جنگجو
معنی کلمه جنگجو در لغت نامه دهخدا

جنگجو

معنی کلمه جنگجو در لغت نامه دهخدا

جنگجو. [ ج َ ] ( نف مرکب ) رزم آور. مبارز. جنگی. ( فرهنگ فارسی معین ). ستیزه جو. ( ناظم الاطباء ) :
جنگجویان بروز پنجه و کتف
دشمنان را کشندو خوبان دوست.سعدی.|| تند و بامخاصمت. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه جنگجو در فرهنگ عمید

جنگاور، دلیر و شجاع.

معنی کلمه جنگجو در فرهنگ فارسی

( صفت ) جنگاور دلیر شجاع .

معنی کلمه جنگجو در دانشنامه عمومی

جنگجو (فیلم ۲۰۰۱). جنگجو ( انگلیسی: The Warrior ) فیلمی در ژانر اکشن و ماجراجویی است به کارگردانیِ آصف کاپادیا که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به عرفان خان اشاره کرد.
جنگجو (فیلم ۲۰۱۵). جنگجو ( به هندی: Ranbanka ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۵ و به کارگردانی آریمان است. در این فیلم بازیگرانی همچون مانیش پال، راوی کیشان، پوجا تاکور، رودرا کاشیش، آویناش دویدی ایفای نقش کرده اند.
جنگجو (فیلم ۲۰۱۹). جنگجو ( به انگلیسی: The Brawler ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۹ و به کارگردانی کن کوشنر است. در این فیلم بازیگرانی همچون زاک مک گاون، ایمی اسمارت، تارین منینگ، جو پانتولیانو، برت یانگ، جیسون جیمز ریختر، نیکلاس ام. لوب، رابرت کلوهسی و ویلیام لی اسکات ایفای نقش کرده اند.
جنگجو (فیلم ۲۰۲۳). جنگجو ( به هندی: Yodha ) یک فیلم اکشن و دلهره آور هندی آماده اکران به کارگردانی ساگار آمبره و پوشکار اوجها با بازی سیدهارث مالهوترا، دیشا پاتانی و راشی خانا است.
این فیلم ابتدا برای اکران در سینماها در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده بود، اما بعداً برای سال ۲۰۲۳ تنظیم شد. در حال حاضر برای اکران در سینماها در تاریخ ۷ ژوئیه ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده است.
فیلمبرداری در ۲۷ نوامبر ۲۰۲۱ آغاز شد.
معنی کلمه جنگجو در فرهنگ عمید
معنی کلمه جنگجو در فرهنگ فارسی

معنی کلمه جنگجو در دانشنامه آزاد فارسی

مرکز استان هِنان۱، در چین، کنار رود هوانگ هو۲، با ۲,۰۰۹,۰۰۰ نفر جمعیت (۱۹۹۳). صنایع آن شامل تولید لوازم سبک، مواد غذایی، مواد شیمیایی، مصالح ساختمانی، و پارچه های نخی است. شهری قدیمی متعلق به سلسلۀ شانگ۳ (قرون ۱۶ـ۱۱پ م) در حومۀ شرقی شهر از زیر خاک بیرون آورده شد. صومعۀ شائولین۴، مرکز ورزش های رزمی سنتی، در ۸۰کیلومتری غرب شهر قرار دارد. جنگجو در محل تقاطع دو خط آهن مهم شمال ـ جنوب بین پکن۵ و گوانگجو۶، و شرق ـ غرب از جیانگسو۷ به ناحیۀ خودمختار سین کیانگ اویغور۸ قرار دارد. این شهر در ۱۹۵۴ به جای کایفنگ مرکز استان شد.
HenanHuang He RiverShangShaolin MonasteryBeijingGuang zhouJiangsuXinjiang Uygur Autonomous Region

