دندان پزشک

دندان پزشک

معنی کلمه دندان پزشک در لغت نامه دهخدا

دندان پزشک. [ دَ پ ِ زِ ] ( ص مرکب ، اِ مرکب ) کسی که دندان را معالجه کند. طبیب دندان. پزشکی که در معالجه بیماریهای دندان و کشیدن و پر کردن آن و ساختن دندانهای مصنوعی تخصص دارد.

معنی کلمه دندان پزشک در فرهنگ معین

( ~. پِ زِ ) (اِمر. )کسی که دندان رامعالجه کند، طبیب دندان .

معنی کلمه دندان پزشک در فرهنگ عمید

طبیب دندان، کسی که امراض دندان را معالجه می کند.

معنی کلمه دندان پزشک در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) کسی که مرضهای دندان را معالجه کند طبیب دندان .
طبیب دندان، کسی که بیماری دندان رامعالجه میکند

معنی کلمه دندان پزشک در دانشنامه عمومی

یک دندان پزشک، که گاهی به نام جراح دندان یا عالمی شناخته می شود یک درمانگر است که حیطه تخصص آن در بررسی علائم، پیشگیری و درمان دندان و لثه است. تیم دندان پزشکی معمولاً شامل دستیارانی با تخصص های دستیار دندانپزشک، متخصص بهداشت دندان، تکنسین دندان پزشکی و گاهی دندان تراپ دارند.

معنی کلمه دندان پزشک در ویکی واژه

کسی که دندان رامعالجه کند، طبیب دندان.

جملاتی از کاربرد کلمه دندان پزشک

در زمینه پزشکی (آنیک استپانیان) اولین زن دندان‌پزشک ایرانی است که او در سال در سال ۱۹۱۲ میلادی در تهران به دنیا آمد. وی دختر آرتین استپانیان، از بنیان‌گذاران دندان پزشکی نوین ایران بود.
بنا بر قوانین کانادا تمام ایالات این کشور موظف به فراهم‌آوردن بهداشت و درمان رایگان برای تمام شهروندان و کسانی که به صورت قانونی به تبعیت این کشور درآمده‌اند هستند. به عبارت دیگر، بسیاری از خدمات بهداشتی و درمانی در کانادا بدون دریافت وجهی از بیمار ارئه می‌شود. البته برخی از درمان‌های غیرضروری (مانند: جراحی‌های زیبایی غیرضروری و برخی از مراقبت‌های دندان پزشکی. عموماً مشمول این قانون نمی‌شوند اما لیست اینگونه خدمات در استان‌های مختلف متفاوت است.
هم چنین مزایایی که کامپوزیت‌های حاوی زیرکونیا در دندان پزشکی دارند جذب نور توسط آن‌ها در مقایسه با فلزات است روکش‌های دندانی حاوی زیرکونیا نور را ازخود عبور داده و باعث می‌شود که روکش هم رنگ دندان شوند در حالیکه روکش‌هایی از جنس فلزات نور را از خود عبور نداده و باعث تیرگی و کبودی ظاهری دندان می‌شوند.
آناستازیا (پدر دیمیتری)، دیو و دلبر (ساعت)، در جستجوی نمو (کراش؛ لاکپشت پیر و یکی از ماهی‌های آکواریوم دندان پزشکی بنفش)، باب‌اسفنجی شلوارمکعبی (پاتریک ستاره)، شگفت‌انگیزان (سیندروم یا شگفت بچه)، گوژپشت نتردام (مجسمه در کلیسا)، شیرشاه (تیمون) و آلوین و سمورچه‌ها (تئودور)
زهراوی، اولین کسی است که در تاریخ دندان پزشکی، کاشت دندان را انجام داد.
پس از آنکه آنتونی هاپکنز و کلینت ایستوود از تأمین صدا برای نقش دکتر ولف دندان پزشک در، یمپسون، خودداری کردند، پرکینز این وظیفه را پذیرفت اما مرگ پرکینز عمل صداگذاری را متوقف کرد. سرانجام از صدای، هانک آزاریا که به‌طور معمول خود دیالوگ سیمپسون را تأمین می‌کرد، استفاده شد.
ایوان چندلر، پدر جردن چندلر دندان پزشک بود اما رؤیای فیلم‌سازی را در سر داشت. او از مایکل درخواست ۲۰ میلیون دلار پول برای ساخت فیلم‌اش کرد اما با مخالفت وی مواجه شد. سپس مایکل را تهدید کرد که در صورت ندادن پول، اتهامی را علیه وی ترتیب می‌دهد. اما مایکل درخواست او را نپذیرفت و ایوان نیز این اتهامات را مطرح کرد. جردن چندلر، پسری که این اتهامات را علیه مایکل مطرح کرد تنها ۲ روز پس از مرگ ناگهانی مایکل در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که مایکل هیچ‌گاه او را مورد آزار جنسی قرار نداد و به دستور پدرش مجبور شد تا این دروغ‌ها را بگوید و گفت ناراحت است که نتوانست از مایکل عذرخواهی کند. ایوان چندلر هم چندی پس از مرگ مایکل با اسلحه‌ای خودکشی کرد و درگذشت.
بازپرسان از تمامی کارکنان نورلند، مزرعهٔ محل سکونت مایکل و تک تک پسرانی که از آن مکان بازدید کرده بودند بازجویی به عمل آوردند و چیزی علیه مایکل نیافتند. در آخرین اقدام، آن‌ها تصمیم به عکس‌برداری از بدن برهنهٔ مایکل گرفتند. جکسون قبول کرد که در خانه‌اش از بدن برهنهٔ او به مدت ۲۵ دقیقه تفتیش به عمل بیاید. این تفتیش به منظور بررسی وجود تطابق دقیق، با تصویر ارائه شده از طرف جردن انجام شد. گفته شد که جردن تحت تأثیر داروی روان گردان سدیم آمیتال که پدر دندان پزشکش به وی خورانده بود علیه مایکل ادای اتهام کرده بود. ایوان در توجیه این اقدام خود گفت که برای عمل جراحی دندان پسرش از این ماده استفاده کرده بود، حال آنکه مصرف این مادهٔ توهم زا ممنوع بود.