جندر

معنی کلمه جندر در لغت نامه دهخدا

جندر. [ ج َ دَ ] ( اِ ) اسباب و رخوت پوشیدنی و غیره باشد، چه جندر خانه خانه ایست که در آن اسباب پوشیدنی و غیرپوشیدنی گذارند. ( برهان ) ( آنندراج ).
جندر. [ ج ِ دَ ] ( اِخ ) دهی از دهستان دیجویجین بخش مرکزی شهرستان اردبیل واقع در 9هزارگزی باختر اردبیل و 9هزارگزی شوسه مشکین شهر - اردبیل. موقع جغرافیایی آن کوهستانی و هوای آن معتدل است. سکنه آن 476 تن. آب آن از چشمه و محصول آن غلات ، حبوبات و شغل اهالی زراعت و گله داری است. راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

معنی کلمه جندر در فرهنگ معین

(جَ دَ ) (اِ. ) رخت ، جامه .

معنی کلمه جندر در فرهنگ عمید

جامه، رخت، پوشیدنی، پوشاک.

معنی کلمه جندر در فرهنگ فارسی

( اسم ) رخت جامه .

معنی کلمه جندر در ویکی واژه

رخت، جامه.

جملاتی از کاربرد کلمه جندر

چو پیل جمع شود پیل خانه کن قنوج به پیلبانی پیلانت جندرا بگمار
کریستین همه‌جنس‌گرا است. در یک مصاحبه در اکتبر سال ۲۰۱۹ با مجله اتیتیود، وی بیان کرد که یک جندرکوییر می‌باشد.
افرادی که تصمیم می‌گیرند خود را به عنوان غیرجنسی یا ترنسجندر معرفی کنند، اغلب با مسائل حقوقی متنوع و متفاوتی روبرو هستند. در سراسر جهان، تغییر قانونی جنسیت یا نام ثبت شده بر اساس هویت شما اغلب ممنوع یا بسیار دشوار است. [۴۰] یکی از تأثیرات منفی مهم نابرابری در مقررات، به شکل تأثیرات روحی بروز پیدا می‌کند، زیرا افراد ترنسجندر که مجبورند جنسیتی را که با آن همذات‌پنداری نمی‌کنند یا «نام مرده» خود را به طور قانونی اعلام کنند، ممکن است با موقعیت‌های ناخوشایند و استرس مواجه شوند.
ترنس‌جندر گرایش جنسی نیست، هویت جنسیتی است. یک فرد ترنس می‌تواند دگرجنس‌گرا، همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، همه‌جنس‌گرا، چندجنس‌گرا یا بی‌جنس‌گرا باشد.
برآمد عالم از صیقل چو جندرخانه شد گیتی که بشنیدند کو خواهد ملیحان را فریبیدن
مجلس مؤسسان کار پیش‌نویس قانون اساسی را در ۲۶ نوامبر سال ۱۹۴۹ تکمیل کرد؛ در ۲۶ ژانویه ۱۹۵۰، جمهوری هند رسماً اعلان شد. مجلس مؤسسان دکتر راجندرا پراساد را که از سوی فرمانده کل راجگوپالاچاری فرمان داده شده بود، به عنوان اولین رئیس‌جمهور هند برگزید. متعاقب آن هند به گوا و سایر قسمت‌های هندی تحت محاصره پرتقال در سال ۱۹۶۱ حمله کرده و آنجا به هند پیوست)، فرانسوی‌ها چاندرناگور، پوندیچری و سایر مستعمره‌های هندی باقی‌مانده را در سال ۱۹۵۶ واگذار کردند، و اسکیم در سال ۱۹۷۵ رأی داد تا به اتحادیه هند ملحق شود.
اصطلاحات دگرباشان جنسی، اصطلاحاتی هستند که توسط دگرباشان جنسی، از جمله، همجنس‌گرایان زن، مرد، دوجنس‌گرایان و ترنسجندرها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اصطلاحات از زمان‌های دور در زبان‌های مختلف از جمله انگلیسی و ژاپنی وجود داشته‌اند. به دلیل قوانین مربوط به لواط، خطرات پیگرد قضایی و همچنین جرم تلقی شدن همجنس‌گرایی در برخی مناطق، این اصطلاحات نوعی زبان مخفی نیز محسوب می‌شود. زبانی رمزی برای جامعهٔ دگرباشان که بتوانند بدون اینکه گرایش جنسی خود را آشکار کنند به وسیلهٔ آن در جامعه با هم ارتباط برقرار کنند.