جواری
معنی کلمه جواری در لغت نامه دهخدا

جواری

معنی کلمه جواری در لغت نامه دهخدا

جواری. [ ج َ ] ( ع اِ ) ج ِ جاریة. کنیزکان. دختران. اماء. ( منتهی الارب ) : جمعی از جواری و سراری پدرش در آن قلعه بودند. ( ترجمه تاریخ یمینی ).
بنده زاده آن خداوند مجید
زاده ازپشت جواری و عبید.مولوی.|| کشتی های بزرگ. کشتیهای رونده. ( ترجمان علامه جرجانی ترتیب عادل ) ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( فرهنگ فارسی معین ) : بفرمود تا جواری و منشآت و مراکب و سفائن را ترتیب سازد. ( بدایعالازمان فی وقایع کرمان ). رجوع به جاریة شود.
جواری. [ ج َ ] ( اِ ) در تداول اهالی خراسان ذرّت را گویند.

معنی کلمه جواری در فرهنگ معین

(جَ ) (اِ. ) ذرت ، بلال .
(جَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ جاریه . ۱ - کنیزکان . ۲ - کشتی های بزرگ .

معنی کلمه جواری در فرهنگ عمید

=جاریه

معنی کلمه جواری در فرهنگ فارسی

ذرت، بلال، جمع جاریه کنیز، دختربچه
( اسم ) جمع جاریه. ۱- کنیزکان دختران . ۲- کشتیهای بزرگ کشتیهای رونده .

معنی کلمه جواری در دانشنامه عمومی

جواری (بازیکن فوتبال). جواری بازیکن فوتبال در پست مهاجم اهل برزیل است
از باشگاه هایی که در آن بازی کرده است می توان به سانتوس، باشگاه فوتبال آولینو، اینتر میلان، آسکولی، کرمونزه، پورتو و بوآویستا اشاره کرد.
وی همچنین در تیم ملی فوتبال برزیل بازی کرده است.
جواری (شهرک). جواری ( به لاتین: Jvari ) یک منطقهٔ مسکونی در گرجستان است که در سامگرلو - زمو سوانتی واقع شده است. جواری ۴٬۳۶۱ نفر جمعیت دارد و ۲۸۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه جواری در فرهنگ معین
معنی کلمه جواری در فرهنگ عمید
معنی کلمه جواری در فرهنگ فارسی
معنی کلمه جواری در دانشنامه عمومی

معنی کلمه جواری در ویکی واژه

جِ جاریه.
کنیزکان.
کشتی‌های بزرگ.
ذرت، بلال.

