جوزن

معنی کلمه جوزن در لغت نامه دهخدا

جوزن. [ج َ / جُو زَ ] ( نف مرکب ) جوزننده. آفتی است که در گندم و جو افتد و آن زرد بسرخی مایل است. ( برهان ). این آفت جو را خشک کند و تباه سازد. از: جو + زن بمعنی زننده و آسیب رساننده جو. ( حاشیه برهان چ معین ).
جوزن. [ ج َ زَ ] ( اِخ ) نوعی از ساحران باشند در هندوستان که دانه گندم و جو را بزعفران زرد کنند و افسونی بر آن خوانند و کسی را که خواهند مسخره خود سازند از آن دانه ها بر وی زنند. ( برهان ) :
ز هندوستان آمده جوزنی
بهر جو که زد سوخته خرمنی.نظامی.مگر نشنیدی از هندوی جوزن
که داند دود هر کس راه روزن.نظامی.|| طایفه ای باشند از برهمنان که آتش می افروزند و روغن ستور در آن میریزند و چیزهای دیگر هم می افکنند و آتش را با دسته های جو که در خوشه است می زنند و چیزها میخوانند و این را عبادتی میدانند، آن عبادت را هوم میگویند. ( برهان ).
جوزن. [ ج َ / جُو زَ ] ( اِ ) جوژن. رجوع به جوژن شود.

معنی کلمه جوزن در فرهنگ معین

(جَ یا جُ زَ ) (ص فا. اِمر. ) = جوزننده : طایفه ای در هند که دانة جو و گندم را به زعفران زرد کنند و افسونی بر آن خوانند و کسی را که خواهند مسخر خود سازند از آن دانه ها بر وی زنند، ساحر، افسونگر.

معنی کلمه جوزن در فرهنگ عمید

۱. آفتی که به گندم و جو می زند و آن ها را خشک و ضایع می کند، زردی.
۲. چوب ضخیمی که برای کوبیدن دانه های غلات به کار می رفت.
۳. (اسم، صفت ) هریک از جادوگران، مرتاضان، و ساحران هندی که دانه های جو و گندم را با زعفران زرد می کردند و به آن افسون می خواندند و هر کسی را می خواستند مسخر سازند از آن دانه ها بر او می زدند، دانه زن: ز هندوستان آمده جوزنی / به هر جو که زد سوخته خرمنی (نظامی۵: ۸۹۳ ).

معنی کلمه جوزن در ویکی واژه

جوزننده: طایفه‌ای در هند که دانة جو و گندم را به زعفران زرد کنند و افسونی بر آن خوانند و کسی را که خواهند مسخر خود سازند از آن دانه‌ها بر وی زنند، ساحر، افسونگر.

جملاتی از کاربرد کلمه جوزن

سیم کم ده بهل آن چیز که دادی بجوزند یا بکنجی برسانند چو گنجی ببرند
فرنگ گرچه سخن با ستاره میگوید حذر که شیوهٔ او رنگ جوزنی دارد
دیوانه‌ نوازیست چرخ جوزن زین سفلهٔ جوزن خبر نداری
بود آن خط مشکینش یکی زنجیر جان‌فرسا بود آن هندوی خالش یکی جادوی پر جوزن
آیین کاتولیک از طرف چین به کره معرفی شد. مبلغی غربی به نام جوزن و همراهانش در پی دیدار از بیجینگ، فرستاده‌هایی بودند که این دین را در این شهر معرفی کردند. پیش تر، کاتولیک‌های رومی در پی ترویج دین در کره تحت آزار و اذیت شدید قرار گرفتند. اما دین در سراسر کشور گسترش یافت و قوانین جوزن برای آزار و اذیت پیروان مسیحیت راه کره را به سمتی هدایت کرد که در لیست چهارمین کشور با بیشترین تعداد مسیحیان قرار بگیرد.
ز هندوستان آمده جوزنی بهر جو که زد سوخته خرمنی
وفقک الله ای کلیم گران‌قدر کز تو سبکسر مدام جادوی جوزن
مرا به یاد یکی چاره آمدست شگرف که تازه‌ گردد ازو جان جادوی جوزن
انجم چو یک طبق جو سیمین و آسمان افسون برو دمیده چو جادوی جوزنا
دنیی ز نیست شوی کش آتش زن این جوزن غراچه رعنا را
مگر نشنیدی از جادوی جوزن که داند دود هر کس راهِ روزن