سابقی

معنی کلمه سابقی در لغت نامه دهخدا

سابقی. [ ب ِ ] ( اِخ ) طایفه ای است از طوایف بلوچستان مرکزی یا ناحیه بمپور، و مرکب از 200 خانوار است. ( جغرافیای سیاسی کیهان ص 199 ).
سابقی. [ ب ِ ] ( اِخ ) ( رباط... ) در بیضای فارس بوده و منسوب است به سابق شوهر خواهر اتابک زنگی بن مودود ( 557 - 571 ) که در ابتدای فرمانروائی زنگی بر ضد او قیام کرد و در جنگ با او مغلوب و مقتول گردید. رجوع به حبیب السیر چ خیام ج 2 ص 560 شود.

معنی کلمه سابقی در فرهنگ فارسی

طایفه ایست از طوایف بلوچستان مرکزی (ناحیه بمپور ) و آن مرکب از ۲٠٠ خانوار است .
در بیضای فارس بوده و منسوب است به سابق شوهر خواهر اتابک زنگی بن مودود

جملاتی از کاربرد کلمه سابقی

گرچه دوری به روش کوش که در راه خدای سابقی گردد اگر بازپسی برخیزد
پلیس سابقی که اعتبار خود را از دست داده برای به دست آوردن آرامش به زندگی در جنگل پناه می‌برد، اما زندگی آرام او با یک درخواست به هم می‌ریزد. کارآگاهی خصوصی او را استخدام می‌کند تا دربارهٔ یک قتل تحقیق کند.
ز چشم مست دارد عذرخواهی گر ننوشد می همین سابقی میان می‌کشان هشیار می‌باید
و قال ابو بکر الوراق: رتّبهم هذا الترتیب علی مقامات النّاس لأن احوال العبد ثلاثة معصیة و غفلة ثمّ توبة ثمّ قربة فاذا عصی دخل فی حیّز الظالمین فاذا تاب دخل فی جملة المقتصدین فاذا صحّت التوبة و کثرت العبادة و المجاهدة دخل فی عداد السابقین باین قولها که گفتیم ظالم درین آیت مسلمانست گنهکار یحبس فی الموقف ثمّ یدخل الجنّة بعد المقتصد و السابق، و بر قول ابن عباس و کلبی ظالم کافرست و منافق و ترتیب ایشان در آخر سورة الواقعة گفت: فَأَمَّا إِنْ کانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ... الی قوله: وَ تَصْلِیَةُ جَحِیمٍ، و علی هذا القول لا یدخل الظالم فی قوله: جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها، و حمل هذا القائل الاصطفاء علی الاصطفاء فی الخلقة و ارسال الرسول الیهم و انزال الکتاب، و الاوّل هو الاصح و علیه عامّة اهل العلم.
احمدی‌نژاد یک سال پس از رسیدن به قدرت، او را برکنارو در سال ۱۳۸۶ او را به قائم مقامی معاونت اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه منصوب کرد.در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۵ سفیر نمونه و در سال ۱۳۸۰ مدیر نمونه کشور شده‌است. سبحانی از سفیران سابقی بود که در سال ۱۳۹۴ پس از امضای برجام در نامه ای از آن حمایت کردند.
مُعاجِزِینَ مسابقین، یحسبون انهم یفوتوننا. و قرأ ابن کثیر و ابو عمرو: معجّزین ای مثبّطین. باین قراءت معنی آنست که: مردمان فرو میدارند از پذیرفتن سخنان ما.
رحمت او سابقست از قهر او سابقی خواهی برو سابق بجو
مولینا از زمان پایان جنگ داخلی در سال ۱۹۹۰ تا کنون، اولین «نظامی سابقی» خواهد بود که پستی در حکومت خواهد داشت. او همچنین برای نخستین بار در تاریخ گوآتمالا، یک زن (رکسانا بالد تی) را به مقام معاونت ریاست جمهوری این کشورمنصوب کرد.
پرخواره‌ایم کز کرم شاه واقفیم در شرب سابقیم و به خدمت مقصریم
ریش شانه کرده که من سابقم سابقی لیکن به سوی مرگ و غم
اگر تو گریزی ز ما، سابقی ور از تو گریزیم، تولا حقی
مقاتل گفت: حیی ابن اخطب چون به مکه آمد به مصطفی ص گفت یا محمد احق ما تقول ام باطل ا بالجدّ منک هذا ام انت هازل؟ این جواب وی است قُلْ یا محمد إِی وَ رَبِّی جایی دیگر گفت: قُلْ بَلی‌ وَ رَبِّی جایی دیگر گفت: قُلْ نَعَمْ معنی هر سه لفظ آنست که آری حقّ است و راست إِنَّهُ لَحَقٌّ این ها با عذاب شود و با قرآن و با بعث و حساب، ای انّ ذلک لحقّ کاین لا محالة وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِینَ ای سابقین فائتین.
الکس هانتر در ۲۷ نوامبر ۱۹۹۹ در کلاپام، لندن به دنیا آمد و فوتبال جوانان را در کلاپهام کامن با بهترین دوست خود یعنی گرت واکر انجام داد. هانتر چند نژادی است؛ پدر وی سفیدپوست و مادرش سیاه‌پوست هستند. هدف زندگی او بازی کردن به عنوان یک فوتبالیست حرفهٔ است. پدربزرگ او، جیم هانتر، بازیکن سابقی بود که در فصل ۱۹۶۸–۱۹۶۹ ۲۲ گل به ثمر رساند. پدر الکس، هارولد، نیز در جوانی بازیکن فوتبال بود، اما به دلیل مصدومیت، دوران حرفه ای او کوتاه شد. مادر او، کاترین، به عنوان یک طراح کار می‌کند.[نیازمند منبع]
در این راه بیراه اگر سابقی چو واگردد این کاروان واپسی