خصوصا

معنی کلمه خصوصا در لغت نامه دهخدا

( خصوصاً ) خصوصاً. [ خ ُ ] ( ع ق ) بطور خصوص و علی الخصوص و بخصوص. بویژه. ( ناظم الاطباء ) : طبع بشریت است و خصوصاً از آن ملوک که دشوار آید ایشان را دیدن کس که مستحق جایگاه ایشان باشد. ( تاریخ بیهقی ). و نخجیرگاهی معروف است خصوصاً کوهستان کوبنجان. ( فارسنامه ابن بلخی ). و این احتیاط واجب آمد نگاه داشت نسل را خصوصاً نژاد پادشاهی. ( فارسنامه ابن بلخی ). خصوصاً در شب بتقریب در محلی آن قصه غلبه گرگرا عرضه داشتم. ( انیس الطالبین ).

معنی کلمه خصوصا در فرهنگ معین

( خصوصاً ) (خُ صَ نْ ) [ ع . ] (ق . ) به طور خصوصی ، علی الخصوص ، به ویژه .

معنی کلمه خصوصا در فرهنگ عمید

مخصوصاً، به ویژه.

معنی کلمه خصوصا در فرهنگ فارسی

بطور خصوص علی الخصوص بویژه .

جملاتی از کاربرد کلمه خصوصا

وی دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ است. او در زمینهٔ معرفی و شناساندن ارزش‌های موسیقی اصیل ایرانی خصوصاً ردیف‌ها و دستگاه‌های موسیقی ملی و سنتور نوازی معاصر و همچنین آثار و اندیشه‌های موسیقی‌دانانی نظیر «فرامرز پایور» و «حسین صبا» سال‌ها تلاش نموده و تألیفات و مجموعه آثاری را به جامعه موسیقی کشور ارائه داده‌است.
سخن موجز و پرمعانی نکوست خصوصا که اندرز و وعظی دروست
خصوصا در زیارت های مخصوص به زیر چلچراغ و پای فانوس
در روایات اسلامی پیش‌بینی شده که فردی به نام دجال، با جادو و شعبده و فناوری زمان عدّهٔ زیادی را مخصوصاً از زنان و جوانان می‌فریبد و در کار حکومت خلل ایجاد می‌کند.
چو ماهم بسی منزلت گشت حاصل ز خورشید عونت خصوصاً وظیفه
خصوصا توپ شصت و چارپوندی چو رعدی در صدا چون برق تندی
از کار مرید آنست که با او هیچ معلوم باید که نباشد و اگرچه اندک بود خصوصاً که در میان درویشان باشد که ظلمت معلوم نور وقت را بنشاند.
مراد حق عموما ترک کام است خصوصا لیک حفظ هر مقام است
به مهمان نکرده کسی این چنین خصوصا به شاهان روی زمین
خصوصا کوه گردون قدر کشمیر که تیغش می زند بر ابر شمشیر
خصوصا در زمان شهریاری کریمی نامجوئی کامکاری
میترا توسط دزدان دریایی دریای کیلیکه به روم راه یافته بود. به گزارش پلوتارخ، این دزدان از یکی از سرداران روم در میان جنگ‌های ایران و روم شکست خوردند و در روم مخصوصاً در منطقهٔ اوسیتا اسکان داده شدند و در آن دیار آیین مهرپرستی را رواج دادند. احتمالاً این دزدان بخشی از نیروی دریایی اشکانیان بودند که توسط رومیان دزد خطاب می‌شدند.
صلی الله علیه و آله الطیبین و الایمه المعصومین خصوصا امیرالمومنین و امام المتقین اسدالله الغالب علی بن ابیطالب صلوات الله علیهم اجمعین.