خواص

معنی کلمه خواص در لغت نامه دهخدا

خواص. [ خ َ واص ص ] ( ع اِ ) مردمان خاص.ضد عوام. ( ناظم الاطباء ). ج ِ خاصّه. نزدیکان. مقربان : احمد و شکر خادم تنی چند از خواص و طبیب و حاکم لشکر را بخواندند و گفتند... ( تاریخ بیهقی ).و خواص قوم او را نزدیک وی آوردند تا با وی سخن گویند مگر وی جواب دهد. ( تاریخ بیهقی ). چون دیدند که سلیمان [ بن عبدالملک ] را طبع خوش گشت و بساط انبساط گسترانید یکی از جمله خواص پرسید و گفت ملک این برمک را... ( تاریخ بخارای نرشخی ). تا چنانکه خواص مردمان برای شناختن تجارب بدان مایل باشند عوام به سبب هزل هم بخوانند. ( کلیله و دمنه ). و رسیدن آن بخواص و عوام... ظاهر دارد. ( کلیله و دمنه ).... نمودار سیاست خواص و عوام ساخت. ( کلیله و دمنه ). و دلهای خواص و عوام... بر طاعت و عبودیت بیارمید. ( کلیله و دمنه ).
بمطلع خرد و مقطع نفس که در او
خلاص جان خواص است از این خراس خراب.خاقانی.سلطان با خواص غلامان خویش حمله کرد. ( ترجمه تاریخ یمینی ). خبر بسلطان رسید با جمعی از خواص ممالیک خویش برنشست و بمدد جمع شد. ( ترجمه تاریخ یمینی ). احمد خوارزمی از جمله خواص حضرت نوح بن منصور سامانی بود. ( ترجمه تاریخ یمینی ). لاجرم کافّه انام از خواص و عوام... ( گلستان ).
خاطر عام برده ای خون خواص خورده ای
ما همه صید کرده ای خود ز کمند جسته ای.سعدی ( طیبات ). || وزرای مملکت. || دوست محرم. رفیق محرم. || مصاحب و خدمتکار محرم. پرستاران. خدمتکاران ممتاز. ( ناظم الاطباء ) :
آب دارت ابر نیسان و خواصت آفتاب.عرفی ( از آنندراج ). || خاصیت ها. منفعتها. فوائد. صفتها، چون : خواص فلان گیاه در طب. ( یادداشت بخط مؤلف ).
- علم الخواص ؛ علمی است که در آن بحث از خواص مترتبه بر قراآت اسماء الهی و کتب الهی و قراآت ادعیه میشود چه بر این اسماء و دعوات ،خواص مناسب با آنها مترتب است. ( یادداشت بخط مؤلف ). رجوع به کشف الظنون شود.
خواص. [ خ َوْ وا ] ( ع ص )خوص فروش. ( ناظم الاطباء ). آنکه برگ خرما فروشد. ( یادداشت بخط مؤلف ). || آنکه برگ خرما بافد زنبیل را. زنبیل باف. زنبیل گر. ( یادداشت بخط مؤلف ).
خواص. [ خ َوْاص ص ] ( اِخ ) ابراهیم. از بزرگان صوفی است. رجوع به ابراهیم خواص شود.

معنی کلمه خواص در فرهنگ معین

(خَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ خاصه . ۱ - مقربان ، نزدیکان . ۲ - برگزیدگان قوم . ۳ - ویژگی ها.

معنی کلمه خواص در فرهنگ عمید

۱. نزدیکان.
۲. [مقابلِ عوام] بزرگان، برگزیدگان.
۳. ویژگی ها، خاصیت ها: خواصّ دارویی.

معنی کلمه خواص در فرهنگ فارسی

(اسم ) جمع خاصه . ۱ - نزدیکان محارم . ۲ - بزرگان برگزیدگان قوم مقابل عوام. ۳ - خاصیتها منفعتها فواید : خواص ادویه ٠
ابراهیم خواص از بزرگان صوفی است

معنی کلمه خواص در دانشنامه آزاد فارسی

خَواص (properties)
در شیمی، مشخصات ماده، بر مبنای خاصیت اجزای تشکیل دهنده اش. خواص فیزیکی جسم را می توان با ابزارهای فیزیکی اندازه گیری کرد. نقطه جوش، نقطه ذوب، سختی، قابلیت ارتجاعی (کشسانی)، رنگ، و حالت فیزیکی از این جمله اند. خواص شیمیایی نشان دهندۀ چگونگی واکنش جسم با اجسام دیگر است، ازجمله اسیدی یا بازی بودن، عامل اکسنده یا کاهندهبودن، نمک بودن، و پایداری در برابر گرما.

