حقه

حقه

معنی کلمه حقه در لغت نامه دهخدا

( حقة ) حقة. [ ح َق ْ ق َ ] ( ع ص ) تأنیث حق. ثابت. راست. درست : مذاهب حقه. دعاوی حقه. || ( اِ ) بلای ثابت. و اخص است از حق و حقیقت. || حقیقت چیزی. || ( مص ) واجب گردیدن. واقع شدن بلاشک. ( منتهی الارب ). رجوع به حق شود.
حقه. [ ح ِق ْ ق َ ] ( ع مص ) حق. در سال چهارم پا نهادن شتربچه. ( منتهی الارب ). || پانهادگی شتربچه در سال چهارم. || ( اِ ) شترماده سه ساله در چهارم شده. شتربچه سه ساله که پا در چهار گذاشته باشد. ماده شتر بچهار سال درآمده. مایه سه ساله بچهار درآمده. ج ، حقاق. صاحب کشاف اصطلاحات الفنون گوید: بکسر حاء حطی ، در لغت ، شتر چهارساله را نامند و در شریعت سه ساله منظور شده ، چنانکه در پاره ای از کتب فقهیه ذکر کرده اند. لکن در عامه کتب لغت وفقه نوشته اند که حقه بچه شتریست که از سه سالگی تا انتهای چهارسالگی رسیده و مورد استفاده واقع گردد چه در این سن شتر استحقاق سواری و برداشتن بار پیدا کند. و حقه مؤنث حق است و جمع آن حقایق آمده ، چنانکه در جامعالرموز در کتاب زکوة مذکور است. ج ، حقایق. ( مهذب الاسماء ). || حق واجب. ( منتهی الارب ).
حقه. [ ح ُق ْ ق َ / ق ِ ] ( از ع ، اِ ) تحریفی از اوقیه و وقیة. || دراهواز مساوی است با 280 مثقال ، و چهل حقه یک هندروت است. || امروز در عراق حقه ، معادل است با28282 لیور انگلیسی. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). || حقه ، یا حقه وافور؛ ظرفی خرد به اندازه سیبی کوچک و کمی مائل به درازی از سفال یا کاشی و یا چینی و بر آن لوله ای از چوب پیوسته و بر جانبی از آن سوراخی خرد که بست تریاک را نزدیک آن چسبانند و با انبری آتش بدان نزدیک کرده و از لوله که سر آن در دهان دارند، دود آن بکام درکشند. ظرفی چون دواتی سفالین یا از چینی که تریاکیان بر آن نی تعبیه کنند و سوراخی دارد که نزدیک آن بست تریاک را چسبانند و سر آن نی بر دهان دارند و از سوراخ آن ظرف بر آتش داشته بر زبر بست تریاک دمند و سپس دم فروکشند تا دود تریاک درحلق و دماغ درآید. || ظرف که مشعبد در زیر آن چیزی نهان کند و سپس آن چیز ناپیدا شود یا بچیزدیگر بدل گردد. ( یادداشت مرحوم دهخدا ) :
قضا به بلعجبی تاکیت نماید لعب
بهفت مهره زرین و حقه مینا.خاقانی. || قسمی قلیان نی پیچ :
کشیدی حقه و در آتش غم سوختی ما را
مباد از آتش دودش خط آرد روی چون ماهت.؟

معنی کلمه حقه در فرهنگ معین

(حُ قِّ ) [ ع . حقة ] ۱ - (اِ. ) ظرف کوچکی برای نگهداری جواهر یا اشیاء دیگر. ۲ - کوزه مانندی کوچک از جنس سفال یا چینی که روی آن سوراخ ریزی دارد، آن را به سر وافور نصب می کنند برای کشیدن تریاک . ۳ - (ص . ) حیله گر، زرنگ .

معنی کلمه حقه در فرهنگ عمید

راست، درست: دعاوی حقه.
۱. نیرنگ، حیله.
۲. قوطی، ظرف کوچک که در آن جواهر یا چیز دیگر می گذارند.
۳. ظرف سفالی کوچکی که در سر وافور یا قلیان شیره می گذارند و تریاک یا شیره را به آن می چسبانند و دود می کنند.
* حقهٴ کاووس: (موسیقی ) [قدیمی] از الحان سی گانۀ باربد: چو قند از حقهٴ کاووس دادی / شکر کالای او را بوس دادی (نظامی۱۴: ۱۸۰ ).

