جوانمرد

جوانمرد

معنی کلمه جوانمرد در لغت نامه دهخدا

جوانمرد. [ ج َ م َ ] ( ص مرکب ) کنایه از کریم و سخی و بخشنده. ( برهان ). سمح. ( دهار ). جواد. ( مهذب الاسماء ). بامروّت. صاحب فتوت. فتی ̍. راد. حلیم. ( آنندراج ). فیاض. ( صراح ). دهشکار. فایض. باذل. دست ودل باز :
جوانمرد و آزاده و خوبروی
جهانجوی و فرزانه و چربگوی.فردوسی.که توران شد آن ناجوانمرد مرد
نگه کن که با شاه ایران چه کرد.فردوسی.هرگاه که فضای دل یعنی گشادگی دل فراخ باشد مردم جوانمرد باشند و هرگاه که تنگ باشد بخیل باشند. ( ذخیره خوارزمشاهی ). برای مذکر و مؤنث هر دو آید، در منتهی الارب آمده : کرمة؛ بکسر، زن جوانمرد :
چرا که خواجه بخیل و زنش جوانمرد است
زنی چگونه زنی سیم ساعد و لنبه.عماره.
جوانمرد. [ ج َ م َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان بهی بخش بوکان شهرستان مهاباد. کوهستانی و معتدل است. 695 تن سکنه دارد. آب آن از زرینه رود و محصول آن غلات ، چغندر، توتون ، حبوبات. شغل اهالی زراعت و گله داری است و صنایع دستی زنان جاجیم بافی است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

معنی کلمه جوانمرد در فرهنگ معین

(جَ مَ ) (ص مر. ) کریم ، بخشنده .

معنی کلمه جوانمرد در فرهنگ عمید

شخص بخشنده، بزرگوار، و صاحب همت و فتوت.

معنی کلمه جوانمرد در فرهنگ فارسی

مردجوان، بخشنده، سخی، بزرگوار، صاحب همت وفتوت
( صفت ) ۱- کریم سخی بخشنده . ۲- صاحب همت فتی .
دهی است از دهستان بهی بخش بوکان شهرستان مهاباد و کوهستانی و معتدل است .

معنی کلمه جوانمرد در فرهنگ اسم ها

اسم: جوانمرد (پسر) (فارسی) (تلفظ: j.-mard) (فارسی: جوانمرد) (انگلیسی: javan-mard)
معنی: بخشنده، دارای همت والا، ( به مجاز ) دارای خصلت های نیک و پسندیده مانند بخشندگی، گذشت، دلیری و کمک به دیگران

معنی کلمه جوانمرد در دانشنامه عمومی

جوانمرد (بوکان). جوانمرد یک روستا از توابع دهستان بهی دهبکری بخش سیمینه شهرستان بوکان در استان آذربایجان غربی است. جمعیت این روستا بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ برابر با ۶۴۶ نفر می باشد.

معنی کلمه جوانمرد در ویکی واژه

کریم، بخشنده.