معنی کلمه خواص در ویکی واژه

جِ خاصه.
مقربان، نزدیکان.
برگزیدگان قوم.
ویژگی‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه خواص

چشم نرگس ز چه بر طرف چمن حادثه‌بین گرنه چشمش به خواص نظر آ‌میخته‌اند
برای افزایش خواص مکانیکی و  شیمیایی باید عناصر پایدارکننده ساختار آلفا و بتا را داشته باشند؛
به نور وادی ایمن چه طور سینا گشت محل امن خواص و وام در تعظیم
حزم بیدار تو چون اثبات هشیاری کند مرتفع گردد خواص مستی از طبع شراب
عدل یکی از بنیان‌گذاران کشاورزی جدید ایران است و اولین فرد ایرانی است که در ایران شروع به اصلاح غلات کرد. او در سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۸ توده‌های بومی گندم ایران را از نقاط مختلف کشور جمع‌آوری کرد و به بررسی خواص ژنتیکی و اصلاح آن‌ها پرداخت. پس از او منصور عطائی به‌طور گسترده‌تر به ادامه کار پرداخت.
ز بس مرور زمان منفعت ز اشیا رفت خواص مهر گیای هزار ساله نماند
المحب امام المحبة. و گفته‌اند: کی سمنون بن عبداللّه ابوالحسن الخواص و نیز گفته‌اند: کی کنیت ابو ابوالقاسم بود. وقتی خود را کذاب نام کرده بود تا نه گفتندی که کذاب، باز ننگرستی. سمنون المحب گویند ویرا، که وی یگانه است در علم محبت کی همه عمر ازان گفت
در دم انفاس شیرینش خواص روح راح در گریبان عرق چینش نسیم مشک ناب
۲. خواص اجسام عنصریه، مثل جذب آهن توسط آهن‌ربا.
معمول‌ترین آلیاژ سری ۱۰۰۰ این آلیاژ می‌باشد که به صورت تجاری آلومنیوم خالص نام می‌گیرد. این آلیاژ نرم و چکش خوار بوده و همچنین دارای کار پذیری بالایی می‌باشد و برای کاربردهای شامل شکل‌دادن‌های شدید بسیار مناسب است چراکه در روند شکل‌دادن آهسته‌تر سفت می‌شود. این آلیاژ جوش خورترین آلیاژ آلومینیوم است و کشش آن حدود ۸۵ درصد آلیاژ ۳۰۰۳ می‌باشد و به‌طور بسیار چشمگیری توانایی کشش بسیار کمتری نسبت به آلیاژ ۶۰۶۱ دارد. فرم اولیهٔ آن معمولاً به شکل صفحه یا مفتول بوده و خواص آن وابستهٔ دما نیستند. در بین تمام آلیاژهای آلومینیوم این آلیاژ به‌طور مکانیکی قویترین آلیاژ است.
خواص طبع جادو سیمیایی چند بنموده هوای نفس خاکی در غبار غفلت اندایی
ز نور رأی تو هر ذره بر بسیط زمین خواص پیکر خورشید آسمان بدهد
مهمترین اهداف این علم کشف «ماده تشکیل دهنده جهان»، «خواص نوترینو»، «منشا پرتوی کیهانی»، و «منبع گرانش» است.
یک ردیف پایین‌تر از فرااکتینیدها هستند که به عنصرهایی از عدد اتمی ۱۷۱ تا ۲۰۳ گفته می‌شود. از خواص این گروه هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست.
و گروهی دیگر گفتند از خواص که: سماع خبر است و لذت آن یافت مراد و این کار کودکان باشد؛ که اندر عیان خبر را چه مقدار باشد؟ پس کار، مشاهدت دارد.
نمی‌توان یک‌راست خواص را بدست آورد مگر اینکه ماده همگن و همسانگرد باشد.
وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّهِ الآیة... حج عوام دیگرست، و حج خواص دیگر، حجّ عوام قصد کوی دوست است، و حج خواص قصد روی دوست، آن رفتن بسرای دوست، و این رفتن برای دوست!