خودسر

معنی کلمه خودسر در لغت نامه دهخدا

خودسر. [ خوَدْ / خُدْ س َ ] ( ص مرکب ) بی باک. گستاخ. بی ترس. دلیر. به خیال خود. سرکش. متمرد. سخت سر. ( ناظم الاطباء ). مستبد. مستبدبالرأی. خودرأی. خلیعالعذار. آنکه طاعت کس نکند. آنکه برای خود کار کند. ( یادداشت مؤلف ) :
دوش در بزم تو دیدم ز دل خود سر خویش
آنچه پروانه ندیده ست ز بال و پر خویش.کلیم ( از آنندراج ).اشک را در چشم از لخت جگر نتوان شناخت
طفل خودسربود رنگ هم نشینان برگرفت.کلیم ( از آنندراج ).

معنی کلمه خودسر در فرهنگ معین

( ~. سَ ) (ص مر. ) ۱ - مستبد. ۲ - سرکش . ۳ - بی باک .

معنی کلمه خودسر در فرهنگ عمید

۱. آن که به میل و ارادۀ خود عمل می کند، خودرٲی.
۲. آن که به قوانین اجتماعی پابند نیست.
۳. دارای استقلال.

معنی کلمه خودسر در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - آنکه بمیل و اراده خود کار کند به رای دیگران و نظامات اجتماع اعتنا نکند خودرای . ۲ - متمرد . ۳ - بی باک گستاخ .
بی باک گستاخ

معنی کلمه خودسر در فرهنگستان زبان و ادب

{maverick} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] ← سیاستمدار خودسر

معنی کلمه خودسر در ویکی واژه

مستبد.
سرکش.
بی باک.

جملاتی از کاربرد کلمه خودسر

دلم کین نخل مومی را بر اورد چوشمع از شرم در خودسر فرو برد
درین گلشن که سیر رنگ و بوی خودسری دارد جهانی آمد اما من ز یاد آمدن رفتم
ز سهر اگر همه بگذری‌، تو همان به سایه برابری به علاج شعلهٔ خودسری نمی ازجبین حیا طلب
غرور خودسری از پست‌فطرتان بید‌ل دمیده آبله‌ای چند ازکف پایی
غرور خودسریها ابجد نشو و نما باشد ز تخم اول به جز رگهای‌گردن برنمی‌آید
نفر و زخمی شدن شمار بسیار بیشتری از تظاهرکنندگان انتشار یافته‌است.»آقای بان یادآور می‌شود که ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در راس جمع کثیری از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل نگرانی شدید خود را نسبت به خشونت بیش از اندازه ماموران دولتی علیه تظاهرکنندگان، بازداشت‌های خودسرانه و کشتار آنان، به خصوص به دست اعضای شبه نظامیان بسیج ابراز داشته‌است.بی‌بی‌سی فارسی
هوروویتز در طول چندین دهه تا زمان مرگش برای توسعه جامعه‌شناسی سیاسی تلاش کرد که بتواند میزان آزادی شخصی یک جامعه و خشونت مورد تأیید دولت را بسنجد. در نتیجه کار او، استانداردی برای کیفیت زندگی در هر ملت یا نظام اجتماعی خاص بر اساس تعداد افرادی که به‌طور خودسرانه کشته، معلول، مجروح، زندانی یا محروم شده‌اند آزادی‌های مدنی ساخته شده‌است.
مشکل آنست که مارارخ وقدّت هوسست ورنه خودسرووگل اندرهمه بستان باشد
دولت باراک اوباما، محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج و عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران را به اتهام «نقض جدی حقوق بشر مردم ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۸۸ و برای «هم‌بستگی با قربانیان شکنجه، سرکوب و بازداشت‌های خودسرانه» در ایران تحریم کرد. بی‌بی‌سی فارسی، دویچه‌وله فارسی
رسم و رهیش نیست به جز حرص و خودسری از پا فتادهٔ هوس و کشتهٔ هوی‌ست
استبداد یا خودسری ریشه عربی دارد و معنای دقیق آن به زبان فارسی، «رفتار خودکامه، خودسرانه یا دلبخواهی» است.
عفو بین‌الملل این بازداشت‌ها را به‌عنوان «دستگیریهای خودسرانه» محکوم کرد. لین مالوف، مدیر امور پژوهشی خاورمیانه دیدبان گفت: «آنچه در چند روز اخیر مشاهده کرده‌ایم، تعدی خطرناک به آزادی اجتماعات و بیان می‌باشد.»
روایت آتنا فرقدانی از دو هفته بازداشت خودسرانه، شکنجه و تلاش برای مسموم کردنش در زندان
اشک را در چشم از لخت جگر نتوان شناخت طفل خودسر بود رنگ هم‌نشینان برگرفت
کنفوسیوس همه جا طرفدار نظم و قدرت قانونی حکومت و درعین حال مخالف استبداد و خودسری پادشاهان بود. همچون فلاسفه هند حق سلطه و قدرت مطلقه را برای پادشاه قائل نشد، بلکه آن را موکول به رضایت ملت نموده‌است، چنان‌که می‌گوید: کسی بر امپراتوری سلطنت خواهد کرد که ملت رضایت دهد و کسی سلطنت را از دست می‌دهد که رضایت ملت را از دست دهد.
علی‌اف بر یک رژیم اقتدار گرایانه در آذربایجان حکمرانی می‌کند، که در آن انتخابات آزاد و منصفانه نیست، قدرت در دست علی‌اف و بقیه خانواده‌اش متمرکز است، فساد وافر است، و نقض حقوق بشر در جمهوری آذربایجان (که شامل شکنجه، دستگیری و بازداشت خودسرانه و نیز آزار روزنامه‌نگاران و سازمان‌های مردم نهاد می‌شود) شدید است. مناقشه قره‌باغ به‌طور پراکنده در دوره ریاست جمهوری علی‌اف ادامه یافت، و در سال ۲۰۲۰ به صورت جنگ قره‌باغ درآمد که منجر به یک توافقنامه صلح شد، که به موجب آن آذربایجان بیشتر اراضی قاراباغ، که در جریان جنگ اول قره‌باغ تأسیس شده‌بود، را بازپس‌گرفت.
در ۱۳ اکتبر از طرف منابع غیررسمی در رسانه‌ها اعلام شد که، قرار است او به عنوان مسئول خودسر قتل جمال خاشقجی معرفی شده و ولیعهد از این اتهام مبری شود. این پیش‌بینی رسانه‌ها یک هفته بعد، پس اعتراف رسمی عربستان سعودی به مرگ خاشقجی و ادعای کشته شدن اشتباهی او در یک مشاجره، با برکناری ژنرال عسیری از همه مسئولیت‌ها تأیید شد.
دیو مهیب خودسری، چون ز غضب گرفت دم امنیت از محیط ما، رخت ببست و گشت گم
امروز زندان اوین همچون استادیوم ورزشی سانتیاگو شیلی بعد از کودتای ۱۹۷۵ پینوشه، به زندانی خونین که خودسری در آن حکومت می‌کند تبدیل شده‌است.
دارد جهان اقبال‌، ادبار در مقابل بر خودسری مچینید هرجا سری‌ست پایی‌ست