هانیس

معنی کلمه هانیس در لغت نامه دهخدا

هانیس. ( اِخ ) دهی از دهستان ییلاق بخش حومه شهرستان سنندج است. در 15 هزارگزی جنوب خاور سنندج و 6 هزارگزی جنوب شوسه سنندج به همدان واقع شده. ناحیه ای است کوهستانی سردسیر و دارای 495 تن سکنه کردی زبان است. از چشمه مشروب میشود و محصولش غلات و شغل اهالی زراعت و گله داری است. زنان قالیچه و جاجیم و گلیم میبافند. راه مالرو دارد. ( فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

معنی کلمه هانیس در فرهنگ اسم ها

اسم: هانیس (دختر) (کردی) (تلفظ: hanis) (فارسی: هانیس) (انگلیسی: hanis)
معنی: چشمه

معنی کلمه هانیس در ویکی واژه

هانیس (جمع هانیس‌ها)
(هانیس در اصل از کلمه هانی بە معنی کانی کرفته شده که در زبان کردی به معنی چشمه می باشد که هانیس یعنی جمع از چشمه ها(به جای گفته می شود که چشمه زیاد دارد)

جملاتی از کاربرد کلمه هانیس

ادگار هوهانیسیان (ارمنی: Էդգար Սերգեյի Հովհաննիսյան؛ ۱۴ ژانویهٔ ۱۹۳۰ – ۲۸ دسامبر ۱۹۹۸) یک آهنگساز اهل ارمنستان بود.
کلاوس یوهانیس رئیس‌جمهور رومانی پس از دریافت نظرات مؤسسات قضایی دربارهٔ دستور اجرایی که آن را جرم‌زدایی عوامل دولتی می‌دانستند در ۲۰ ژانویه اعلام کرد که ریاست جمهوری از دولت درخواست کرده‌است از دستور خود صرف نظر کند.
آرتاک هوهانیسیان (ارمنی: Արտակ Հովհաննիսյան؛ زادهٔ ۱ اکتبر ۱۹۹۳) یک کشتی‌گیر در رشته کشتی آزاد اهل ارمنستان است که در بازی‌های المپیک تابستانی جوانان ۲۰۱۰ در سنگاپور در رشته کشتی آزاد در وزن ۴۶ کیلوگرم موفق به کسب مدال برنز شد.
وی در ۲۹ ژانویه ۱۹۴۶ در ایروان به دنیا آمد وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون مدال طلای وزارت فرهنگ جمهوری ارمنستان شده‌است. وی همسر باگرات هوهانیسیان بود.
هرجا که سنان تو جهانیست مسخر وانجا که ‌کفت عیش جهانیست مسلم
آرام مارتونی هوهانیسیان (ارمنی: Արամ Մարտունի Հովհաննիսյան؛ زادهٔ ۶ مارس ۱۹۶۳) یک سیاستمدار اهل ارمنستان است که از تاریخ ۱۹۹۹ تا تاریخ ۲۰۰۳ سمت نمایندگی دوره دوم مجلس ملی جمهوری ارمنستان را برعهده داشت.
آرفنیا گریگوری هوهانیسیان (ارمنی: Արֆենյա Գրիգորի Հովհաննիսյան؛ ۱۲ آوریل ۱۹۱۸ – ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۴) یک بازیگر تئاتر اهل ارمنستان بود.
آرمان هوهانیسیان (ارمنی: Արման Հովհաննիսյան؛ زادهٔ ۷ ژوئیهٔ ۱۹۹۳) بازیکن فوتبال در پست مدافع اهل ارمنستان است.
آرمن هوهانیسیان (ارمنی: Արմեն Հովհաննիսյան؛ زادهٔ ۷ مارس ۲۰۰۰ در ایروان) بازیکن فوتبال در پست مهاجم اهل ارمنستان است.
سخت شوریده کار گردونیست نیک دیوانه سارگیهانیست
عناصر پرده غیب و معانیست در این پرده حقایق در نهانیست
ادوارد کارنی هوهانیسیان (Էդվարդ Կարենի Հովհաննիսյան؛ زادهٔ ۱۰ ژانویهٔ ۱۹۸۳) یک سیاستمدار و حقوق‌دان اهل ارمنستان است که از تاریخ نوامبر ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۴ سمت استاندار استان آرماویر را برعهده داشت. وی پیشتر از تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۲۰ تا نوامبر ۲۰۲۱ در دولت سوم نیکول پاشینیان سمت ریاست کارگروه؟ جمهوری ارمنستان را برعهده داشت.
درویشی و عاشقی به هم سلطانیست گنجست غمِ عشق ولی پنهانیست
خواجو اگر چنانک جهانیست از علو زو درگذر که ما ز جهان در گذشته ایم
گل آن جهانیست نگنجد در این جهان در عالم خیال چه گنجد خیال گل
هر نقطهٔ جاه او جهانیست هر نکتهٔ خط او کتابیست
آرشاک هوهانیسیان (ارمنی: Արշակ Հարությունի Հովհաննիսյան) سیاستمدار اهل ارمنستان است که از تاریخ ۱۹۲۰ تا تاریخ ۱۹۲۰ سمت وزارت کشاورزی ارمنستان را برعهده داشت.
جهانیست جنگ و جهانیست صلح جهان معانی به فرسنگ نیست
خراب است دل آه! دلدار کو؟ جهانیست غم وای غمخوار کو؟
گرفتار غم رویت جهانیست نه در عشقت به عالم بنده تنهاست