معنی کلمه حقه در فرهنگ فارسی

حق، حقیقت امر، حقیقت چیزی، حق واجب ومخصوص کسی، قوطی، ظرف کوچک که در آن جواهریاچیزدیگربگذارند
(اسم ) ۱ - ظرف کوچکی که در آن جواهر یا اشیائ دیگر گذارند قوطی . جمع : حقق و حقاق . ۲ - ظرف سفالی کوچکی که بر سر وافور یا غلیان شیره نصب کنند . ۳ - حیه شعبده .
دهی است از دهستان ییلاق بخش حومه شهرستان سنندج

معنی کلمه حقه در دانشنامه عمومی

حقه (فیلم). حقه ( به انگلیسی: The Hoax ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۶ و به کارگردانی لاسه هالستروم است. در این فیلم بازیگرانی همچون ریچارد گی یر، آلفرد مولینا، مارسیا گی هاردن، هوپ دیویس، ژولی دلپی، استنلی توچی، ایلای والاک، کریستوفر ایوان ولچ، پیتر مک رابی، ژلیکو ایوانک ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه حقه در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی حَقَّهُ: حق او
معنی حُکْمَ: حُکم -فرمان محکم ونافذ واستوار- بریدن نزاع به وسیله قضا -علم به معارف حقه الهیه و کشف حقایقی که در پرده غیب است ، و از نظر عادی پنهان است میباشد (درعباراتی نظیر "وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ ءَاتَیْنَاهُ حُکْماً وَعِلْماً "و"ءَاتَیْنَاهُ ﭐلْحُکْمَ صَبِی...
معنی غُلْفٌ: در غلافها - در پرده ها پوشیده شده ها (جمع کلمه اغلف است و اغلف به معنای چیزی است که در پردههائی پوشیده شده باشد و قلب اغلف قلبی است که پردههائی بر آن افتاده باشد ، نگذارد دعوت حقه انبیا را بشنود و حق را که به سوی آن دعوت میشود بپذیرد و اینکه گفتند : ...
ریشه کلمه:
حقق (۲۸۷ بار)ه (۳۵۷۶ بار)
[ویکی فقه] حقه (ابهام زدایی). واژه حقه ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • حقه (واحد اندازه گیری وزن)، حُقّه به ضم حاء و تشدید قاف، واحد اندازه گیری وزن و دارای کاربرد فقهی در باب طهارت و زکات• حقه (شتر ماده سه ساله)، حِقّه به کسر حاء و تشدید قاف، عنوان شتر ماده سه ساله و دارای کاربرد فقهی در باب زکات و دیات• حقه، حُقّه به ضم حاء و تشدید قاف، معادل نیرنگ و فریب در فارسی به معنای پیدا کردن راه هایی پنهان برای اذیت رساندن به مردمان
...
[ویکی فقه] حقه (شتر ماده سه ساله). حِقّه، عنوان شتر ماده سه ساله می باشد. از آن در باب زکات و دیات نام برده اند.
حِقّه (به کسر حاء)، به شتر ماده سه ساله گفته می شود
← احکام حقه در زکات
۱. ↑ جواهر الکلام، ج۱۵، ص۱۱۱- ۱۱۴،
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج ۳،ص ۳۴۱.
...
[ویکی فقه] حقه (واحد اندازه گیری وزن). واحد اندازه گیری وزن را حُقَّه گویند. از آن به مناسبت در باب طهارت و زکات سخن گفته اند.
در کلمات برخی فقها در تعیین مقدار آب کُرّ و زکات فطره در باب طهارت و زکات از دو نوع حقّه نام برده شده است: حقّۀ عراقی یا بقّالی و حقّۀ اسلامبولی یا عطاری. مقدار حقۀ عراقی بنابر گفتۀ برخی معاصران چهار اوقیۀ عراقی و به وزن، ۹۳۳ مثقال و یک سوم مثقال صیرفی (۴۴۷۰ گرم) است و بنابر گفتۀ صاحب جواهر وزن آن در سال ۱۲۳۹ ه‍. ق (عصر صاحب جواهر) ۶۴۰ مثقال صیرفی بوده است.
مقدار حقّه اسلامبولی ۲۸۰ مثقال صیرفی است.
حقه در روایات
در روایات برای تعیین مقدار آب کرّ و زکات فطره عناوین رطل و صاع و مانند آنها به کار رفته است. از سوی برخی فقها واحدهای یاد شده به حقّه- که در زمان آنان به عنوان واحد وزن متداول بوده- برگردانده شده است؛ مثلا در تحدید مقدار کرّ گفته اند: وزن آن به حقّۀ اسلامبولی ۲۹۲ و نصف حقّه و به حقّۀ عراقی ۸۵ حقّه و یک چهارم و نصف یک چهارم حقّه به اضافۀ دو مثقال و نیم صیرفی است.

معنی کلمه حقه در ویکی واژه

truffa
imbroglio
حقة
ظرف کوچکی برای نگهداری جواهر یا اشیاء دیگر.
کوزه مانندی کوچک از جنس سفال یا چینی که روی آن سوراخ ریزی دارد، آن را به سر وافور نصب می‌کنند برای کشیدن تریاک.
حیله گر، زرنگ.

