دمع

معنی کلمه دمع در لغت نامه دهخدا

دمع. [ دَ / دَ م َ ] ( ع مص ) اشک باریدن چشم. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). رفتن اشک. ( المصادر زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ).
دمع. [ دَ ] ( ع اِ ) اشک چشم از اندوه و یا شادی. ج ، دموع ، اَدْمُع. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). اشک. سرشک. آب چشم. ( یادداشت مؤلف ). آب چشم. ج ، دموع. ( مهذب الاسماء ). اشک چشم. ( غیاث ). اشک. ( ترجمان القرآن جرجانی ص 49 ) :
شنیدم که می گفت و باران دمع
فرومی دویدش به عارض چو شمع.( بوستان ).- دمع ایوب ؛ درختی است. ( از اقرب الموارد ). شجرةالتسبیح. امدریان. دموع ایوب. ( یادداشت مؤلف ).
- دمع داود ؛ نام دارویی است. ( ناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ). دانه گیاهی دارویی است. ( از اقرب الموارد ).
|| ( اصطلاح پزشکی ) به اصطلاح حکما علتی است که آب از چشم بیرون می آید. ( آنندراج ) ( غیاث ).
دمع. [ دُ م ُ ] ( ع اِ ) نشان و اثر آب چشمه. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). نشان و اثری در مجرای دمعه. ( ناظم الاطباء ). نشان در مجرای اشک ، و آن خطی کوچک است. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه دمع در فرهنگ معین

(دَ ) [ ع . ] (اِ. ) = دمعه : اشک ، سرشک . ج . دموع .

معنی کلمه دمع در فرهنگ عمید

اشک، سرشک، اشک چشم.

معنی کلمه دمع در فرهنگ فارسی

اشک، سرشک، اشک چشم، قطره اشک، دموع
( اسم ) اشک سرشک جمع دموع .

معنی کلمه دمع در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی دَمْعِ: اشک
تکرار در قرآن: ۲(بار)
اشک چشم. و جاری شدن اشک. مصدر و اسم هر دو آمده است (مفردات - اقرب) ، فیض به معنی امتلاء و پر شدن و نیز به معنی جریان پس از پر شدن آمده است چنانکه در اقرب گفته در مجمع ذیل آیه اوّل می‏گوید: «فَیَضَ الْعَیْنُ مِنَ الدَّمْعِ» پر شدن آن است از اشک و در ذیل آیة دوّم فرموده: فیض جاری شدن به سبب امتلا است. علی هذا اگر «تفیض» را در دو آیه به معنی پر شدن بگیریم معنی چنین می‏شود: می‏بینی چشمشان از اشک پر می‏شود و اگر به معنی جریان باشد معنی آن است: می‏بینی چشمشان اشک می‏ریزد ولی ترجمه تحت اللفظی آن است که چشمشان از اشک جاری می‏شود ممکن است این ترکیب مجازی باشد مثل «فاض الوادی» و «جری المیزاب» که به معنی آب از دره و آب از ناودان جاری شده است و این ترکیب قهراً برای مبالغه است گوئی چشم از کثرت اشک جاری است چنانکه بیضاوی و زمخشری گفته است. در کشّاف ذیل آیه اوّل می‏گوید: یعنی پر می‏شود از اشک تا جاری شود زیرا فیض پر شدن ظرف و ریختن از جوانب آن است و در ذیل آیه دوّم می‏گوید: من بیانیّه است این مثل «تفیض دمعاً» است و «من الدمع» تمیز است و این رساتر است از اینکه گفته شود: اشک جاری است زیرا گوئی چشم خودش اشک روان است .

