خوانندگی

معنی کلمه خوانندگی در لغت نامه دهخدا

خوانندگی. [ خوا / خا ن َن ْ دَ / دِ ]( حامص ) سرودگویی. نغمه سرایی. آوازخوانی. تغنی. ( ناظم الاطباء ). || قرائت. ( یادداشت بخط مؤلف ). || صفت خواننده. ( یادداشت بخط مؤلف ).

معنی کلمه خوانندگی در فرهنگ عمید

شغل و عمل آواز خوان، آواز خوانی.

معنی کلمه خوانندگی در فرهنگ فارسی

آوازه خوانی
سرود گویی بغمه سرایی

معنی کلمه خوانندگی در دانشنامه عمومی

خوانندگی یا آوازخوانی عمل تولید اصوات موسیقایی با استفاده از صدای انسان است. تفاوت آن با سخن گفتن معمولی در ریتم و تونالیته آن است. کسی که آواز می خواند را خواننده یا آوازه خوان می نامند.
آوازه خوانان هر کدام به تناسب فرهنگ و ملیت، گونه ای از موسیقی را اجرا می کنند که آواز نامیده می شود و ممکن است با همراهی یا بدون همراهی ساز باشد.
عمل آوازه خوانی معمولاً توسط گروهی از موسیقی دانان مانند گروه کری با صداهایی در محدوده های متفاوت، یا در کنار مجموعه ای از نوازندگان نظیر یک گروه راک یا گروه باروک انجام می شود.
از بسیاری جهات آواز انسانی را می توان شکلی از سخن گفتن دانست. تقریباً هر کس که حرف می زند می تواند آواز هم بخواند. اما آواز خواندن برای کسانی که تارهای صوتی شان آسیب جدی دیده است یا دچار فلجی در یکی یا هر دو تارهای صوتی هستند، ممکن نیست.
آوازه خوانی ممکن است رسمی یا غیر رسمی باشد، از پیش معلوم باشد یا بداهه خوانی شود. آواز خواندن ممکن است برای لذت، آسایش، آیین، آموزش یا برای منافع مادی انجام شود.
مهارت در آواز خواندن تنها با صرف زمان، آموزش، کار و تمرین منظم ممکن می شود.
آوازه خوانان حرفه ای اغلب در یک سبک موسیقی فعالیت می کنند؛ مثلاً موسیقی کلاسیک یا راک و زیر نظر معلمان و مربیانِ آواز آموزش می بینند.
برای اینکه خواننده بتواند از حداکثر ظرفیت و توانایی های خود در خوانندگی استفاده کند، به سراغ مربیان صداسازی می رود.
شاید بتوان گفت تمامی آموزش هایی که به استفاده از صدا مرتبط است، با تنفس آغاز می شوند. فن بیان، گویندگی، دوبلاژ، آواز و هر هنر دیگری که با صدای ما سروکار دارد، نیازمند این است که تنفس مناسب منجر به سوخت رسانی درستی شود.
صدای پرقدرت، دلنشین و پر از احساس صدایی نیست که با نفس گیری طولانی یا خیلی پرحجم تولید شود. اتفاقا برعکس، با تنفسی کوتاه و خلاصه، اما از محل درستی انجام می شود.
تنفس درست باعث میشود تارهای صوتی از آسیب در امان باشند، حتی وقتی شما صدای خیلی بلندی تولید می کنید و یا به مدتی طولانی صحبت یا سخنرانی می کنید و یا آواز می خوانید.
تنفس صحیح برای خواندن، باید با تمرین های درست و پیوسته، به شکلی در سیستم تنفسی ما هنگام خواندن و یا حتی صحبت کردن نهادینه شود، که دیگر نیازی به فکر کردن به آن نباشد. همانند رانندگی که در آن نیازی به فکر کردن به گرفتن کلاچ و عوض کردن دنده نیست و به صورت ناخودآگاه انجام می گیرد.

جملاتی از کاربرد کلمه خوانندگی

دگر گفت: کز راه خوانندگی زند هر کسی لاف دانندگی
او پس از بازنشستگی به امرِ آموزش آواز و خوانندگی مشغول شد و شاگردان زیادی را تربیت کرد که از جمله می‌توان به «دیانا دربین» اشاره نمود.
وی در ترانه‌های اکنون تو رفته‌ای، همه چیزی که من خواسته‌ام، فرشته در شب، دلم برات تنگ شده، هر صبح و من به خودم قول دادم با خوانندگی بیس‌هانتر بازی کرده‌است. وی بعدها با آرش خوانندهٔ ایرانی نیز آهنگی به نام «دست‌ها بالا» خوانده و موزیک ویدئوی آن از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود. همچنین هم‌اکنون آهنگ‌هایی را ساخته و ارائه داده‌است.
ریشه موسیقی اکسیس به راک و هوی متال دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی بازمی‌گردد. سبک ویژه خواننده گروه در خوانندگی، یکی از نقاط تمایز این گروه است.
شناسنده حرف دانند گی چنین کرد ازین تخته خوانندگی
وی همچنین آثاری را خوانندگی و اجرا کرده‌است. در اسفند ۱۳۹۶ در جشن نخستین «جایزهٔ ترانهٔ افشین یداللهی» در تالار ایوان شمس تهران، از اکبر آزاد به همراه «محمدعلی شیرازی» و «سعید دبیری» تقدیر به عمل آمد.
او بعدها به آموزش خوانندگی و آواز روی آورد و به عنوان نمونه، مدتی را در «هنرستان موسیقی آتن» به آموزش خوانندگیِ اپرا پرداخت و در همین مکان بود، که ماریا کالاس، تحت آموزش وی قرار گرفت.
«نقی» ترانه‌ای به سبک رپ و با نقدی هجوآمیز از اوضاع اجتماعی و سیاسی ایران، به خوانندگی و ترانه‌سرایی شاهین نجفی که در سال ۱۳۹۱ منتشر شد.
وی از سال ۱۹۳۴ شروع به خوانندگی کرد.
این فیلم داستان زندگی جوانی است که با نام مستعار آشوب در کافه‌های لاله‌زار خوانندگی می‌کند.
اما دونووان (زاده ۱۹۸۱) یک خواننده و ترانه‌سرای بومی استرالیایی است. او یکی از اعضای خانواده موسیقی مشهور دونووان است. او کار خوانندگی خود را در هفت سالگی با گروه عمویش، دونووانز آغاز کرد.