ممتنع

معنی کلمه ممتنع در لغت نامه دهخدا

ممتنع. [ م ُ ت َ ن ِ ] ( ع ص ) شیر توانای غالب.( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). شیر نیرومندچیره. ( از اقرب الموارد ). || قوی گشته. ( ناظم الاطباء ). قوی گردنده. ( آنندراج ). || شاهق. بلند. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). || بازداشته. ( ناظم الاطباء ). بازایستنده. ( آنندراج ). آنکه از امری بازایستد. امتناع کننده. سرپیچنده. که امتناع کند. که سر باز زند. آبی. سرکش. مستنکف. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). || دشوار و متعذر. ( از اقرب الموارد ). || محال. ناممکن و نایاب. ( از ناظم الاطباء ). نابودنی. ناشدنی. که نتواند بود. ( یادداشت مرحوم دهخدا ) : بیشتر مردم عامه آنند که باطل و ممتنع را دوست دارند. ( تاریخ بیهقی ص 68 ).
گر بگویم قیمت آن ممتنع
هم بسوزم هم بسوزد مستمع.مولوی.مصلحتی فوت شود که تدارک آن ممتنع بود. ( گلستان ). که این طایفه گر هم بر این نسق روزگاری مداومت نمایند مقاومت ایشان ممتنع گردد. ( گلستان ). مقاومت با ایشان ممتنع است. ( گلستان ).
- سهل و ممتنع ؛ شعری که از فرط شیوایی و بلاغت آسان نماید، اما مانند آن هر کس نتواند گفت. و رجوع به سهل و ممتنع ذیل سهل شود.
- ممتنعالحصول ؛ دست نایافتنی. محال و ناممکن. ( ناظم الاطباء ).
- ممتنعالعلاج ؛ چاره ناپذیر. بی علاج. ( از ناظم الاطباء ).
- ممتنعالوصول ؛ نایاب و چیزی که رسیدن به آن محال بود. ( ناظم الاطباء ). نارسیدنی.
|| در رأیهای پارلمانی و جز آن ، کسی که از دادن رای موافق یا مخالف امتناع دارد. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). || ( اصطلاح منطق ) در اصطلاح منطق ، مفهومی است که عدم آن در خارج ضروری باشد. هرگاه ضرورت عدم بواسطه غیر باشد ممتنع بالغیر خواهد بود و اگر بالذات عدم او ضروری باشد ممتنع بالذات خواهد بود. ( دستور العلماء، از فرهنگ علوم عقلی ). اما ضروری الوجود و یسمی الواجب ، او ضروری العدم و یسمی الممتنع. ( حکمة الاشراق ص 27 ).
- ممتنعالوجود ؛ آن است که عدمش ضروری باشد، مقابل ممکن الوجود و واجب الوجود، مانند شریک باری تعالی و تقدس.
- ممتنع بالذات ؛ آنچه به ذات عدم او ضرور باشد. آنچه ذات او مقتضی عدم است. ( از تعریفات جرجانی ).
- ممتنع بالغیر ؛ آنچه ضرورت عدم او بواسطه غیر باشد. ( از دستورالعلماء ).
|| ( اصطلاح نحو ) نزد نحویان ، غیرمنصرف را گویند. ( کشاف اصطلاحات الفنون ). و رجوع به ترکیب های غیر شود. || ( اصطلاح بلاغت ) نزد بلغا، آن است که ربط چند مصراع طاق چنان کنند که به جهت اتمام آن مصراع دیگر نبشتن ممکن نبود. مثاله شعر:

معنی کلمه ممتنع در فرهنگ معین

(مُ تَ نِ ) [ ع . ] (اِفا. ) ۱ - امتناع کننده ، سرپیچی کننده . ۲ - ناممکن ، محال .

معنی کلمه ممتنع در فرهنگ عمید

۱. امتناع کننده، کسی که از امری یا کاری باز ایستد و سرپیچی کند.
۲. محال، غیرممکن.

معنی کلمه ممتنع در فرهنگ فارسی

امتناع کننده، کسی که ازامری یاکاری بازایستدوسرپیچی کند ، محال، غیرممکن
( اسم ) ۱ - آنکه از امری باز ایستد امتناع کننده سر پیچنده . ۲ - مفهومی است که عدم آن در خارج ضروری باشد . هر گاه ضرورت عدم بواسطه غیر باشد ممتنع بالغیر خواهد بود و اگر بالذات عدم او ضروری باشد ممتنع بالذات خواهد بود ( دستور ج ۳ ص ۳۳۳ : فرع . سج. )

معنی کلمه ممتنع در دانشنامه آزاد فارسی

مُمْتَنِع
(در لغت به معنی ناشدنی) در اصطلاح فلسفی، چیزی که واجب و ممکن نباشد؛ به تعبیر دیگر، چیزی که نمی تواند باشد، یعنی عدم، ضروری آن باشد. ممتنع الوجود به حصر عقلی بر سه گونه است: ۱. ممتنع الوجود بالذات: آنچه از فرض وجودش محال لازم می آید، مانند اجتماع نقیضین و شریک خداوند؛ ۲. ممتنع الوجود بالغیر: آنچه نبودنش به واسطۀ امری دیگر است، مانند عدم معلول به واسطۀ عدم وجود علت تامه؛ ۳. ممتنع الوجود بالقیاس: آنچه عدمش مستدعی وجود یا عدم امری دیگر است، مانند عدم یکی از دو امر متضایف نسبت به دیگری. گاه ممتنع به معنی محال دانسته شده، حال آن که ممتنع وصف وجود در خارج است و امکان تحقق ذاتی در خارج ندارد، در صورتی که محال امکان وقوع در خارج ندارد، مانند جمع حرکت و سکون در یک موضوع؛ به عبارت دیگر محال فرع بر تحقق موضوع است و وصف عوارض موضوع، حال آن که ممتنع وصف خود موضوع است.

