خائن
معنی کلمه خائن در لغت نامه دهخدا

خائن

معنی کلمه خائن در لغت نامه دهخدا

خائن. [ ءِ ] ( ع ص ) ( از خون و خیانه ) ( منتهی الارب ). دغلباز. خیانت کننده. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). || کسی که امانت خود را انجام ندهد. ( فرهنگ نظام ). مقابل امین ، غُش. غاش. مِغل. غَلول. غابش. ج ،خائنین و خَوَنة و خانه و خُوّان. ( منتهی الارب ) : بگفتمی تا قفاش بدریدندی و از دیوان بیرون کردندی که دبیر خائن بکار نیاید. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 326 ). گفت [ ابونصر ] هر دو را از دیوان دور کردمی که دبیر خائن بکار نیاید. ( تاریخ بیهقی ص 140 ). تا این مرد خائن تلبیس نداند کرد. ( تاریخ بیهقی ص 409 ).
دزدی طرار ببردت ز راه
بریه بران خائن طرار کن.ناصرخسرو.چه آتش و چه خیانت از روی صفات
خائن رهداز آتش دوزخ هیهات
یک شعله از آتش و زمینی خرمن
یک ذره خیانت و جهانی درکات.خاقانی.از پیش این رئیس نکوکار پاکزاد
افکنده سر چو خائن بدکار میروم.خاقانی.منصف که بصدق نفس خود را
خائن شمرد امین شمارش.خاقانی.چون زن صوفی تو خائن بوده ای
دام مکر اندر دغا بگشوده ای.مولوی.آن نصیحت راستی در دوستی
در غلولی ، خائنی ، سگ پوستی
پور سلطان گر بر او خائن شود
آن سرش از تن بدان بائن شود.مولوی.پیش او آئید اگر خائن نه اید
نیشکر گردید از او گرچه نی اید.مولوی.|| خائن و ناراست شدن. استغشاش. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه خائن در فرهنگ عمید

۱. خیانت کننده، خیانت کار.
۲. دغل و نادرست.

معنی کلمه خائن در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - خیانت کننده خیانتکار نادرست دغلکار . ۲ - پیمان شکن زنهار خوار جمع : جانشین .
از خون و خیانه منتهی الارب دغلباز

