گیان
معنی کلمه گیان در لغت نامه دهخدا

گیان

معنی کلمه گیان در لغت نامه دهخدا

گیان. ( اِ ) عناصر اربعه باشد. ( فرهنگ شعوری ج 2 ص 312 ) :
باد باقی به دولت و عمرش
تا موالید و این گیان برجاست.ابوالمعالی ( از فرهنگ شعوری ).مخصوص به این فرهنگ است. ظاهراً مصحف کیانا باشد. رجوع به کیانا شود.
گیان. ( اِخ ) قصبه مرکز دهستان پایین شهرستان نهاوند. واقع در 12هزارگزی باختر شهر نهاوند و 8هزارگزی جنوب رودخانه گاماسیاب. محلی جلگه و هوای آن سردسیر و سکنه آن 2600 تن است. آب آن از رود سراب مهم تأمین میشود. و محصول عمده آن غلات ، توتون ، حبوب و انگور و شغل اهالی زراعت و گله داری است. دبستان دارد و در تپه مجاور این ده آثار تاریخی قبل از میلادبه دست آمده است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).
گیان. ( اِخ ) یا سرآب گیان ، رودی است در دهستان سفلای نهاوند. ( یادداشت به خط مؤلف ).

معنی کلمه گیان در فرهنگ فارسی

قصبه مرکزی دهستان پایین شهرستان نهاوند جلگه و سردسیر دارای ۲۶٠٠ تن سکنه محصول غله توتون بنشن و انگور . در تپه های مجاور این ده آثار تاریخی پیش از میلاد پیدا شده است .
( اسم ) خیمه چادر . توضیح فرهنگها این کلمه را در کاف تازی ( کیان ) آورده اند و بیت ذیل را از ابوشکور بشاهد آن نقل کرده اند : همه باز بسته بدین ریسمان ( آسمان . دهخدا ) که بر پرده (برده.دهخدا ) بینی بسان کیان . چنانکه کلم. پهلوی نشان میدهد صحیح با گاف پارسی است .
سر آب گیان رودی است در دهستان سفلای نهاوند .

معنی کلمه گیان در دانشنامه عمومی

گیان به لری گیو یکی از شهرهای استان همدان در غرب ایران است. البته گاهی نام این شهر به "کیان" هم مشهور است که یادآور سلسله ی اسطوره ای کیانیان می باشد، بدین ترتیب که اسم خانوادگی بیشتر مردم این شهر "کیانی " نام دارند. این شهر مرکز بخش گیان شهرستان نهاوند است. جمعیت شهر گیان در سال ۱۳۹۵، برابر با ۸٬۱۸۶ نفر بوده است.
شهر گیان در جنوب غرب شهرستان نهاوند قرار دارد. جنگل گیان نهاوند به عنوان تنها جنگل طبیعی استان همدان جز و یکی از مناطق حفاظت شده جنگلی به شمار می آید؛ و همچنین تپه باستانی گیان به تمدنی با قدمت بیش از شش هزار سال پیش از میلاد مسیح در شهر گیان واقع است.
اقتصاد شهرگیان مبتنی بر توریسم ( گردشگری تاریخی و تفریحی ) ، کشاورزی، دامپروری و جالیزکاری می باشد. خربزه های گیان معروف هستند.
محلات گیان عبارتند از محله چاله، میان ده، کایان، قلعه بالا، سرکوچه، کاکول آباد، سرچشمه، جوکله، کاکله
This template is currently non - functional due to T39256.
از لحاظ آب و هوایی گیان دارای یک دوره مشخص مرطوب از آبان تا اردیبهشت با بارندگی در حدود ۵۰۰ میلی متر و یک دوره خشک با حداقل بارش از خردادتا مهرماه می باشد. سامانه های بارشی سودانی و مدیترانه ای رطوبت بارش های گیان تأمین می نمایند. با فرارسیدن ماه خرداد بتدریج سیستم پرفشار جنب حاره ای موجب خشک شدن اقلیم گیان می شود. دوره اوج تابستان در اواخر تیرماه و دوره اوج زمستان اواخر دی ماه می باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه گیان

