حدفاصل

معنی کلمه حدفاصل در لغت نامه دهخدا

حد فاصل. [ ح َدْدِ ص ِ ] ( ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) مرز بین دو چیز اعم از محسوس و معقول. میان دو چیز: طور؛ حد فاصل میان دو چیز. طخوم ؛ حد فاصل میان دو زمین. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه حدفاصل در فرهنگ فارسی

میان دو چیز

جملاتی از کاربرد کلمه حدفاصل

با توجه به تغییرات جمعیتی حدفاصل سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵، رشد جمعیت روستا ۱/۲ درصد می‌باشد.
منطقهٔ اُوباد: حدفاصل ۲۰ کیلومتری اشکنان-لامرد واقع در روستای کَرِزا که دارای آب گرم همراه با گوگرد بوده که روزانه تعداد زیادی از هموطنان برای تفریح و درمان بیماری‌های عضلانی-مفصلی خود به این منطقه سفر می‌کنند.
این برکه، در مرکز شهر جویم، حدفاصل کاروانسرای صفی قلی و رضاقلی خان، واقع شده و احتیاج به رسیدگی و تعمیرات جزئی دارد.
نسل اول این خودرو حدفاصل سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ تولید می‌شد.
بدون شکست در ۲۵ بازی متوالی در حدفاصل سال‌های ۱۳۴۷ تا سال ۱۳۴۸
افغانستان ( تلفظ راهنما·اطلاعات) با نام رسمی امارت اسلامی افغانستان، کشور محصور در خشکی در بین آسیای میانه و آسیای جنوبی است. این کشور حدفاصل آسیای شرقی و آسیای غربی می‌باشد. همسایگان افغانستان، ایران در غرب، پاکستان در جنوب و شرق، تاجیکستان و ازبکستان و ترکمنستان در شمال و چین در شمال شرقی هستند. افغانستان دارای ۶۵۲٬۸۶۰ کیلومتر مربع پهناوری، چهل و یکمین کشور وسیع دنیا است و جمعیت آن حدود ۴۰٫۵ میلیون نفر است که آن را در رتبه سی و هفتم کشورهای دنیا قرار می‌دهد. کابل پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن است.
این مکان دیدنی در حدفاصل روستاهای مصرآباد و ارتش آباد قرار دارد و یکی از مقاصد طبیعت‌گردی آبگرم به شمار می‌رود.
۲۷ شهریور ۱۴۰۲ کریستیانو رونالدو، ستاره پرتغالی تیم النصر عربستان، همراه با سایر اعضای این تیم با پروازی اختصاصی، ریاض را ترک کرد و وارد تهران شد. در حدفاصل فرودگاه تا هتل اسپیناس پالاس تهران، هزاران نفر تلاش کردند از خط موانع و محافظان عبور کنند تا به نزدیکی رونالدو برسند.
قبل از شروع خطبه‌ها تعداد زیادی از هواداران موسوی در اطراف در ورودی دانشگاه و حدفاصل میدان انقلاب تا چهارراه دانشجو تجمع کردند و با سردادن شعارهایی از میرحسین موسوی حمایت کردند؛ و از هاشمی هم خواستند که در خطبه‌های خود از مردم حمایت کند، که با حمله نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها و پرتاب گاز اشک‌آور توسط آنان پراکنده شدند.
در ۱۸ تیر ۱۳۹۹ فردی به نام مرتضی جمالی به جرم نوشیدن الکل در زندان وکیل‌آباد مشهد اعدام شد، وی دارای دو فرزند و ۵۵ ساله بوده‌است. اداره کل دادگستری استان خراسان رضوی روز جمعه ۲۰ تیر از این اعدام تحت عنوان اینکه این فرد حدفاصل سال‌های ۸۶ تا ۹۷، بارها به اتهام نوشیدن و نگهداری مشروب بازداشت شده، دفاع کرد.