معنی کلمه خائن در دانشنامه عمومی

خائن (اسپانیا). خائِن ( به اسپانیایی: Jaén ) یکی از دهستان های استان خائن اندلس در کشور اسپانیا است. این شهر با مساحت ۴۲۴ کیلومتر مربع، ۱۱۶۷۳۱ تن جمعیت دارد. این شهر برای داشتن عنوان بزرگترین تولیدکننده روغن زیتون در اسپانیا بسیار معروف است. روغن زیتون را در این منطقه روغن طلا می نامند.
خائن (ترانه بیگ رد مشین). «خائن» ( به انگلیسی: Renegade ) آهنگی است که توسط گروه بیگ رد مشین و تیلور سوئیفت خواننده و ترانه سرای آمریکایی ضبط شده است که در ۲ ژوئیه ۲۰۲۱ توسط جگ جگوار منتشر شد. در همان روزی که سومین تک آهنگ از دومین آلبوم استودیویی گروه به نام «فکر می کنی چقدر دوام بیاورد؟» ( ۲۰۲۱ ) به رادیو تریپل - آ ایالات متحده ارائه شد.
«خائن» یک آهنگ آپ بیت است که سبک های پاپ مستقل، فولکلور و آلترناتیو را در هم می آمیزد که توسط گیتار، درام و تار اجرا می شود. توسط سوئیفت و آرون دسنر نوشته شد و توسط خود آرون دسنر تهیه شد. سوئیفت وکال اصلی را اجرا می کند که توسط بک وکال جاستین ورنون تکمیل می شود. موضوع آن در مورد تأثیرات سمی ترس ها و مسائل مربوط به سلامت روان بر روابط شخصی و سردرگمی و بلاتکلیفی ناشی از آن بحث می کند. این ناامیدی راوی از شریک عاطفی تقویت شده خود و تلاش های اولی برای مقابله و کمک به دومی را به تصویر می کشد. منتقدان موسیقی این آهنگ را با تأکید بر اشعار تند و ساز آن تحسین کردند.
با ثبت اولین ورودی بیگ رد مشین در تمام نمودارهای رکوردی که در آن ظاهر شد، «خائن» در استرالیا، کانادا، ایرلند، نیوزیلند، بریتانیا و ایالات متحده نمودار شد. این آهنگ به ۱۰ آهنگ برتر آهنگ های مستقل بریتانیا و چارت هات راک و آهنگ های جایگزین ایالات متحده رسید.
این آهنگ چیزی بود که ما بعد از اتمام «اورمور» نوشتیم و متوجه شدیم که اینآ آهنگ برای بیگ رد مشین است. وقتی اولین یادداشت صدای تیلور را شنیدم و هنوز هم هر بار آن را می شنوم، کلمات تیلور به شدت برایم تحسین برانگیز است. جاستین آهنگ را بیشتر به آسمان برد، و زهی برادرم برایس دسنر و درامر جیسون تریتینگ چیزهای زیادی اضافه کرد. حس و صدای این آهنگ بسیار در قلب فکر می کنی چقدر طول می کشد؟ وجود دارد؛ من از تیلور بسیار سپاسگزارم که استعداد خارق العاده اش را با من به اشتراک گذاشت و ما هنوز بهانه هایی برای ساختن موسیقی با هم پیدا می کنیم.
تیلور سوئیفت خواننده و آهنگساز آمریکایی با آرون دسنر، گیتاریست گروه راک مستقل آمریکایی د نشنال، و جاستین ورنون، خواننده گروه بون آیور، در هشتمین و نهمین آلبوم استودیویی خود که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، به ترتیب فولکلور و اورمور همکاری کرد. دسنر در مصاحبه ای در دسامبر ۲۰۲۰ برای رولینگ استون گفت که سوئیفت برای پروژه آینده بیگ رد مشین، گروهی متشکل از دسنر و ورنون، آهنگ می نوشت. دو تا از این آهنگ ها، «دوروثیا» و «بسته شدن»، در نهایت در لیست آهنگ اورمور ظاهر شدند. دسنر همچنین دو آهنگ در ضبط مجدد سوئیفت در سال ۲۰۲۱ به نام بی باک ( نسخه تیلور ) تولید کرد. دو آهنگ - «خائن» و «بید» - توسط سوئیفت برای بیگ رد مشین در استودیوی خانگی او در لس آنجلس، کیتی کمیتی، در هفته منتهی به ۱۹ مارس ۲۰۲۱ ضبط شد، همان هفته ای که سوئیفت و دسنر برنده آلبوم سال برای فولکلور در شصت و سومین دوره جوایز سالانه گرمی شدند. ورنون آوازهای بیشتری را در استودیوی خود، آپریل بیس ضبط کرد.
خائن (فیلم ۱۹۵۷). «خائن» ( انگلیسی: The Traitor ( 1957 film ) ) یک فیلم است که در سال ۱۹۵۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به کریستوفر لی اشاره کرد.
خائن (فیلم ۱۹۹۴). خائن ( به هندی: Drohkaal ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۴ و به کارگردانی گوویند نیهلانی است. در این فیلم بازیگرانی همچون اوم پوری، نصیرالدین شاه، اشیش ویدیارتی، میتا واشیشت، آمریش پوری و مانوج باجپایی ایفای نقش کرده اند.
خائن (فیلم ۲۰۰۱). «خائن» ( ایتالیایی: Vipera ) یک فیلم به کارگردانی سرجیو چیتی است. از بازیگران آن می توان به هاروی کایتل و جانکارلو جانینی اشاره کرد.
خائن (فیلم ۲۰۱۹). خائن ( ایتالیایی: Il traditore ) یک فیلم به کارگردانی مارکو بلوکیو درباره زندگی تومازو بوشتا مافیا ایتالیایی است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. این فیلم برای رقابت در بخش اصلی جشنواره کن ۲۰۱۹ انتخاب شد. این فیلم موفق به کسب 12 جایزه شده است.
معنی کلمه خائن در فرهنگ عمید
معنی کلمه خائن در فرهنگ فارسی
معنی کلمه خائن در دانشنامه عمومی
معنی کلمه خائن در دانشنامه اسلامی
معنی کلمه خائن در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه خائن

