جواهرات

معنی کلمه جواهرات در لغت نامه دهخدا

جواهرات. [ ج َ هَِ ] ( ع اِ ) ج ِ جواهر. جج ِ جوهر. ( از منتهی الارب ). رجوع به جواهر شود.

معنی کلمه جواهرات در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع . ] (اِ. ) جِ جواهر. جج . جوهر.

معنی کلمه جواهرات در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع جواهر جج . جوهر.

معنی کلمه جواهرات در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:گوهرها

معنی کلمه جواهرات در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] سنگهای گران بها، مانند یاقوت، زمرد و الماس را جواهر گویند. از احکام آن در بابهای طهارت، صلات، خمس و حج سخن گفته اند.
بنابر دیدگاه بسیاری از فقها، عقیق، فیروزه و دیگر سنگهای معدنی جزء زمین به شمار نمی روند؛ از این رو، تیمّم و سجده بر آنها صحیح نیست.
حکم تعلق خمس به جواهرات
به جواهر استخراج شده از معدن و یا استحصال شده از دریا با غواصی خمس تعلّق می گیرد.
رمی جمره با جواهر
در کفایت رمی جمره با جواهر اختلاف است.

معنی کلمه جواهرات در ویکی واژه

(جمع): جوهر، جواهر اشیاء گران‌قیمت اغلب برای تزئین و آرایش بانوان؛ زیورآلات.

جملاتی از کاربرد کلمه جواهرات

و در گزارش مورخ ۲۹ دی ۲۵۳۵ (۱۳۵۵) می‌خوانیم: «داود القانیان برادر حبیب سرمایه‌دار معروف کلیمی در حال حاضر در بین راه تل‌آویو و تیکوا ۱۲ کیلومتری محل بورس جواهرات اسرائیل مشغول احداث ساختمان ۳۳ طبقه می‌باشد که عن‌قریب آماده بهره‌برداری است.»[نیازمند منبع]

البته این موزه مجموعه آثار متعددی دارد که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به نشان‌ها، لباس‌ها و جواهرات سلطنتی، مجموعهٔ متنوعی از جواهرات ساختهٔ فابرژه و بزرگترین کلکسیون موجود در جهان از طلای باستانی متعلق به اروپای شرقی و آسیای غربی اشاره کرد.
شیندلر کارخانهٔ میناکاری خود را در سال ۱۹۳۹ در کراکوف لهستان تأسیس کرد. این کارخانه در سال ۱۹۴۴ دارای ۱۷۵۰ کارگر بود که حدود ۱۰۰۰ نفر از آن‌ها یهودی بودند. او در حزب نازی و سازمان‌های اطلاعاتی آلمان دارای روابط و نفوذ زیادی بود و از طریق پرداخت رشوه و اهدای الماس و جواهرات و هدایای لوکس به مسئولان نظامی و سیاسی حزب، از کارگران یهودی خود محافظت می‌کرد.
هنگامی که الف‌ها به والینور آمدند، نولدورها، شاگرد آئوله شدند. فئانور بهترین دانش آموز او بود و از آئوله یادگرفت که چگونه جواهرات درست کند. چیزی که بعداً فراموش شد. در پرواز نولدورها، آن‌هایی که به والینور بازگشتند خود را آئولندور نامیدند به معنی پیروان آئوله.
پس از بازگشت به خانه، اتوره سوتساس به عنوان یک معمار با پدرش بر روی بازسازی مدرن ساختمان‌هایی که در طول جنگ ویران شده بودند، آغاز به کار کرد. در سال ۱۹۴۷ میلادی که در میلان زندگی می‌کرد، استودیوی معماری و طراحی صنعتی خود را راه اندازی کرد. در آنجا شروع به ایجاد آثاری با انواع رسانه‌های مختلف کرد: سفال و سرامیک، نقاشی، مجسمه‌سازی، مبلمان، عکاسی، جواهرات، معماری و طراحی داخلی.
پس از بنا نهادن آشرام پونا ضبط کردن صدا به‌طور منظم، و بعدها ضبط ویدئویی و چاپ گفته‌های اشو برای توزیع در جهان، او را قادر می‌ساخت تا مخاطبان بیشتری داشته باشد. در همین زمان تعداد بازدیدکنندگان و پیروان غربی اشو رو به فزونی گذاشت. آشرام به یک مرکز تولید صنایع دستی، لباس، جواهرات، سرامیک و لوازم آرایشی-بهداشتیِ گیاهی و نیز میزبان اجرای برنامه‌های هنری تئاتر، موسیقی و نمایش طنزآمیز تبدیل شد. از سال ۱۹۷۵ پس از ورود چندین روان‌درمانگر از «جنبش‌های بالقوهٔ بشر»، آشرام شروع به انجام مدیتیشن‌ها با تعداد فزاینده‌ای از گروه‌های درمانی کرد که به منبع اصلی درآمد برای آشرام تبدیل شد. به همین دلایل آشرام پونا یک مکان هیجان انگیز و پرشور با بار عاطفی و نیز فضایی جشنواره‌ای محسوب می‌شد.
یکی از ویژگی‌های جواهرات این دوره، مینا کاری تکه‌های طلا و آرایش آن‌ها با سنگ‌های رنگی است.
پس از آنکه این الماس سال‌ها بین حاکمان هندی، ایرانی، افغان، مغول و بریتانیایی دست به دست شد از ۱۵۰ سال پیش تاکنون جزئی از جواهرات سلطنتی بریتانیا بوده‌است. این الماس ۱۰۵ قیراطی آخرین بار بر تاج الیزابت، همسر جرج ششم، شهبانوی مادر قرار داشت. اکنون الماس کوه نور، همراه با دیگر جواهرات سلطنتی بریتانیا در محل خاصی در برج لندن، قصری تاریخی در ساحل شمالی رود تیمز نگهداری می‌شود.
ژوزف قبل از سفر به ایالات متحده (جایی که جواهراتی را که از اسپانیا گرفته بود فروخت) در فرانسه گذراند. او از سال ۱۸۱۷ تا ۱۸۳۲ در آنجا زندگی کرد، ابتدا در شهر نیویورک و فیلادلفیا، جایی که خانه‌اش به مرکز فعالیت مهاجران فرانسوی تبدیل شد، او با آن ساواژ آمریکایی در سوسایتی هیل ازدواج کرد.
الماس سبز زیبایی خیره کننده ای دارد و طرفداران زیادی را علاقه مند به خود کرده است.از این‌رو در ساخت جواهرات کاربرد بسیار دارد.