شه کر

معنی کلمه شه کر در ویکی واژه

شه‌کر
شکر

جملاتی از کاربرد کلمه شه کر

باور بر این است که تأسیس شهرک‌های اسرائیلی به معنای انتقال جمعیت غیرنظامی اسرائیل به سرزمین‌های اشغال شده و بدین ترتیب بر اساس کنوانسیون چهارم ژنو غیرقانونی است. دیگر کارشناسان حقوقی که با این تفسیر از قانون مخالفند در این این باور مناقشه کرده‌اند.
در خانواده‌ای پرجمعیت با ۷ پسر به دنیا آمد که او کوچکترین آنهاست. دوران تحصیلاتش را تماماً در استانبول گذرانده و در رشته مدیریت وارد دانشگاه شد که به دلایلی آن را نتوانست به پایان برساند. در سال ۱۹۹۰ روزنامه نگاری پیشه کرد ولی در سال ۱۹۹۸ آن را رها کرده و به دنبال علاقه خود یعنی موسیقی رفت. وی در حال حاضر در دانشگاه هنرهای زیبای باکو مشغول به تحصیل در رشته آهنگسازی است. متأهل و پدر ۳ فرزند است.
بلایی زنو سوی شه کرد رو که داغی نهد بر سر داغ او
برو گزاف مگو چون به کنه او نرسی که هرچه عقل تو اندیشه کرد نیست چنان
تسخیر عکس روی تو آیینه کرد از آن در شیشه کرده است پری راهر آینه
در زمان امان‌الله‌شاه یکی از افراد او به نام وزیر محمدگل مهمند نایب‌الحکومهٔ ولایت بلخ بزرگ شد. وی سیاست پشتون‌سازی را در این ولایت پیشه کرد و نام بسیاری از مناطق ولایت بلخ را تغییر داد. محمدگل مهمند نام این شهر را از آق‌تیپه که نام تاریخی آن بود به اسپینکی که یک نام پشتو است، تغییر داد.
پدرم عبدالله از مردم بلخ بود در روزگار نوح پسر منصور سامانی به بخارا درآمد. بخارا در آن عهد از شهرهای بزرگ بود. پدرم کار دیوانی پیشه کرد و در روستای خرمیثن به کار گماشته شد. به نزدیکی آن روستا، روستای افشنه بود. در آنجا پدر من، مادرم را به همسری برگزید و وی را به عقد خویش درآورد. نام مادرم ستاره بود من در ماه صفر سال ۳۷۰ از مادر زاده شدم. نام مرا حسین گذاشتند چندی بعد پدرم به بخارا نقل مکان کرد در آنجا بود که مرا به آموزگاران سپرد تا قرآن و ادب بیاموزم. دهمین سال عمر خود را به پایان می‌بردم که در قرآن و ادب تبحر پیدا کردم آنچنان که آموزگارانم از دانسته‌های من شگفتی می‌نمودند.
غار اسپهبد خورشید (به طبری: لاپ کَمِر و ...) (یا نام‌های دیگر: کرکیل دژ، کیجاکچال، عایشه کرکیل در، لاپ کمر، دژ طاق، غار دربند کولا، دکان داوود، طاق ونداد هرمزد، دیوکلی و قلعه دیو سفید) اثری تاریخی است که بر سر راه سوادکوه به تهران در ناحیه دوآب در نوزده کیلومتری جنوب شهر پل سفید در شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارد. این غار در مسیر قلعه کنگلو و بر سینه لردکمر قرار دارد.
چو بشناخت آهنگری پیشه کرد وز آهنگری اره و تیشه کرد
در زمان امان‌الله‌شاه یکی از افراد او به نام وزیر محمدگل مهمند نایب‌الحکومهٔ ولایت بلخ بزرگ شد. وی سیاست پشتون‌سازی را در این ولایت پیشه کرد و نام بسیاری از مناطق ولایت بلخ را تغییر داد. محمدگل مهمند نام این شهر را از آی بیک که نام تاریخی آن بود به اِیبَک تغییر داد.
بد اندیش از آن کار اندیشه کرد دگرگونه نامردمی پیشه کرد
من به هوای قامتت عمر دراز یافتم زانکه همیشه کرده ام کسب هوای معتدل
چون بنگرم درو؟ که چو اندیشه کردمش صد عقده پیش فکر ز چین جبین نهاد
زیر پای مرکب و دست سوار من همی اندیشه کردم خیر خیر
فون آلتهاوس پس از جنگ وارد دنیای حقوق شد و حرفه وکالت پیشه کرد. به هر حال سال ۱۹۳۷ کاملاً نابینا شد. با این وجود به تحصیل در رشته حقوق ادامه داد و در دوره جنگ جهانی دوم به عنوان مدیر دادگاه منطقه برلین منصوب شد. پس از جنگ مدتی کوتاهی به عنوان مترجم با متفقین همکاری کرد. ارنست فون آلتهاوس در نهایت پس از بیماری کوتاه روز ۲۹ نوامبر سال ۱۹۴۶ درگذشت.
از این اثر تاریخی در متون تاریخی به نام طاق عایشه گرگیلی دژ نیز یاد شده‌است. در زبان مردم منطقه سوادکوه این غار به نام لاپ کمر معروف است. همچنین مردم روستاهای اطراف این غار را به نام «دیوکالی» به معنای «لانهٔ دیو» می‌شناسند. علاوه بر این به آن غار اسپهبد خورشید، کرکیل دژ، کیجاکچال، عایشه کرکیل در، لاپ کمر، دژ طاق، غار دربند کولا، دکان داوود، طاق ونداد هرمزد، دیوکلی و قلعه دیو سفید نیز گفته می‌شود.
و اما به دولت فرانسه، از رئیس‌جمهور که در این کنفرانس از تأیید کارتر از شاه مناقشه کرده‌است تشکر می‌کنم؛ و میل دارم که کارتر را نصیحت کنند که دست از پشتیبانی این شاه و این رژیم و این دولت، که همه خلاف قوانین است بردارند و به این کودتای نظامی تأیید نکنند و جلوگیری کنند، تا ایران آرامش خود را به دست بیاورد و چرخ‌های اقتصاد به گردش درآید و در آن وقت است که می‌شود نفت را به غرب و هر کجا که مشتری هست صادر کند.
سخن بسیار بود اندیشه کردند به کم گفتن صبوری پیشه کردند
دریغ آیدت آن چنان زندگی که در بیشه کردی بدین بندگی
اما آنان که در حق خاندان محمد ستم روا داشته بودند، [آن سخن را] به سخنی غیر از آنچه به ایشان گفته شده بود تبدیل کردند، و ما بر آنان که در حق خاندان محمد ستم کردند بدان دلیل که نافرمانی پیشه کرده بودند، عذابی آسمانی نازل کردیم.