معنی کلمه خائن در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مقابل امانت را خیانت گویند و شخص خیانت کننده را خائن می نامند.
"خیانت" مشتق از "خَوَن" به معنای مخالفت با حق و پیمان در پنهانی است. نقطه مقابل خیانت، امانت است.
جایگاه خیانت و امانت
یکی از مهمترین فضایل اخلاقی و ارزشهای انسانی و اسلامی که با تأکید فراوان در قرآن و احادیث از آن یاد شده است، امانت داری است. علمای اخلاق نیز اهمیت فوق العاده ای برای آن قائلند و به عکس، خیانت از بزرگترین گناهان و نکوهیده ترین رذایل است.
توصیف انبیاء با صفت امین
در اهمیت امانت داری همین بس که خداوند متعال در قرآن در مقام تعریف انبیاء، آنان را با وصف «رسول امین» توصیف کرده است.
و آنچه در تواریخ آمده، یکی از مهمترین و برجسته ترین خصوصیات رسول خدا (ص) امانت داری ایشان و «محمد امین» نامی آشنا میان قبائل عرب بوده است. با توجه به اهمیت امانت داری در زندگی فردی و اجتماعی و آثار بسیار نیکویی که از خود بر جا می گذارد، زشتی خیانت و آثار شوم آن، آشکار می شود.
خیانت منشأ کفر و بت پرستی
...