جملاتی از کاربرد کلمه دمع

دمعی صدید عن جروحی فی‌الحشا بل ذاب روحی فی الهوی هافا نظر
اول دمع جری فوقه؟ و اول حزن علی راحل؟
تولید چوب سفیدار و چنار برای مصارف ساختمانی و صنعتی از دیرباز در رودمعجن رایج بوده‌است.
ز دیده خون رودم محرم دو دیده رود فدع یودع یا دمع طرفی الباکی
حبیبی راحل والقلب هایم و روحی ذاهب والدمع سایل
در ۱۳ آذر ۱۳۹۷، دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تهران، در حمایت از اعتصابات کارگری و معلمان تجمع کردند. دانشجویان با ضدمعترضین بسیجی درگیر شدند. دانشجویان شعارهای «توپ، تانک و سلاح دیگر تأثیری ندارند»، «کارگران و دانش‌جویان متحد می‌شوند»، «معلمان زندانی، کارگران و دانش آموزان باید آزاد شوند» و «مرگ بر این دولت فریبکار» شعار دادند. در جای دیگر تهران، دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی به حضور اعضای وزارت اطلاعات در دانشگاه اعتراض کردند.
مثال‌هایی که در زیر نوشته شده‌است دارای کژتابی نیست؛ زیرا کژتابی به مفهوم چندمعنایی ناخواسته است. گوینده در متن‌های زیر به عمد ابهام در کلام آورده‌است. (نک: بهاءالدین خُرّمشاهی، کژتابی‌های ذهن و زبان، تهران: ناهید)
دنیا به دین خریدنت از بی‌بصارتی‌ ست ای بدمعاملت، به همه هیچ می‌خری
غدرالعشق فزلت قدمی مزج‌الفرقة دمعی بدمی
ابلعی یا ارض دمعی قد کفی اشربی یا نفس وردا قد صفا
رودمَعجَن به گویش کوهسرخی: رُذمَهجَن یا رُی مَهجَن روستایی در شمال‌غرب شهرستان تربت حیدریه در استان خراسان رضوی است. روستای رودمعجن در ۴۸ کیلومتری شمال‌غرب شهر تربت حیدریه و در بخش بایگ قرار دارد. این روستا یک منطقهٔ کوهستانی با رودخانهٔ پرآب و آبشار بلند و کوه‌های مرتفع از مناطق مناسب گردشگری است.
تا کرد مرا گذر سماع تو به سمع ماننده شمع آتشینم دم و دمع
از رنگ گل تا رنج خار کتابی از قدمعلی سرامی است که در سال ۱۳۶۸ منتشر و در مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کتاب شایسته تقدیر معرفی شد.
بهر مشروطه همچو مروارید در لگن ریخت دمع پارلمان
به تازگی نیز در اطراف آبشار رودمعجن غار های یافت و کشف شده که از گردشگاه های این روستاست.
اما از پایان دورهٔ قاجار املای «رودمهجن» به «رودمعجن» تغییر یافته‌است.[۲]. ممکن است «رودمهجن» شکل دگرگون‌شدهٔ «رودماه‌جان» و «رودماهگان» باشد.
هرگاه نام رودمعجن بر زبان آید، بی‌درنگ چشمه‌های سرد، آب‌وهوای پاک، کوچه‌باغها و رودخانهٔ پرآب میان تنگه‌های سربه‌فلک‌کشیده، مزارع سرسبز و آبشار بلند با صدای مهیب آب، باغ‌های میوه و مناظر طبیعی و فرح‌بخش در ذهن بیننده تداعی می‌شود.
در تاریخ ۲۰ آوریل ۲۰۲۰، فیس‌بوک اعلام کرد از اتفاقات و پیام‌های مربوط به معترضین ضد قرنطینه جلوگیر خواهد کرد. فیس بوک ادعا کردمعترضین با رعایت نکردن پارامترهای بهداشتی اجباری توسط دولت، غیرقانونی هستند. با اینکه فیس بوک ظاهراً به خواست خود این عمل را انجام داده‌است، آقای ترامپ ادعا کرده‌است که فیس بوک با دولت‌های ایالتی برای نقض آزادی بیان تبانی کرده‌است.
شودالون: مرکز و اقامتگاه بوم گردی و گردشگری رودمعجن[پیوند مرده]
گرچه ازویرانه من جغد وحشت می کند درخرابات مغان دانندمعمورم هنوز