جملاتی از کاربرد کلمه حقه

در کف ساقی از قدح حقهٔ لعل آتشی در گلوی قدح ز کف رشتهٔ عقد عنبری
آدامز شش بار نامزد دریافت جایزهٔ اسکار شده است: بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای جون‌باگ (۲۰۰۵)، تردید (۲۰۰۸)، مشت‌زن (۲۰۱۰)، استاد (۲۰۱۲) و معاون (۲۰۱۸)، و بهترین بازیگر زن برای حقه‌بازی آمریکایی (۲۰۱۳). او برای حقه‌بازی آمریکایی (۲۰۱۳) و چشمان بزرگ (۲۰۱۴) دو جایزهٔ گلدن گلوب در رشتهٔ بهترین بازیگر زن در کمدی یا موزیکال برنده شده و غیر از این نامزد دریافت هفت جایزه گلدن گلوب بوده است: بهترین بازیگر زن در کمدی یا موزیکال برای افسون‌زده (۲۰۰۷)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای تردید (۲۰۰۸)، مشت‌زن (۲۰۱۰)، استاد (۲۰۱۲) و معاون (۲۰۱۸)، بهترین بازیگر زن در درام برای ورود (۲۰۱۶)، و بهترین بازیگر زن در مینی‌سریال برای چیزهای تیز (۲۰۱۸).
درین حقه هر اختری مهره‌ایست ز بازی به هر مهره‌ای بهره‌ایست
از آن حقه که جز مرهم نیاید بده زانکو به دادن کم نیاید
یکی حقه با گوهر هفت رنگ بپردخته استادهای فرنگ
هزارش حقه از یاقوت و گوهر هزارش نافه پر از مشک اذفر
داروی جان ز حقه لبهات میدهد با جان خسته چاشنی هم نمیدهی
چو حقه بر در من زد یکی ز درگاهت شود ز بیم رخ کودکان من نارنگ
بوردن به زودی با حقه انتقال انسان تماشاگران را حیرت‌زده می‌کند، اما انجییر حقه او را حدس می‌زند که احتمالاً از بدل استفاده می‌کند و روش او را چندان نمی‌پسندد. ولی با اصرار کاتر و اولیویا بالاخره قبول می‌کند بدل و همزادی برای خود پیدا کند. فردی که پیدا می‌شود، فاسد و اغلب مست است، (نقش او را هم جکمن بازی کرده) انجییر با سرقت ایده کلی بوردن و کمی تغییرات به موفقیت بیش از بوردن می‌رسد.
حلاوت سنج شیرین شکر خند چنین برداشت مهر از حقه قند
گاهی اوقات در حین حادثه و در اثر نیروهای واردشده، ممکن است سر استخوان ران از حفره حقه‌ای که شکسته شده‌است خارج شود که به آن دررفتگی مفصل ران می‌گویند. بنابر این در بسیاری موارد، شکستگی استابولوم همراه با دررفتگی مفصل ران است.
حفره حقه‌ای توسط یک لبه ناهموار برجسته که از بالا ضخیم و محکم است محدود می‌شود. این لبه، اتصال لبه حقه‌ای (لابروم استابولوم) را ممکن می‌سازد، گشودگی حفره را کاهش می‌دهد و سطح را برای تشکیل مفصل ران عمیق می‌کند. در قسمت پایینی حفره حقه‌ای، شکاف حقه‌ای دیده می‌شود که همراه با یک فرورفتگی دایره‌ای به نام گودی حقه‌ای، در پایین حفره حقه‌ای ادامه می‌یابد.
سفارش که تو را راز دار کرده بدین سان که مهر حقه راست لعل روح فزایت
«موضوعات همهٔ روزها به استثنای دو روز معین می‌گردند: قدرت دارایی، قدرت خواست آدمی، داستانها ی عاشقانه که غم‌انگیز به پایان می‌رسند، داستانهای عاشقانه که پایانی خوش دارند، پاسخهای هوشمندانه‌ای که جان یک سخنگو را حفظ می‌کنند، حقه‌هایی که زنان به مردان می‌زنند، حقه‌هایی که مردم به‌طور عام به هم می‌زنند، و داستانهایی از عفت.»....
شکستگی‌های حفره حقه‌ای معمولاً به دنبال تصادف با خودرو و دیگر وسایل نقلیه رخ می‌دهند. سقوط از ارتفاع یا حوادث حین کار هم از دیگر علل این نوع شکستگی‌ها هستند. معمولاً بر اثر این‌گونه حوادث، سر استخوان ران بر اثر نیروهایی که به آن وارد می‌شود به‌شدت به حفره حقه‌ای ضربه می‌زند و موجب شکسته شدن حفره حقه‌ای می‌شود.
زان لب و دندان به حیرتم که تو گوئی حقه مرجان و رشته گهر آمد
ادوارد اسمیت شش گام رشد یک حقهٔ اطمینان (بازی اطمینان) را ذکر می‌کند. برخی از گام‌ها می‌تواند اجرا نشود.