معنی کلمه خائن در ویکی واژه

vile
traditore

جملاتی از کاربرد کلمه خائن

در داخل جامعه اسرائیل، بسیاری وی را به عنوان یک «قهرمان صلح» برای نقشش در انعقاد پیمان صلح با فلسطینیان و گروه‌های افراط‌گرای اسرائیلی وی را با عنوان «خائن» به آرمان «اسرائیل بزرگ» معرفی می‌کردند. اما در جامعه بین‌المللی از وی به عنوان فردی شجاع و طرفدار صلح جامع با فلسطینیان یاد می‌شد.
در سال ۲۰۲۱، پاچینو در فیلم خائن آمریکایی: محاکمه اکسیس سالی ایفای نقش کرد. این فیلم با نقدهای منفی منتقدان همراه بود. او مدتی بعد نقش آلدو پاچی، رئیس گوچی، را در فیلم خاندان گوچی (۲۰۲۱) به کارگردانی ریدلی اسکات به تصویر کشید.
عنایت‌الله رضا، که خود زمانی از اعضای این فرقه بوده، به ماهیت خائنانه این فرقه اذعان داشت.
با آنکه تویی پاک‌دل و پاک‌نهاد آرامگه خائن و خادم شده‌ای
هر که دزدی و خائنی بگزید کرد قصد گزیدگان چو یزید
ولیک ترسم کز دست خائنین گردد همین دو روزه مبدل به گلخن این گلزار
خائنان زینکار نبود ننگشان کور بادا کور چشم تنگشان
این بارگاه کیست چنین خالی و خراب خائن به جای خادم وآتش به جای آب
ادوارد براون در تاریخ ادبیات ایران (از صفویه تا زمان حاضر) (ص ۷۰) می‌گوید: «القاسب میرزا هم یاغی بود و هم خائن، و نه‌تنها به سلطان سلیمان پناه برد و به قسطنطنیه رفت، بلکه او را واداشت که به ایران حمله کند و خود با کوشش و سعی تمام، در جنگ با مملکت خویش شرکت کرد. در همدان، خانهٔ زن برادر خود بهرام میرزا را در سال ۹۵۵ هـ.ق. غارت کرد، بعد خواست به‌سوی یزد رهسپار شود و سکنهٔ آنجا را قتل‌عام کند، اما در سال بعد برادرش بهرام او را شکست داد و گرفتار نمود و به شاه طهماسب تسلیم کرد».
خرم آن مردان که روزی خائنین در خون کشیدند زان سپس آن روز را هر ساله عید خون گرفتند
این نویسنده در آثار ادبی‌اش با بهره‌گیری از تجربه‌های زیسته خود، تاریخ سیاسی سده بیستم کشورش، به ویژه سازوکار سرکوب سازمان‌یافته را روایت می‌کند. این موجب شده برخی او را «خائن» و برخی دیگر او را «پیامبر» بنامند.
شارلین و کت برای فسخ قرارداد و بازپس‌گیری آزادی خود، مأموریت نهایی را می‌پذیرند. یک رئیس یاکوزا، «ریویچی» (اندرو لین)، با خانم ام قرارداد بسته‌است تا به‌ظاهر یک خائن به نام «کِنجی» را در گروه خود و در حضور او از بین ببرد. مشخص می‌شود که این مأموریت تله ریویچی برای انتقام از مادام اِم و دختران است؛ که شریک او یعنی «کارلوس»، توسط شارلین ترور شده بود. ریویچی، مادام اِم را می‌کشد؛ کَت اسیر شده و شارلین که با دارت تحریک قوای جنسی مسموم شده، موفق به فرار می‌شود.
و قیل: هی مسارقة النظر الی ما لا یحلّ و قیل: هی الرمز بالعین علی وجه العیب و الخائنة و الخیانة مصدران کالکاذبة و الخاطئة. وَ ما تُخْفِی الصُّدُورُ ای یعلم ما یسرّ کلّ امرئ فی قلبه من الخیر و الشرّ.
تیمورتاش در پاسخ او گفت: «از روی این عقیده، با کمال افتخار حاضر هستم اول خائن این مملکت باشم». علاوه بر تیمورتاش، ملک الشعرای بهار نیز در حمایت از طرح در مجلس سخن گفت. سرانجام در رأی‌گیری تنها سه نماینده به طرح رأی مخالف دادند که عبارت بودند از: ابراهیم زنجانی، سیدرضا فیروزآبادی و شیخ حبیب‌الله (نماینده کاشمر).
تا بحکمت لقمهٔ لقمان خورد در خیانت خائنی صد جان خورد
نیست در دنیا و عقبی حاسدت را آبرو هم به دنیا خائن است و هم به عقبی خاسرست
در این زمان، شخصی به یوان شو گفت که اگر سون جیان دونگ ژئو را شکست دهد و پایتخت را تصاحب کند، دیگر قابل کنترل نخواهد بود. پس از آن یوان شو به سون جیان مشکوک شد. سان سوار بر صد لی عجیب و غریب از یانگرن به لویانگ در شب رفت تا یوان را ببیند، پس از آن او به دومی گفت: "من در طول نبرد خود را در معرض خطر قرار دادم، با هدف اصلی از بین بردن یک خائن (دونگ ژئو) برای کشور و دوم. برای انتقام مرگ خویشاوندان خود (عموی یوان شو توسط دونگ ژو کشته شد). من از دونگ ژئو کینه شخصی ندارم. این کلمات یوان را شرمنده کرد و او بلافاصله دستور داد تا مواد غذایی را تحویل دهند.
تا بار امانتش به خائن ندهم صد جای نشسته پاسبان غم او
آمادوکوس فرمانروای تراکیه از ۴۱۰ تا اوایل قرن ۴ پیش از میلاد بود. او دوستِ آلکیبیاد خائن بود که آتن را در جنگ پلوپونز به نابودی کشاند. او در دوران حکومتش، از جانب تریبالی‌ها مورد حملات زیادی قرار گرفت و بخش زیادی از قلمروش را از دست داد.
دزدی ز کیسه ما دگر بس است خائن