جماهیر

معنی کلمه جماهیر در لغت نامه دهخدا

جماهیر. [ ج َ ] ( ع اِ ) ج ِ جمهور.( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). رجوع به جمهور شود.

معنی کلمه جماهیر در فرهنگ معین

(جَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ جمهور، توده ها.

معنی کلمه جماهیر در فرهنگ عمید

=جمهور

معنی کلمه جماهیر در فرهنگ فارسی

جمع جمهور

معنی کلمه جماهیر در ویکی واژه

جِ جمهور؛ توده‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه جماهیر

اف آی بی ۹۰۰۰ یک بمب هوایی فوق‌العاده سنگین و ویرانگر است که توسط اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده‌است.
اتحاد جماهیر شوروی میزبان بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۸۰ در مسکو بود. ۴۸۹ شرکت کننده، ۳۴۰ مرد و ۱۴۹ زن، در ۲۰۲ رویداد در ۲۳ رشته ورزشی شرکت کردند.
 آلمان غربی آلمان شرقی اتحاد جماهیر شوروی چکسلواکی یوگسلاوی
النا خوروستالوا (روسی: Елена Владимировна Хрусталёва؛ زادهٔ ۲۸ سپتامبر ۱۹۸۰) ورزشکار دوگانه اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی است.
وی همچنین در تیم ملی فوتبال تیم فوتبال المپیک اتحاد جماهیر شوروی بازی کرده‌است.
جنابش مآب جماهیر خلق فزون مدتش از مقادیر خلق
وی بابت فعالیت‌های هنری‌اش برندهٔ جوایزی همچون جایزه دولتی اتحاد شوروی، مدال دفاع از مسکو، نشان انقلاب اکتبر، هنرمند مردمی جمهوری شوروی فدراتیو سوسیالیستی روسیه و جایزه هنرمند مردمی اتحاد جماهیر شوروی شد.
آندری میاگکوف (روسی: Андре́й Васи́льевич Мягко́в؛ زادهٔ ۸ ژوئیهٔ ۱۹۳۸ – درگذشته ۱۸ فوریه ۲۰۲۱) یک هنرپیشه اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود.
تا روزی یکی از جماهیر دهر و مشاهیر شهر که فتوت نامی داشت و در مروت کامی، خواست که اخوان صفا را بر گوشه وفا جمع کند و ابکار افکار هر یک را بازجوید و بخور و بخار هر یک را ببوید و کنه حال هر یک بداند و درج هنر هر یک بخواند.
شادی آن که در مرحمت و رافت و فضل بر جماهیر گدایان غنی بگشاده ست
این طرح اقدامی دفاعی در برابر حملات احتمالی موشک‌های بالستیک دوربرد اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی سابق بود.
این جمهوری، در سال ۱۹۴۰، پس از اشغال آن توسط ارتش اتحاد جماهیر شوروی و ضمیمه‌شدن آن به خاک این کشور تشکیل شد. بین سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۴ و در طی جنگ جهانی دوم، این جمهوری توسط ارتش آلمان اشغال شد. اما پس از عقب‌نشینی آلمان‌ها، دوباره تحت سلطهٔ اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفت.
آناتولی تیموفیویچ فومنکو (به روسی: Анатолий Тимофеевич Фоменко) (متولد ۱۳ مارس ۱۹۴۵ در استالینو، اتحاد جماهیر شوروی) ریاضیدان روسی، استاد دانشگاه دولتی مسکو و همچنین به عنوان یک مکان شناس شهرت دارد. او یکی از اعضای آکادمی علوم روسیه است. او بخاطر ارائه یک تئور علمی منطقی به نام کرونولوژیا جدید شناخته شده‌است.