نمی‌آیی
زقرب شمع اگر آتش فتد در جان پروانه دل پر رخنه عاشق زچندین باب می سوزد
سری دارم تهی دل پر محبّت محقّق را سخن در دُرّ معناست
ای پردهٔ دل پرده نوازت بوده جان هم نَفَسِ پردهٔ رازت بوده
چنین گفت کز کار ایرانیان سرم گشت پرتاب و دل پرگران
در حال حاضر، تپانچهٔ ال‌پی ۱۰ درون جعبهٔ پلیمری حمل سلاح به همراه دفترچهٔ راهنما، دو مخزن گاز با فشارسنج درونی، چند قطعهٔ یدکی، مبدل پر کردن مخزن و ابزارهای تنظیم سلاح تحویل داده می‌شود.
مدل با موتور وی۸ به عنوان مدل پرچمدار این شرکت در نظر گرفته شد و مدل ۶ سیلندر دی‌بی۷ که در سال ۱۹۹۴ معرفی شد، در زیر آن به عنوان یک مدل پایه قرار گرفت. اگرچه دی‌بی۷ با موتور وی۱۲ عرضه شد و مدعی مزیت عملکردی بود، ویراژ همچنان پرچمدار انحصاری، گران‌قیمت و دست‌ساز استون مارتین بود. در سال ۲۰۰۰ با ونکویش جایگزین شد. تا پایان مدل سال ۲۰۰۰، در مجموع ۱۰۵۰ خودرو تولید شده‌است. نام وی۸ ونتیج در سال ۲۰۰۵ دوباره در یک مدل پایه جدید ظاهر شد.
تورینگ این فرض را مطرح کرد که الگوهای موجی حاصل، اساس شیمیایی مورفوژنز هستند. الگوسازی تورینگ اغلب در ترکیب با الگوهای دیگر یافت می‌شود: رشد اندام مهره‌داران یکی از فنوتیپ‌های متعددی است که الگوی تورینگ را با یک الگوی مکمل همپوشانی دارد (در این مورد مدل پرچم فرانسه).
به کوناکسا آمد از ساردیز همه دل پر از کین سر پر ستیز
آیفون ۱۴ که درواقع مدل پایهٔ گوشی‌های اپل است، از نمایشگر ۶٫۱ اینچی استفاده می‌کند، اما تفاوت اصلی آیفون ۱۴ با ۱۴ پلاس به اندازهٔ نمایشگر بازمی‌گردد. اپل آیفون ۱۴ پلاس را با نمایشگر ۶٫۷ اینچی به دست کاربران می‌رساند که با ابعاد نمایشگر آیفون ۱۴ پرو مکس برابری می‌کند؛ بنابراین ۱۴ پلاس برای کسانی که می‌خواهند با صرف هزینه‌ای کمتر به نمایشگر بزرگ مدل پرو مکس دسترسی داشته باشند، گزینهٔ مناسبی خواهد بود.
پرنس در سال ۱۹۸۸ با همکاری استیون پینکر مقاله‌ای را در نقد مدل پردازش گسترده موازی که توسط راملهارت و مک‌کللند طراحی شده بود، منتشر کرد. این مقاله آغازگر مجموعه مباحثی شد که از آن با نام «مناظره زمان گذشته» نام برده می‌شود.
عکس تو ازاین دیده غمناک برست بگرفت دل پر آتشم نقش تو چست
پس از درگذشت محمود، دربار هوتکی به اتفاق آرا، میراشرف را به جانشینی برگزیدند. یکی از علل اصلی انتخاب اشرف به شاهنشاهی ایران این بود که او در واقع وارث اصلی سلطنت محسوب می‌شد؛ زیرا پیش از شاه محمود پدر اشرف یعنی امیر عبدالعزیز خان قبیلهٔ هوتکی و والی قندهار بود. در این دوران، تهماسب میرزا به تلاشهای خود برای دستیابی به حکومت ادامه می‌داد؛ ولی ملت عموماً از او حمایت نمی‌کردند؛ زیرا توده‌های مردم از روش حکومت صفوی دل پری داشتند.
در میزان شباهت بین آلیسِ دادسون و آلیس لیدل اتفاق نظر وجود ندارد. به وضوح این دو آلیس همسان نیستند اما طی سال‌ها همواره فرض بر این بوده که دادسون آلیس خود را کاملاً بر اساس آلیس لیدل پرداخته است. تحقیقات جدیدتر این فرض قدیمی را زیر سؤال برده است.
زلف گرد آور که بازم دل پریشان می‌شود روی پنهان کن که بازم دیده حیران می‌شود