جملاتی از کاربرد کلمه جنگجو

بزد نیزه ای کش تن جنگجوی نگون آمد از باره ی گرمپوی
بدو گفت کای آهنین جوشنا حصار تن جنگجوی منا
۲۰٬۰۰۰ جنگجو شامل ۱۵٬۰۰۰ پیاده‌نظام، ۱٬۲۰۰ شوالیه، ۳٬۰۰۰ زره پوش و ۵۰۰ کماندار
روزی که بهر غیبت گردان جنگجوی جرم شهاب تیره شود مغفر آفتاب
اسیران جنگی دارای حقوقی هستند که در فصل دوم از ضمیمهٔ کنوانسیون ۱۹۰۷ لاهه به جزئیات رفتار با اسیران جنگی اشاره شده‌است. همچنین این حقوق در کنوانسیون سوم ژنو در سال ۱۹۲۹ و تجدید نظر آن در سال ۱۹۴۹ مفصل‌تر گردیده‌است. مادهٔ چهارم کنوانسیون ژنو به محافظت از افراد نظامی، برخی از جنگجویان چریکی و افراد خاص اشاره دارد که این محافظت از زمان اعلام آنها به عنوان اسیر تا عودت آنها به کشور خود ادامه دارد. یکی از اصلی‌ترین مفاد این قرارداد مبنی بر غیرقانونی بودن شکنجه اسرای جنگی می‌باشد و یک اسیر تنها لازم است نام، تاریخ تولد، رتبه و شماره سرویس (در صورت اطلاق) را اعلام کند.
چنانم که ترسم من از گفتگوی هم اکنون به هامون شدم جنگجوی
چو پیران و نستیهن جنگجوی چو هومان که بردارد از آب گوی
لیلی: من می‌دانستم که پیش شما خواهم آمد. ما به زودی بزرگ‌ترین جنگجویان جهان خواهیم شد!
آرالزها قادرند با لیسیدن زخم‌های جنگجویان، آن‌ها را مداوا کنند و مردگان را زنده کنند. مثل افسانه آرای زیبا و شامیرام. در مورد آرالزها اتفاق نظر مشترکی وجود ندارد به عنوان مثال مؤسس خورناتسی آرالزها را خدایان شامیرام نامیده‌است؛ ولی محققین ارمنی آرالز را واژه‌ای نامشخص از نام یک حیوان می‌دانند بعضی از محققین آرالزها را از نسل گرگ می‌دانند یا آرالز می‌تواند از لغت آرال آشوری به معنای دوزخ باشد.
در حالی که فرزندان خود را او را دوست می‌داشت، می‌خواست آن‌ها را به جنگجویان قدرتمندی تبدیل کند ولی این تنها باعث وحشت فرزندانش از شد.
آتنا دارای چشمانی سبز، پرهیاهو، خروشان، جنگجو و مسلح به کلاه خود و دارای نیروی لایزالی بوده‌است. قامتی بلند و ظاهری باشکوه داشته اما همیشه متانتش بر زیباییش ارجحیت داشت. آتنا دختری جنگجو و از تبار خدایان هند و اروپایی بوده‌است. او علاوه‌ بر خدای جنگ در یونان باستان، خدای بانوی خرد هم بوده‌است. آتنا به زئوس وابسته بود و از پیشانی او و سپر در دست و با پوشاکی از جنس پوست بز متولد شد.
بدو گفت کاکنون به قیصر بگوی که من با سپاه آمدم جنگجوی
که داند که این جادوی جنگجوی کجا رفت بیژن چه سازد بدوی
زمانه هراسنده از جنگجوش فلک را ز اندیشه بدرید گوش
چشم و مژگان سیاهت هندوان جنگجو کرده ایشان را جهان خودرای [و] جادو داس نام
افکند مرا به مرده‌شوئی گفتیم مگر که جنگجوئی
اردشیر نام قهرمانی در دوره بهمن است که گفته می‌شود فرامرز فرزند رستم را دستگیر کرد. از روی متون نسخه خطی لندن می‌توان پی‌برد نام واقعی‌اش یاز اردشیر بوده است. بهمن‌نامه، ایرانشاه بن ابی‌الخیر به او هیچ اشاره‌ای نکرده است ولی دستگیری او به گروهان برده‌سربازان در زمانی که جنگجویان بهمن از انجام عمل، سرپیچی کردند؛ نسبت داده شده است.
خود واژه ابرقهرمان به سال ۱۸۹۹ برمی‌گردد. بسیاری از پرهوادارترین ابرقهرمانان از شخصیت‌های باستانی یونان سرچشمه گرفته‌اند. برای مثال، زن شگفت‌انگیز یکی از افراد آمازون که قبیله‌ای از زنان جنگجو بود، است.
در سال ۱۹۸۵ در مین، نگهبان فانوس دریایی توماس کری در یک طوفان موفق به نجات آتلانا، ملکه آتلانتیس (که از یک ازدواج برنامه‌ریزی شده فرار کرده‌است) می‌شود. آن‌ها عاشق هم شده و صاحب پسری به نام آرتور می‌شوند که می‌تواند با موجودات دریایی ارتباط برقرار کند. سربازان آتلانتیس برای بردن آتلانا می‌آیند و او مجبور می‌شود خانواده اش را رها کند. او برای تربیت آرتور به مشاورش نیودیس ولکو اعتماد می‌کند. آرتور به جنگجوی ماهری تبدیل می‌شود و می‌فهمد آتلانا بخاطر عشق ورزی به یک انسان و داشتن یک پسر نیمه انسان اعدام شده‌است.