دستیار کارگردان

معنی کلمه دستیار کارگردان در فرهنگستان زبان و ادب

{assistant director} [سینما و تلویزیون] شخصی که وظایف متنوعی از قبیل برنامه ریزی زمانی و هماهنگی گروه تولید و برگزاری تمرین ها را که کارگردان به وی محول کرده است، بر عهده دارد

معنی کلمه دستیار کارگردان در ویکی واژه

شخصی که وظایف متنوعی از قبیل برنامه‏ریزی زمانی و هماهنگی گروه‏ تولید و برگزاری تمرین‌ها را که کارگردان به وی محول کرده است، بر عهده دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه دستیار کارگردان

او در فیلم مشهور کلیا، دستیار کارگردان بود.
وی سومین فرزند خانواده بود. او با فیلم سلطان قلب‌ها به سینما علاقه‌مند گشت اما با مخالفت پدرش مواجه شد. در دبیرستان تئاتر کار می‌کرد و به واسطهٔ همین با محمود استادمحمد آشنا شد و از طریق او به گروه کارگردانی یک نمایش معرفی شد و سال ۵۹ اولین کار حرفه‌ای خود را به نام «مأموریت حساس» در سالن چهارسوی تئاترشهر بازی کرد. در سال ۶۰ کارمند تلویزیون شد و تا سال ۶۴ در صداوسیما دستیار کارگردان بود. وی همچنین در نمایش «حاکم» یک شبه ایفای نقش کرد. عباس پورعرب، برادر وی، در ۱۶ آذر ۱۳۹۶ بر اثر تصادف درگذشت.[نیازمند منبع]
برگمان کار خود را در سال ۱۹۴۱ و با بازنویسی فیلمنامه شروع کرد، اما اولین کار مهم‌اش را با نوشتن فیلمنامهٔ عذاب (۱۹۴۴) آغاز کرد که در براساس داستانی است که برگمان در رابطه با سال آخر مدرسه نوشته‌است. او همچنین دستیار کارگردان این فیلم نیز بود. اولین فیلم مهمی که برگمان فیلمنامهٔ آن را نوشت و کارگردانی کرد زندان نام دارد که در سال ۱۹۴۹ ساخته شد و ششمین فیلم برگمان است. این فیلم که در ۱۸ روز ساخته شد، در رابطه با تن‌فروشی است که خودکشی کرده‌است و با این که با استقبال منتقدان روبه‌رو نشد، اما زمانی یکی از فیلم‌های مورد علاقه او بود.
ابراهیم شیبانی (زاده ٢٦ مهر ١٣٥٩، تهران) کارگردان، دستیار کارگردان و بازیگر ایرانی است. وی فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی از دانشکده سینما تئاتر است. شروع فعالیت سینمایی او در مقام دستیاری کارگردان از سال ۱۳۷۶ با درخت گلابی آغاز شد.
در سال ۱۳۴۷ پیشنهاد همکاری با تلویزیون ملی ایران، فرصت مناسبی برای فیلم‌سازان جوانی همچون آربی اوانسیان پیش آورد. در آن زمان وی در مدرسهٔ عالی تلویزیون مشغول تدریس تحلیل فیلم و نقد بود. آربی برای اولین بار در سینمای ایران، پیشنهاد کرد سه نفر از دانشجویان مدرسهٔ عالی سینما دستیار کارگردان این فیلم باشند: ژیلا مهرجویی، رضا علامه‌زاده، و هوشنگ آزادی‌ور.
وی هم‌چنین در فیلم شطرنج باد و مجموعه‌های تلویزیونی دلیران تنگستان (قسمت دهم) و سمک عیار (قسمت هشتم) دستیار کارگردان بود.
دستیار کارگردان در سریال تجربه به کارگردانی سیروس حسن پور ۱۳۸۲
آکی کائوریسماکی در ۴ آوریل ۱۹۵۷ در شهر اوریماتیلا در کشور فنلاند چشم به جهان گشود. پس از پایان تحصیلاتش در رشته مطالعات رسانه‌ای در دانشگاه تامپره در فنلاند اولین کارش را در کنار برادرش میکا کائوریسماکی به عنوان دستیار کارگردان آغاز کرد. نخستین فیلمی که توجه همگان را جلب کرد، فیلم جنایت و مکافات در سال ۱۹۸۳ بود که از روی داستانی از فئودور داستایوسکی ساخته شد و سپس او با فیلم «کابوی‌های لنینگراد به آمریکا می‌روند» ذهن تمام جهانیان را به خود معطوف کرد.
محمدرضا اعلامی کار خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه در سینما و تلویزیون شروع کرد. او که در فیلم خط قرمز به عنوان دستیار کارگردان قرار گرفته بود کار حرفه‌ای خود را با ارائه فیلم نقطه ضعف آغاز کرد.
عامری‌پور، فرزند حاج حمادی نبهانی کعبی است که در ۲۴ بهمن ۱۳۱۵ در منطقهٔ عامری اهواز زاده شد. او در کودکی مادر خود را از دست داد. پس از گرفتن دیپلم ریاضیات، در ادارهٔ برق اهواز استخدام شد. سپس به‌خاطر قدرت صحبت به زبان انگلیسی با خارجی‌زبانانی که در حوزهٔ نفت و شرکت نفت شاغل بودند به‌عنوان راهنما و مترجم همکاری کرد. این ارتباط باعث ایجاد علاقه در وی به فیلم و سینما شد.به دنبال آن در سال ۱۳۴۰ به‌خاطر کار در حوزهٔ سینما با کشتی کوئین مری به آمریکا سفر کرد و در هالیوود به‌عنوان تدوین‌گر و دستیار کارگردان مشغول به کار شود. وی کمک‌کارگردانی جان فورد را نیز به‌عهده داشت.