جنگیدن

معنی کلمه جنگیدن در فرهنگ معین

(جَ دَ ) (مص ل . ) نبرد کردن ، رزم کردن .

معنی کلمه جنگیدن در فرهنگ عمید

جنگ کردن، نبرد کردن.

معنی کلمه جنگیدن در فرهنگ فارسی

جنگ کردن، نبردکردن، جنگ کننده
( مصدر ) ( جنگید جنگد خواهد جنگید بجنگ جنگنده جنگیده ) جنگ کردن رزم کردن پیکارکردن .

معنی کلمه جنگیدن در ویکی واژه

در یک جنگ یا نبرد در برابر کسی شرکت داشتن. نبرد کردن، رزم کردن

جملاتی از کاربرد کلمه جنگیدن

آدلا ولارده پرز دختر یکی از اهالی ثروتمند سیوداد خوارس بود و در سنین جوانی به تحصیل در رشته پزشکی جذب شد. در سال ۱۹۱۵، به انجمن مکزیکی صلیب سفید پیوست. او خالق گروه انقلابی سولدادراس (سربازان زن) بود. اینها زنانی بودند که در صحنه نبرد به مداوای سربازان مجروح می‌پرداختند، حتی برخی از آنها اسلحه به دست گرفته و جنگیدند.
ز مو شیر ژیان پرهیز می‌کرد تنم وا مرگ جنگیدن ندونست
در گزارش مسعودی آمده عده‌ای از مسلمانان اهل خوارزم که به عنوان محافظ خاقان خزران نزد او بودند، از وی خواستند که به انتقام غارت‌ها و کشتارهای روس‌ها علیه مسلمین، با آن‌ها به مبارزه بپردازد. خاقان پذیرفت و به روس‌ها اطلاع داد که مسلمانان آماده جنگ با ایشان هستند. روس‌ها که قصد داشتند از ولگا به رود دُن روند، با این واقعه نقشهٔ خویش را تغییر داده و از مسیرهای آبی خارج شدند. آن‌ها سه روز با مسلمانان جنگیدند و فقط پنج هزار روس زنده ماندند که به سمت قلمرو برطاس‌ها کشتی راندند و در جنگ با برطاس‌ها و غزها کشته شدند.
دو نفر دزد خری دزدیدند سرِ تقسیم به هم جنگیدند
نظرسنجی ای‌بی‌سی نیوز / واشینگتن پست که در ۲۲ تا ۲۵ آوریل۲۰۱۰ انجام شد، نشان داد که اکثریت ۵۲درصد آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که جنگ ارزش جنگیدن را نداشته‌است، و کثرت ۳۸درصد آمریکایی‌ها «به شدت» فکر می‌کنند که ارزش جنگیدن را نداشته‌است. ۴۵ درصد از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که جنگی که در حال انجام است ارزش جنگیدن را داشته‌است و ۲۶درصد آمریکایی‌ها به شدت چنین احساسی دارند.
در مورد جنگ تا امروز ما با کسی جز برای دفاع از جان و ناموس خود نجنگیدیم، آنها در منطقه ما به سراغ ما آمدند و در جنگ با ما از هیچ کوششی دریغ نکردند و ما فقط برای انتقام با برخی از آنها شروع به جنگ کردیم. به خاطر تجاوز مداوم آنها، [کیفر بدی، شری مانند آن است] (۴۲:۴۰)... آنها کسانی هستند که ما را کافر اعلام کردند و با ما جنگیدند.
مجله امپایر در شمارهٔ اوت ۲۰۱۰، به این فیلم پنج ستاره داد و نوشت «انگار استنلی کوبریک یکی از آثار ویلیام گیبسون را ساخته‌است. نولان یک ایده غیراقتباسی ارائه داده‌است: به کشور ناشناخته خوش آمدید.»راجر ایبرت از شیکاگو سان-تایمز به این فیلم ۴ ستاره از ۴ داد و گفت «کل این فیلم در مورد سیر یک فرایند است؛ در مورد جنگیدن برای پیدا کردن راهتان، در میان لایه‌های پنهان واقعیت و رؤیا، واقعیت در رؤیا و رؤیا بدون واقعیت است. این نمایش یک شعبده نفس‌گیر است.»
از می کوثر و مستی عجب اندر عجب است خاصه جنگیدن و رنجیدن و رفتن زجنان
به جان بشر دست یازیدنا بود با خداوند جنگیدنا
پدران ما تا اسلام را نمی‌شناختند در برابر آن جنگیدند و چون شناختند در راه آن جنگیدند.
او با پدرش به نابلس نقل مکان کرد و عربی و اصول دین را آموخت. در طول جنگ جهانی اول رهبری گروه داوطلبان ازمیان فرزندان قبایل در عراق را عهده‌دار شد، که در کنار ارتش عثمانی جنگیدند هنگامی که شاهزاده فیصل بن الحسین در شمال سوریه حاکمیت را بدست آورد، احمد حلمی را به عنوان مدیر کل وزارت دارایی (۱۹۱۹–۱۹۲۰) منصوب نمود. وی بعنوان یکی از پایه‌های حزب استقلال عربی شناخته می‌شد، که این حزب در زمان فیصل بعنوان مظهر شناخته شده جمعیت مخفی عربی دختران تأسیس شد.
نظرسنجی واشینگتن پست/ ای‌بی‌سی نیوز که از ۱۰ تا ۱۳ مارس۲۰۱۱ انجام شد، گزارش داد که ۱۹درصد از رای‌دهندگان دموکرات فکر می‌کنند که جنگ ارزش جنگیدن را دارد در مقایسه با نیمی از حامیان جمهوری‌خواه، حوزه اصلی حامی جنگ. اکثریت دو سوم رأی دهندگان مستقل فکر می‌کنند که جنگ ارزش جنگیدن را ندارد، در حالی که از هر چهار نفر یک نفر فکر می‌کند که ارزش جنگیدن را ندارد. ۸۰ درصد از رای‌دهندگان مستقل از باراک اوباما می‌خواهند که «تعداد قابل توجهی» از نیروهای خود را در تابستان امسال از افغانستان خارج کند.