جولا

معنی کلمه جولا در لغت نامه دهخدا

جولا. ( ص ، اِ ) نساج. بافنده. حائک. جولاهه. جولاه. رجوع به جولاه و جولاهه شود.

معنی کلمه جولا در فرهنگ عمید

=جولاه

معنی کلمه جولا در فرهنگ فارسی

۱- ( صفت ) بافنده نساج . ۲- ( اسم ) عنکبوت .

جملاتی از کاربرد کلمه جولا

استاوریانوس در سال ۱۹۱۳ در ونکوور، بریتیش کلمبیا، کانادا زاده شد. از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۷۳ در اوانستون و گلنکو و از سال ۱۹۷۵ در لا جولا، کالیفرنیا ساکن بود. او مدرک کارشناسی رشته تاریخ را از دانشگاه بریتیش کلمبیا و کارشناسی ارشد و دکتری را از دانشگاه کلارک در ووستر، ماساچوست گرفت.
اجرای عجولانه این طرح در حالی که هنوز بازار واردات موبایل ساماندهی نشده بود در نهایت منجر به کاهش تعداد گوشی‌های موجود در بازار و افزایش یکباره قیمت آن شد و واکنش‌های بسیاری را برانگیخت.
در پی جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷، اسرائیل برخی مناطق باقیمانده از سرزمین‌های تحت قیمومت بریتانیا بر فلسطین را تحت کنترل خود درآورد، از جمله بخش شرقی اورشلیم که از زمان جنگ عرب‌ها و اسرائیل (۱۹۴۸) تحت کنترل اردن قرار داشت، نوار غزه که از سال ۱۹۴۹ تحت کنترل دولت مصر بود، شبه‌جزیره سینا که جزو خاک مصر بود و بخش اعظم بلندی‌های جولان که خاک سوریه بود. بلندی‌های جولان از سال ۱۹۸۱ بر اساس «قانون بلندی‌های جولان» اداره می‌شود.
در اردیبهشت ۱۳۹۸ برابر آوریل ۲۰۱۹ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، مالکیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت. این تصمیم ترامپ با مخالفت جامعهٔ جهانی، و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد مانند بریتانیا مواجه شد. اما با روی کار آمدن بایدن وزیر خارجهٔ آمریکا با رد تصمیم ترامپ، اعلام کرد ایالات متحده ارتفاعات جولان را به عنوان بخشی از اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسد.
مرکب شبرنک چون جولان میان صف دهد مرگ گرد جان بدخواهان او جولان کند
استخراج در آخر هفتهٔ آغاز به کار، دارای بیشترین پخش در نتفلیکس بود؛ سپس در هفته دوم به رتبه ششم (اما سوم در میان فیلم‌ها) سقوط کرد. نتفلیکس تخمین زد که این فیلم در ماه اول انتشار توسط حدود ۹۰ میلیون خانواده تماشا خواهد شد که بزرگ‌ترین افتتاحیه در تاریخ این سرویس است. این فیلم در آخر هفته چهارم جولای به ۱۰ عنوان برتر بازگشت. در ژوئیه ۲۰۲۰، نتفلیکس اعلام کرد این فیلم در واقع توسط ۹۹ میلیون خانواده در چهار هفته نخست انتشار خود تماشا کرده‌است، که بیشترین تعداد برای یکی از فیلم‌های اورجینال این سرویس بوده‌است. در نوامبر، ورایتی گزارش داد که این فیلم تا آن زمان چهارمین عنوان پربیننده در سال ۲۰۲۰ بوده‌است.
گلگون شوق را چو بجولان درافکنم گرد از نهاد گنبد مینا برآورم
به شبدیز و به گل‌گون گرد میدان چو روز و شب همی‌کردند جولان
می کند جولان به ملک لامکان بی نشان بیند عیان اندر عیان
قد او هرگه که جولان می‌کند گوییا سرو خرامان می‌شود
ریشه نخل امید اهل دل، چون گردباد بر سر خاک است جولانش، ولی در خاک نیست
جولانی همچنین اعلام کرد که آنها هیچ برنامه‌ای برای حمله به آمریکا و اروپا ندارند و ایمن الظواهری رهبر القاعده تأکید کرده که سوریه را پایگاه حمله به آمریکا و اروپا نکنیم. اما اگر حملات هوایی آمریکایی‌ها به ما ادامه پیدا کند امکان دارد تا انتخابهای دیگری داشته باشیم.
الگاجولا ۱٫۷۲ کیلومترمربع مساحت و ۲۹۶ نفر جمعیت دارد و ۱۴ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
مرا هوای مدیح تو زیبد ار بالفرض به پای مهر جهان ذره را رسد جولان
دفتر مرکزی این شرکت در شهر ملکوف، فرانسه قرار دارد و از تاریخ ۲ جولای ۲۰۱۰ سهام آن در بازار بورس یورونکست پاریس دادوستد می‌شود.
این بلندی‌ها هم‌اکنون در اشغال اسرائیل قرار دارد و در برخی کشورها از آن با عنوان جولان اشغالی یاد می‌شود.
دست پنهان و قلم بین خط‌گزار اسپ در جولان و ناپیدا سوار
نشینم چون فغانی روز جولان بر سر راهت که هرجا پای بردارد سمندت رو نهم آنجا
قهر خود را در لباس لطف جولان می دهی پرده از آب گهر بر روی دریا می کشی