عافی

معنی کلمه عافی در لغت نامه دهخدا

عافی. ( ع ص ) عفوکننده. ( اقرب الموارد ). بخشنده. ( منتهی الارب ). || رائد. ( اقرب الموارد ). || خواهنده رزق و فضل و غیره. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). طالب معروف و احسان. ( مهذب الاسماء ). || ناپدید و نیست و مندرس کننده. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). || وارد. فرودآینده. || درازموی. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( اقرب الموارد ). || ( اِ ) مهمان. ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ). شوربای در دیگ عاریتی باز انداخته. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). آنچه در دیگ عاریتی بجا گذارند از مرق و آن اجرت گونه بود دیگ عاریتی را. ( از اقرب الموارد ). || باقی طعام در دیگ. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). ج ، عُفاة و عفی و عافیة. ( اقرب الموارد ).

معنی کلمه عافی در فرهنگ معین

[ ع . ] (اِفا. ) عفو کننده . ج . عفات .

معنی کلمه عافی در فرهنگ فارسی

عفوکننده، آمرزنده، درگذرنده ازگناه، ونیزبه معنی مهمان وخواهنده رزق وخواهنده فضل
( اسم ) آمرزنده عفو کننده گناه جمع عفات .

معنی کلمه عافی در ویکی واژه

عفو کننده.
عفات.

جملاتی از کاربرد کلمه عافی

ز شکر درد و داغ عشق یک دم نیستم غافل که قدر عافیت را هیچ کس چون من نمی‌داند
جدول ۹: معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی
مناطق معاف از مالیات همانند مناطق تجارت آزاد بین‌المللی است که شورای دولتی چین آن را تعیین کرده و در آن به امور تجارت بین‌المللی پرداخته شده و برنامه معافیت از مالیات در آن‌ها اجرا می‌شود. در این مناطق به بازرگانان خارجی اجازه داده می‌شود به سرمایه‌گذاری، مدیریت، تجارت بین‌المللی و توسعه امور ذخیره در انبارها، تهیه فراورده‌ها و صادرات با معافیت از مالیات و غیره بپردازند. اکنون در چین جمعاً ۱۵ منطقه مذکور از جمله منطقه معافیت از مالیات «وای گائو چائو» شانگهای وجود دارد که به نقاط مرتبط جدید اقتصاد چین و جهان مبدل شده‌است.
از جمله شاگردان و راویان حدیث از وی عبارتند از: قاضی ابوالفرج معافی بن زکریا، ابوالحسن دارقطنی، ابوحفص بن شاهین، ابوبکر دوری و ابوالمفضل شیبانی.
مالیات بر درآمد این استان با توجه به وجود منابع طبیعی سرشار کمترین مقدار مالیات در کانادا می‌باشد. خانواده‌ای با دو درآمد (۶۰٬۰۰۰ دلار) و دو فرزند در آلبرتا ۳٬۵۸۳ دلار از نیوفاندلند و لابرادور و ۹۹۰ دلار از آنتاریو کمتر مالیات پرداخت می‌کند. دلیل پایین بودن مالیات به سیستم مالیاتی واحد با نرخ پایین بر می‌گردد. این سیستم شامل بالاترین معافیت‌های پایه‌ای و خانواده‌ای در استان، رقم مالیات عمومی بر فروش، پایین‌ترین نرخ بنزین و گازوئیل، و مالیات بر املاک می‌باشد. تمام این‌ها بدین معنی است که با دادن مالیات کمتر پول بیشتری جهت مصرف خانواده باقی می‌ماند.
آزادی بیان توسط فصل سوم، ماده ۲۱ متمم قانون اساسی ژاپن تضمین شده است. معافیت‌های چندانی در این حقوق وجود دارد و مقامات و رسانه‌ها با طیف گسترده‌ای از افکار مدارا می‌کنند.
چون ترا عافیت نماید روی پس از آن بر طریق آز،مپوی
حصار عافیت شمع نیست جز فانوس چرا به خانه من بی ابا نمی آیی
ابراهیم شکوری با نزدیک به ۲۰ سال تأخیر در حالی سرباز شده که در روزهای اخیر کمتر خبرنگاری پیدا می‌شد که شایعه پایان کار او در پرسپولیس به این دلیل را باور کند؛ بنابراین تا زمانی که خبر به صورت رسمی اعلام شد، هیچ خبرگزاری یا وبسایت معروفی آن را در خروجی اش قرار نداد اما در نهایت او امروز بندهای پوتین خود را گره زد و خدمت سربازی را از مرحله آموزشی آغاز کرد.شکوری در طول این مدت دارای معافیت تحصیلی بوده و تا مقطع دکتری مشغول به تحصیل بوده است.
ابراهیم بن موسی بن ابی‌العافیه (؟ - ۹۶۱م) دومین امیر مکناسی بود. پس از درگذشت پدرش موسی بن ابی‌العافیه، با او بیعت شد، ۳۴۱ق. به هنگام امارات او، وضعیت مغرب در اضطراب بود و او چندان توانست آرامش برقرار سازد.
مجموع قرض‌های خارجی پیش از سال ۲۰۰۱م. را که در آینده جمهوری اسلامی افغانستان باید بپردازد یا معافیت حاصل نماید قرار ذیل می‌باشد.
باز بیرون تاز در میدان عقل و عافیت آن سیه پوشان کفر انگیز ایمان‌سوز را
عافیت خواستی از من چو دل من آن نیز بر سر کوی تو بی نام و نشانی دگر است
پس از سخنرانی سید روح‌الله خمینی در چهارم آبان ۱۳۴۳ در قم علیه تصویب اجازه استفاده مستشاران نظامی آمریکا در ایران از مصونیت‌ها و معافیت‌های قرارداد وین که خمینی آن را کاپیتولاسیون نامید، دستور دستگیری خمینی صادر شد. با پا درمیانی رئیس ساواک وقت در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۴۳ خمینی به ترکیه تبعید شد.
هزار گل ز جگر در کنار خنده ماست خزان عافیت ما بهار خنده ماست
بیمار فراق تو بحالیست در دور تو عافیت محالیست
عافیت کس نشان دهد؟ ندهد وز بلا کس امان دهد؟ ندهد
گفتم که کنم چو عید گردد از دست تو جام عافیت نوش
صحبت عافیتت گرچه خوش افتاد ای دل جانبِ عشق عزیز است، فرومگذارش
زنان اگر نماز برایشان واجب باشد تنها یکی از نمازها و ترجیحاً صبح را لزوماً باید بخوانند و باقی اختیاری است. شرکت نکردن زنان در دیگر نمازها، نوعی معافیت محسوب می‌شود.