دلبستگی

معنی کلمه دلبستگی در لغت نامه دهخدا

دلبستگی. [ دِ ب َ ت َ / ت ِ ] ( حامص مرکب ) حالت و چگونگی دلبسته. محبت و رغبت و دوستی و مودت و عشق. ( ناظم الاطباء ). گرایش خاطر. میل نهان. علاقه. علقه. تعلق خاطر : از آنجا که فرط اعتنا و دلبستگی و وفوراهتمام و مرحمت پادشاه مشفق اقتضا کند. ( جهانگشای جوینی ). و با اینهمه از هر دو طرف دلبستگی بود. ( گلستان سعدی ). هرچه دیر نپاید دلبستگی را نشاید. ( گلستان ). غایت دلبستگی و اهتمام و حمایت او آن بود که... ( ترجمه محاسن اصفهان آوی ص 95 ). اگر رونده راه را به آن اندک تعلقی و دلبستگی است میان او و میان مقصود آن سد عظیم و حجاب اکبر است. ( انیس الطالبین ص 53 ).
ریشه نخل کهن سال از جوان افزونتر است
بیشتر دلبستگی باشد به دنیا پیر را.صائب.|| علاقه معنوی. ( غیاث ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || آزردگی. || اضطراب. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه دلبستگی در فرهنگ عمید

عشق، علاقه، محبت.

معنی کلمه دلبستگی در فرهنگ فارسی

حالت و کیفیت دلبسته . ۱ - محبت علاقه عشق . ۲ - آزردگی . ۳ - اضطراب .

معنی کلمه دلبستگی در فرهنگستان زبان و ادب

{attachment} [روان شناسی] گرایش کودک به برقراری ارتباط نزدیک و صمیمانه با برخی از افراد و احساس امنیت بیشتر در حضور آنها، مانند ارتباط فرزند با والدین

جملاتی از کاربرد کلمه دلبستگی

دلبستگییی که با میانت دارم تا چون کمرت میان تهی نشماریش
بدان قرار که دلبستگی نماند و فصلی از آن دو زلف پریشان بیقرار بگوید
امیر اسماعیل سامانی (شوال ۲۳۴ هـ.ق. فرغانه – صفر ۲۹۵ هـ.ق. بخارا) از امیران دودمان سامانیان بود. وی شهر بخارا را به پایتختی برگزید و به زبان و ادب فارسی دلبستگی بسیار داشت. رودکی سروده‌هایی در ستایش او دارد.
داستان این فیلم برداشتی آزاد از رمانی با همین نام نوشته روح‌الله رشیدی است و دلبستگی‌های یک نقاش ساختمان عاشق سینما را روایت می‌کند که در تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است.
جواب نامه من قاصد از دلدار چون آرد؟ که از دلبستگی ز انجا کبوتر بر نمی گردد
آندره مکین در سال ۱۹۵۷ در کرانسویارسک سیبری زاده می‌شود اولین قصه‌های دوران کودکیش را از جد مادری‌اش به زبان فرانسه می‌شنود و همین امر بی‌گمان باعث دلبستگی و شیفتگی فراوان او به زندگی در فرانسه می‌گردد. در بدو ورود به فرانسه در سال ۱۹۸۷ کتابهای «دختر یک قهرمان اتحاد جماهیر شوروی» و «اعترافات یک پرچمدار شکست خورده» را برای مؤسسات انتشاراتی فرانسوی فرستاد و هر بار بدون اینکه خوانده شوند به او برگردانده شدند
تراچون بازگشتت سوی یارست چرا دلبستگی در کوی یار است
روشندل و دلبستگی تن چه خیال است؟ خورشید و نظربازی روزن چه خیال است؟
نیست مجنون را به اسباب جهان دلبستگی خانه بر پا ساختن از سیل بی پروا مپرس
بدعوی سخن و دلبستگی بجهان لب گشاده چه حاجت؟ درگشاده بس است
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا یکی از نهادهای مستقل دانشجویی ایران است که سابقه فعالیت آن به سال ۱۳۴۴ بازمی‌گردد. این نهاد در سالهای اخیر دلبستگی بیش از پیش به نظام جمهوری اسلامی ایران یافته و هر سال انتخابات خود را با پیام سیّد علی خامنه‌ای برگزار می‌کند.
اسماعیل آشتیانی متخلص به شعله، از نقاشان ایرانی و شاگردان کمال الملک بود. او در سال ۱۲۷۱ خورشیدی در تهران به دنیا آمد. وی آموزش خود را در مدرسه‌های اسلام و دارالفنون به انجام رساند. دلبستگی به نگارگری و استعداد در این هنر، از کودکی در وی آشکار شد. نخستین کارهای او نسخه برداری از نگارهای شاهنامه فردوسی بود که بر هر چه در دسترسش قرار می‌گرفت، ترسیم می‌کرد (بنی احمد ۲۷–۲۸).
حرفی بگو که باعث دلبستگی شو صائب به ذوق دام تو از صد چمن گسیخت
پرپایهٔ پژوهه‌ای از کالیری، بسیاری از نمادهای سکه‌های فره‌ترکه‌ها همچو پرچم، بنای یادواره، هیئت ظاهری شخص ایستاده در روبروی آن، برگرفته از هخامنشیان‌است. دریایی برآن‌است که اگرچه فره‌ترکه‌ها احتمالاً کاربرد درست بنایی همچو کعبهٔ زردشت را نمی‌دانسته‌باشند، اما هنوز اهمیتی ایدئولوژیک نزد آنان می‌داشت. از این روی، از شباهت سکه‌های اردشیر با سکه‌های متأخر حاکمان محلی پارس، می‌توان چنین پنداشت جنبشی برپایهٔ سنن ایرانی و دلبستگی حاکمان محلی پارس بدان وجود داشته است. البته این لزوماً بدان معنا نیست که اردشیر در همهٔ امور به شاهان محلی پارس مرتبط بوده است.
آقاسی به مثنوی مولوی و دیگر کتاب قدما مانند حکیم طوس، خاقانی و بزرگان ادبیات پارسی دلبستگی داشت. گفته شده ظاهر خاص و درویش بودن او باعث شده بود از حوزه هنری اخراج شود. او بعضاً در شعرهای خود به عملکرد مسئولین بعد از جنگ انتقاد می‌کرد. به گفته دوستانش همیشه لباس ساده می‌پوشید و سعی می‌کرد مثل مردم باشد.
ادیب تا سن ۱۶ سالگی به نثرنویسی اهتمام می‌ورزید ولی از ۱۷ سالگی بیشتر به شعر و شاعری روی آورد و با دلبستگی و علاقه‌ای که به شاعران و اشعار شعرای دوران مشروطه پیدا کرده بود، به سرودن شعر در همین سبکِ نوپا که از جهت موضوع و مطلب دیرینگی نداشت و موضوع آن مسایل روز بود، پرداخت.
تنهایی عاطفی ناشی از فقدان روابط عمیق و پرورشی با افراد دیگر است. ویس مفهوم تنهایی عاطفی خود را با تئوری دلبستگی پیوند زد.
بهر زبان که دانید توانید فزایش بندگی و دلبستگی های مرا به روی و خوی ایشان که از بخت گشایش و از بار خدا بخشایش است بر سرایند و باز نمایند و هر گونه کاری که سرانگشت نیروی من بنده اش گره گشائی آرد در خواه فرمایش کنند، چه بسیار از این آغاز بدرود شرمنده ام و سرافکنده.
در آن دیار که دلبستگی به زلفی نیست کسی چگونه در آن قید پای بند شود