سیلندر
معنی کلمه سیلندر در فرهنگ معین

سیلندر

معنی کلمه سیلندر در فرهنگ معین

(لَ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - لوله ای است استوانه ای شکل که در موتور اتومبیل تعبیه شده ، در داخل سیلندر پیستون حرکت می کند و گاز موجود در سیلندر را به سمت ته سیلندر - که در اصطلاح سرسیلندر گویند - می راند و در آن متراکم می کند. ۲ - نوعی کلاه استوانه ای دراز که

معنی کلمه سیلندر در فرهنگ عمید

۱. قطعه ای به شکل استوانه در موتور اتومبیل با سرپوشی که در داخل پیستون حرکت می کند و گاز بنزین و هوای فشرده در آن محترق می شود.
۲. [منسوخ] کلاه استوانه شکل سیاه رنگ که در مراسم رسمی بر سر می گذارند.

معنی کلمه سیلندر در فرهنگ فارسی

۱ - استوانه . توضیح باین معنی احتراز از استعمال این کلمه بیگانه اولی است . ۲ - لوله ایست استوانه ای شکل که در موتور اتومبیل تعبیه شده . در داخل سیلندر پیستون حرکت میکند و گاز موجود در سیلندر را به سمت ته سیلندر - که در اصطلاح سر سیلندر گویند - میراند و در آن متراکم میکند . پس از تراکم در سر سیلندر عمل احتراق صورت می پذیرد . و بر اثر احتراق پیستون - که به وسیله دسته پیستون به میل لنگ ختم میشود - در داخل سیلندر به حرکت آمده باعث گردش میل لنگ شود . انواع اتومبیلهای کنونی دارای چهار سیلندر شش سیلندر هشت سیلندر دوازده سیلندر می باشند . ۳ - کلاه اشتوانه یی دراز که با لباس رسمی پوشند .

معنی کلمه سیلندر در فرهنگستان زبان و ادب

{cylinder , cylinder bore} [قطعات و مجموعه های خودرو] محفظه ای استوانه ای در درون موتور که پیستون در داخل آن، براثر احتراق مخلوط سوخت و هوا، حرکت رفت وبرگشت دارد

معنی کلمه سیلندر در دانشنامه عمومی

سیلندر (موتور). سیلندر ( به فرانسوی: Cylindre ) یا استوانه، در موتورها و پمپ های رفت و برگشتی، فضایی استوانه ای است که پیستون در آن حرکت می کند. هر موتور، پمپ یا کمپرسور رفت و برگشتی، برای کارکرد نیاز به دست کم یک سیلندر دارد. معمولاً چند سیلندر در کنار یکدیگر و در بلوک سیلندر قرار می گیرند که با ریخته گری آلیاژهای آلومینیوم یا چدن ساخته شده و سپس ماشینکاری می شود. یک پیستون در داخل هر سیلندر توسط چند رینگ پیستون فلزی در شیار پیستون در اطراف سطح خارجی آن نصب شده، یک پیستون به طور معمول دو رینگ برای آب بندی فشاری و یک رینگ برای روغنکاری وبرگشت دادن روغن دارد. این حلقه ها در نزدیکی تماس با دیواره های سیلندر سوار بر یک لایه نازک از روغن قرار دارند. وجود این حلقه ها برای جلوگیری از نشت روغن و سوخت و سایش و اصطکاک با سطح بادوام دیواره سیلندر ضروری است.
فضای بین پیستون و سیلندر، با استفاده از رینگ های پیستون که در شیارهایی بر روی سطح خارجی پیستون قرار می گیرند، آب بندی می شود تا از نشت هوا و سوخت درموتورهای احتراقی به بیرون از سیلندر و نشت روغن به داخل آن جلوگیری شود.
اصولاً هر موتور احتراقی برای تبدیل انرژی سوخت به انرژی مکانیکی حداقل به یک سیلندر نیاز دارد ( اعم از موتورهای احتراق داخلی یا موتورهای احتراق خارجی ) حتی قبل از سال ۱۷۰۰ میلادی موتورهایی ساخته شده بودند که دارای سیلندر بودند. اولین کاربرد واقعی و عملی سیلندر با اختراع اولین موتور بخار توسط جیمز وات در سال ۱۷۶۹ اتفاق افتاد. وی یک موتور بخار ساخته بود که از یک سیلندر و یک پیستون و یک چرخ طیار تشکیل شده بود. از آن تاریخ تا به امروز هر موتور احتراقی که ساخته شده است در ساختمان خود قسمت سیلندر را داشته است. شکل، اندازه، نحوه قرارگیری و آرایش سیلندرها و تعداد آنها در بلوک سیلندر با توجه به قدرت مورد نیاز و اندازه موتور متفاوت بوده است.
معنی کلمه سیلندر در فرهنگ عمید

معنی کلمه سیلندر در ویکی واژه

لوله‌ای است استوانه‌ای شکل که در موتور اتومبیل تعبیه شده، در داخل سیلندر پیستون حرکت می‌کند و گاز موجود در سیلندر را به سمت ته سیلندر - که در اصطلاح سرسیلندر گویند - می‌راند و در آن متراکم می‌کند.
نوعی کلاه استوانه‌ای دراز که با لباس رسمی می‌پوشند.

جملاتی از کاربرد کلمه سیلندر

این لوکوموتیو که مابین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۴ تولید می‌شده دارای ۲۰ سیلندر و ۳۶۰۰ اسب بخار قدرت بوده است.
این لوکوموتیو که مابین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۷۲ تولید می‌شده دارای ۱۲ سیلندر و ۲۳۰۰ اسب بخار اسب بخار قدرت بوده است.
این لوکوموتیو که مابین سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۳ تولید می‌شده، دارای ۱۶ سیلندر، ۱۱۲٬۲۰۰ کیلوگرم وزن و ۱٬۵۰۰ اسب بخار توان بوده است.
این لوکوموتیو که مابین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۲ تولید میشده دارای ۸ سیلندر و ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت بوده است.
این لوکوموتیو که مابین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۱ تولید می‌شده دارای ۲۰ سیلندر، ۳۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۴ کیلومتر در ساعت سرعت نهایی بوده است.
این لوکوموتیو که مابین سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۱ تولید می‌شده دارای ۱۲ سیلندر و ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت بوده‌است.
این لوکوموتیو که مابین سال‌های ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۸ تولید می‌شده دارای ۱۲ سیلندر و ۱۰۹ تن وزن بوده است.
این لوکوموتیو که مابین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۸ تولید شده دارای ۱۶ سیلندر و ۳۵۰۰ اسب بخار توان خروجی بوده است.
یک اتومبیل سدان کوچک دو در بود که توسط آئودی در سال ۱۹۳۱ معرفی شد. تولید این خودرو در سال ۱۹۳۲ متوقف شد. موتور این خودرو یک موتور ۱۱۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر خطی بود که با پژو ۲۰۱ مشترک بود.
این لوکوموتیو که مابین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰ تولید می‌شده دارای ۲۰ سیلندر و ۳۶۰۰ اسب بخار قدرت بوده است.