جملاتی از کاربرد کلمه جواری

بعدها به دلیل همجواری‌اش با وزارت استیفای قاجاریه به «مسجد دفتر» تغییر نام داد ولی دوباره مسجد مادرشاه نامیده شد.
اغوز را از مشاهده این حال پای رفتار نمانده چشم دیدار گشوده، هر سو نظاره میکرد تا دختر عم خویش یوزخان را دید که برقع روی برگشاده و بر لب جوی ایستاده. دلبران ماه روی و دختران جامه شوی چون هاله بر گرد ماه و لاله در باغ گل پیرامن حریمش جمعند و اوخود مانند شمع که بزم یاران فروزد و جان پروانه سوزد سرگرم تماشای جواری است و در قصد مردم شکاری:
هدف از تشکیل این ارکستر همدلی، همنشینی و همجواری فرهنگ‌ها، با شعار صلح و دوستی میان ملت‌هاست.
دع الجواری فی الدماء ماخرة ان الرواکد تحتاج المقاذیفا
استقرار روستا در منطقه کوهستانی و در جوار چشمه‌های فراوان و همجواری با جنگل‌های ارسباران، جلوه منحصربه‌فردی در روستای اسکلو ایجاد کرده‌است.
بس سراری تا جواری سر به سر شد اسیر آن گروه دد سیر
گر حور بهشت است که او را زجواریست غلمان بخیلش چو یکی طرفه غلامست
زیر تو تخت زرین بر سرت چتر دیبا زین سو صف غلامان، زان سو صف جواری
گفتگوی شخصیت ها با ضبط نوار ضبط شده از روزمره افراد به دست آمده است که در مورد راحتی و فواید وسایل برقی در خانه های خود صحبت می کنند و سپس با استفاده از خلاصه این ها - کامل با مکث ها ، شروع های دروغین ، تکرارها ، تردیدها و نانوشته ها به دست می آیند. [نیازمند منبع] استفاده از زبان (مانند "به راحتی خاموش و فعال"). مصاحبه شوندگان منتخب در بخش های مختلفی از لهجه های منطقه ای به زمین صحبت می کردند ، و تأثیر کلی آن از مکالمه طبیعی بود. صدای گرم و دنج آگهی ها بیانگر گرمی و همجواری گرمایش مرکزی بود.
همانند جستجوی اول سطح، رئوس در طی جستجو جهت مشخص شدن وضعیت شان رنگ می‌شوند. هر رأس در آغاز سفید است، وقتی در جستجو کشف می‌شود، خاکستری می‌گردد و وقتی خاتمه می‌یابد، سیاه رنگ می‌شود، به عبارت دیگر وقتی لیست همجواری آن به‌طور کامل بررسی می‌گردد. این تکنیک تضمین می‌کند که هر رأس در دقیقاً یک درخت اول عمق خاتمه می‌یابد که به موجب آن درخت‌ها متمایز هستند.
در رایانه حافظه پنهان نرم‌افزار یا سخت‌افزاری است که اطلاعات را ذخیره می‌کند و زمان دسترسی به داده‌ها را تسریع می‌بخشد. الگوریتم‌های حافظه پنهان الگوریتم و دستورالعمل‌های بهینه‌سازی شده ایست که یک حافظه پنهان برای مدیریت ذخیره‌سازی داده در رایانه به کار می‌گیرد. می‌توان با نگهداری داده‌هایی که در زمانی نزدیک استفاده شده‌اند، یا داده‌هایی که اغلب در گذشته در دسترس قرار گرفته‌اند (همجواری زمانی)، در مکان‌های حافظه ای که سریعتر از حافظه‌های معمولی هستند، عملکرد دسترسی داده‌ها را در آینده تسریع بخشید.
و سعادة لیوم نظرالسعود فینا نزل السهیل سهلا و اقام فی جواری
سلطان محمود هم حاجی ملاشریف ایلچی این دولت را بسیار بسیار خوب راه انداخته این روزها بوان میرسد و نامة مشعر بر کمال رضامندی از موافقت های شاهنشاه وهمجواری دولت ایران میآرد. وزیر بغداد هم بالیوز انگلیس را نزد ایلچی واسطه کرده که ایلچی شفاعت اورا در حضرت والا نماید. سلیمان بیک که از سلیمانیه فرار نمود در زهاب جا دادیم؛ خودش با پسرش این روزها وارد میشوند و ان شاءالله امر او ومحمود پاشا طوری که صلاح دولت قاهره باشد قرار خواهد گرفت و زحمت های نواب مستطاب والا درین جمع ضدین که روس و عثمانلو بالمثل هر دو راضی و شاکر باشند و محمود سلیمان و میررواندوز و وزیر بغداد هر چهار با اختلاف آرا بامیدواری راه بروند البته بر رأی عالی مخفی نمیماند. والسلام
فقال ابو سلمة: سألت جابر بن عبد اللَّه عن ذلک. قلت له: مثل الّذی قلت، فقال جابر: لا احدّثک الّا ما حدّثنا رسول اللَّه (ص)، قال: جاورت بحراء شهرا فلمّا قضیت جواری هبطت فنودیت، فنظرت عن یمینی فلم ار شیئا. و نظرت عن شمالی فلم ار شیئا. و نظرت خلفی فلم ار شیئا، فرفعت رأسی فاذا هو علی العرش فی الهواء.
مسئولان استانی و نمایندگان هرمزگان بر این باورند که با الحاق ۵ روستای مرزی هرمزگان امتیاز همجواری هرمزگان با پارس جنوبی از دست خواهد رفت و به این ترتیب پارسیان و کوشکنار از امتیاز پارس‌جنوبی برای به‌کارگیری نیروهای بومی و تخصیص اعتبارات عمرانی محروم خواهند شد. به نوشتهٔ علی قاسمی، تمامی منابع درآمدی ایجادکننده عمران و آبادی منطقه غرب هرمزگان را از آن فارس خواهد کرد و این کار موجب توقف توسعه همه‌جانبهٔ غرب هرمزگان خواهد شد.
این جواری لآلی وش آتش رخ را تا برین نیل روان راهگذر آب شود
فجرت من الهوا عیونا فی مرج قلوبنا جواری