جملاتی از کاربرد کلمه ممتنع

که بر حسب عقل و عادت هر دو ممتنع و محال است.
از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در این جلسه، ۲۴۴ نفر در رای‌گیری شرکت کردند، ۱۴۱ نماینده به این استیضاح رای مخالف دادند، ۹۳ نفر هم موافق استیضاح بودند و ۱۰ نفر هم ممتنع دادند و بدین ترتیب او توانست رای اعتماد دوباره مجلس را بگیرد.
خرق گردون ممتنع داند اگر نادان چه باک ممتنع باید که یابد کار معجز برتری
الر، مادر سالاری فمینیستی را به عنوان «یک دروغ ممتنع» رد کرد.
کرد خرد وحدت او را سجود ثانی او ممتنع اندر وجود
شعر ابن یمین بدست آور کان همه سهل و ممتنع یابی
از ۲۷۲ نماینده حاضر در جلسه مجلس، ۱۹۲ نفر به این استیضاح رأی موافق و ۵۶ نفر رأی منفی دادند. رأی ۲۴ نماینده نیز ممتنع بود و بدین ترتیب مجلس با اکثریت قاطع آرا شیخ الاسلامی را از وزارت برکنار کرد.
در ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ نیز جلسه استیضاح وی برگزار شد که با ۹۲ رای موافق و ۱۵۲ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ رای به فعالیتش در دولت ادامه داد و در این سمت ابقا گردید.
«وَ ما ذلِکَ عَلَی اللَّهِ بِعَزِیزٍ» ممتنع بل سهل علیه یسیر و معنی الآیة انّ من قدر علی خلق السّماوات و الارض لا یصعب علیه اعادة من کان حیّا ففنی.
گر بگویم قیمت این ممتنع من بسوزم هم بسوزد مستمع
آنکه پیدا بود خدا باشد ممتنع ذاتش از بدا باشد
ترا سهل باشد مرا ممتنع نه پای تو در سنگ آز آمدست
سخن عذب سهل ممتنعت بر همه شعر خواندن آسان کرد
ممتنع دان ازو جدایی او همه روشن به روشنایی او
در پنجم اکتبر ۲۰۱۶ شورای امنیت در رای‌گیری غیررسمی، آنتونیو گوترش پرتغالی را به سمت دبیرکل بعدی سازمان ملل متحد برگزید. گوترش ۱۵ رای مثبت در رای‌گیری ۱۴ مهر ۱۳۹۵ شورای امنیت کسب کرد. او ۱۳ رای موافق و ۲ رای ممتنع بدست آورد. لازم است ذکر شود که هیچ‌یک از اعضای برخوردار از وتوی شورای امنیت، رای منفی به او ندادند. همچنین گوترش در صفحهٔ شخصی خود در توییتر اعلام کرد: که شورای امنیت او را به عنوان دبیرکل سازمان ملل انتخاب کرده‌است.
اصلاحیه پلات توسط سناتور اورویل اچ. پلات در تاریخ ۲۵ فوریه سال ۱۹۰۱ به کنگره معرفی شد. این مجلس با رأی ۴۳ به ۲۰ به مجلس سنا تصویب شد و اگرچه در ابتدا توسط مجمع کوبا رد شد، این اصلاحیه در نهایت با رأی ۱۶ به ۱۱ با چهار رای ممتنع پذیرفته شد و با قانون اساسی کوبا ۱۹۰۱ ادغام شد.
۲۰۲ نماینده پارلمان به این قانون رای موافق و ۱۴۱ تن از آنها رای مخالف و دو نفر رای ممتنع دادند.
در روز ۱۰ دسامبر سال ۱۹۴۸ میلادی اعلامیه جهانی با ۴۸ رأی موافق، بدون رأی مخالف و ۸ رای ممتنع به تصویب رسید. شوروی، جمهوری سوسیالیستی شوروی اوکراین، جمهوری سوسیالیستی بلاروس شوروی، جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی، جمهوری خلق لهستان، چکسلواکی، عربستان سعودی و اتحادیه آفریقای جنوبی هشت نماینده‌ای بودند که رای ممتنع دادند. هندوراس و یمن (که در آن دوره جزو کشورهای عضو بودند) در رای‌گیری شرکت نکردند.
در این جلسه فرانسه، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و ۶ عضو دیگر به ارائه آن رای مثبت دادند. چین، روسیه و بولیوی رای منفی و اتیوپی، گینه استوایی و قزاقستان رای ممتنع دادند. چین و روسیه بارها تلاش کردند تا مانع برگزاری این جلسه شوند اما موفق نشدند.
گو جهان زیر و زبر شو من و عشقِ تو که هست دوستی ممتنع از هر دری و هر جایی