آواکیان یا آواگیان (زبان ارمنی: Ավագյան), یکی از نام‌های خانوادگی رایج در میان ارمنیان می‌باشد.
چو از چرخ بنمود خورشید بشست بارژنگیان گشت گیتی چو رشت
نشستن تو را خامش و خشمناک درانداختن زنگیان را به خاک
در اردیبهشت ۱۴۰۱ تجمع سراسری معلمان به دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، در اعتراض به دستگیری معلمان، وضعیت معیشتی نامناسب معلمان شاغل و بازنشسته و همچنین کمبود امکانات آموزشی برگزار شد. تنها در شهر تهران ۷۰ نفر در این گردهمایی بازداشت شدند و به علت برخورد شدید امنیتی، معلم‌ها نتوانستند تجمع خود را در عمل برگزار کنند، اما در شهرهای دیگر این تجمعات برگزار شد.
او همان زمان که دانشجو بود به آموزگاری نیز می‌پرداخت و همان سال به نمایندگی از فرهنگیان، به عضویت کمیته ۵ نفری فرهنگیان درآمد. تلاش‌هایش در این کمیته، بار دیگر به دستگیری‌اش انجامید.
تا روان باشد علمهای تو را فتح و ظفر تیغهای جنگیان آسوده باشد در نیام
بعضی زانوی خدمت بر زمین نهاده و بعضی بر قدم تواضع ایستاده پیرچون ماه در پرتو نور خود نشسته و چون ماهی زبان از گفت بسته، چون ساعتی تمام بگذشت و زحمت نظارگیان عالم درگذشت.
اسماعیل عبدی درجه‌بندی ۱۹۱۴ جهانی شطرنج دارد و داور و مربی درجه ۲ فدراسیون شطرنج است. در سال ۱۳۸۱ در مسابقات کشوری فرهنگیان مقام دوم آورد و در المپیاد فرهنگیان کشور که در سال ۱۳۸۴ در مشهد برگزار شد نفر سومی را به‌دست‌آورد. نایب قهرمانی تیمی کشوری را هم در کارنامه خود دارد.
چون رخش تجلی بجهانی بجهان تو عقل از سر نظار گیان شد شده باشد
ز مصرو ز یونان و از باختر بیارند فرهنگیان سربسر
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن محکومیت بازداشت کودکان دانش آموز، خواهان آزادی هرچه زودتر و بدون قید شرط پریا فرامرزی دانش آموز ۱۶ ساله و تمامی دانش‌آموزان و معلمان زندانی است.
خاصان خاص و پردگیان سرای عشق صف صف نشسته در هوسش بر در سرا
آرا کاراگیان (ارمنی: Արա Կարագյան؛ زادهٔ ۱۶ فوریهٔ ۱۹۶۳) یک بازیگر و مجری اهل ارمنستان است. وی از سال ۱۹۸۴ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است. وی از انستیتو دولتی سینما و تئاتر ایروان فارغ‌التحصیل شده‌است.
زنگیان اند اندرین ره در کمین می روی تا کی بگو غافل چنین
آموزش عالی در ایران بخشی از آموزش و پرورش در ایران است و در حال حاضر زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران (برای علوم مربوط به درمان و بهداشت) اداره و سازماندهی می‌شود. همچنین آموزش عالی در سطح تربیت معلم نیز در پردیس‌ها و واحدهای دانشگاه فرهنگیان انجام می‌پذیرد که از نظر علمی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و از نظر کاربردی تحت نظر وزارت آموزش و پرورش فعالیت دارند.
سپاهش هم از زنگیان هر کسی زن آورد و پیوندشان شد بسی
آرتور آواگیان (ارمنی: Արթուր Աբգարի Ավագյան؛ ۴ ژوئیهٔ ۱۹۸۷) بازیکن فوتبال در پست مدافع اهل ارمنستان است.
بنگر که کار پردگیان حریم قُدس از جور روزگار به نظّاره گر کشید