جملاتی از کاربرد کلمه جوانمرد

فتیان و جوانمردان و پاره‌ای از صوفیان که علی را مظهر فتوت و جوانمردی می‌دانستند این کنیه را اشاره به خصوصیت جوانمردی و خاکساری او می‌دانستند. علی همدلی فراوانی با غیر اعراب نشان می‌داد که نمونه آن مجازات عبیدالله بن عمر به جهت قتل هرمزان به اتهام واهی دست داشتن او در قتل عمر (خلیفه دوم) بود. وی میان عرب و غیر عرب تفاوتی نمی‌گذاشت همان‌گونه که اول بار پیامبر اسلام از عون جوانمرد برای علی بن ابیطالب استفاده کرد و گفت: «جوانمرد نیست مگر علی».
تعطیلات رؤیایی نام یک مجموعهٔ تلویزیونی ایرانی به تهیه‌کنندگی مجید اوجی و کارگردانی علیرضا امینی و به نویسندگی احسان جوانمرد است که نوروز ۱۳۹۷ از شبکه دو سیما پخش شد.
کافر نعره بزد. گفت: ناجوانمردی بود که در چنین خدای عاصی و طاغی بود که با دوست از برای دشمن عتاب کند.
جوانمرد چون دید کان خوب‌چهر ملک‌زاده را جوید از بهر مهر
ز ما به همت خشک ای فقیر قانع شو که کار ما به جوانمردی دل افتاده است
نقل است که جوانی مدتی بر او بود. چون باز می‌گشت گفت: شیخ چیزی بگوید، گفت: ای جوانمرد اجتماع این قوم به وعده بود و پراکندن ایشان به مشاورت نه.
الهی نصیب این بیچاره از این کار همه درد است مُبارک باد که مرا این همه درد در خورد است بیچاره آن کس از این درد فرد است، حقا که هر کس بدین درد ننازد نا جوانمرد است.
او در اقدامی ناجوانمردانه با چاقو به جلسه انجمن معتادان گمنام حمله ور شده و همراه با دار و دسته اش شروع به شرارت و فحاشی کرد ، لکه سیاه پرونده او به این سادگی پاک نخواهد شد
نشستم با جوانمردان اوباش بشستم هر چه خواندم بر ادیبان
بخاک پای جوانمردیش، ز ما صد بوس بطاق ابروی مردانه اش هزار سلام
آدم باش فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مجید جوانمرد و نویسندگی محمود روزبهانی محصول سال ۱۳۹۳ است. این فیلم در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۴ در سینماهای ایران اکران شده‌است.
بجام لاله می ژاله ریخت و ز مستی بشست آب جوانمردی از رخ دوران
هزاران سال، پیش از آمدن آریاییهای ایرانی به فلات ایران چندین گروه مردمان بومی که چهار گروه آن مشهورترند در این فلات جای داشتند که چگونگی دوره‌های پیشین آن چندان روشن نیست. نام یکی از این چهار گروه مردم بومی فلات ایران مرد بود، نام گروه مرد در نوشته‌ها «مارد» یا «آمارد» آمده که به زبان ایران و بومی مرد و آیمرد است و واژه‌های آمرت زبان کهنسال ارامنه و مردی، آی مردی، جوانمرد، جوانمردی بوده‌است.
مرد گفتش ای جوانمرد عزیز آمده بد پیش ازین ابلیس نیز
روستاهای نجفقلی، سراب پاپی، گرکان علیا، مؤمن‌آباد، فیض‌آباد (ورمزیار)، حق‌ندر (حق‌نیر)، درتنگ (دره تنگ)، دهرحم (ده‌رحیم)، آهنگران، امیر، آب‌باریک، هنام، اصلانشاه، تملیه، سیاهپوش، میان ریگان و جوانمرد از روستاهای مشهور این دیار هستند.
گرچه اندر خانقاهان های و هوست کو جوانمردی که صهبا در کدوست
در انتخابات دهمین دوره، محمود نجفی عرب به ریاست اتاق برگزیده شد و سیدمهدی صادقی نیارکی، به‌عنوان نایب رئیس اول و شهاب جوانمردی به‌عنوان نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی تهران برگزیده شدند. همچنین عباس آرگون، کرسی خزانه‌داری را به دست آورد.
«نقلست که جوانی مدّتی بر او بود چون بازمی‌گشت گفت: شیخ چیزی بگوید. گفت: ای جوانمرد اجتماع این قوم به وعده بود و پراکندن ایشان به مشاورت نه.
او مرید محمد بن عبدالله طبری و او مرید ابومحمد جُرَیری و او مرید جنید بغدادی بود. ابوالعباس معاصر با عضدالدوله دیلمی (۳۷۲–۳۳۸ ق) بود. او از مشایخ صوفیهٔ آمل و طبرستان بود و علم بالای لدنی داشت. شهاب‌الدین یحیی سهروردی او را از حکما شمرده و در کنار بایزید بسطامی و حسین منصور حلاج و ابوالحسن خرقانی از ادامه دهندگان حکمت خسروانی دانسته‌است. عطار نیشابوری از او با القابی همچون: قطب اصحاب، شیخ عالم، نقیب مشایخ، شیخ مطلق، پیر و سلطان عهد یاد می‌کند. او از طایفه جوانمردان و اصحاب فتوت آمل بوده‌است و پدرش قصاب بود.
هانس مارک، اداره‌کنند پیشین مهندسی و پژوهش دفاعی در دانشگاه تگزاس در آستین، برنامه آگاهی کامل از اطلاعات را «سوءاستفاده ناجوانمردانه آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفتهٔ دفاعی» نامید.